zondag 4 februari 2018

Hanenkam


De laatste maand is er veel wind aan de kust. Mijn Quest is al voorzien van stormstrips van voor tot achter. Het doel is algemeen bekend, de windstroom van de bovenkant van de romp liften zodat deze niet aan de lijzijde van de fiets een vacuüm kan creëren. Er zijn bij harde wind twee krachten die op de body inwerken, de directe winddruk en de druk, eigenlijk een trekkracht, door het vacuüm. Door de laatste te elimineren wordt het rijden in harde wind veiliger. 1,5 tot 2 Bft meer wind kun je zo verdragen.


Het is natuurlijk wel zo dat er een grens is aan de windsterkte waarmee je veilig op weg kan. Hangt ook van je lichaamsgewicht af. Een rijder van 100 kg kan langer veilig de weg op dan een fietser van 65 kg. Ook je route is bepalend. Rijdend bovenop hoge polderdijken kan het vanaf Bft 6 al link worden. Rij je in de luwte onderaan een dijk dan gaat het veel langer goed. Ook vóór of tegenwind is veiliger dan de wind dwars. Tenslotte zijn rukwinden om gebouwen extra gevaarlijk.

Mijn racekappen krijgen meestal ook een stukje stormstrip, altijd in de kleur van de kap. Na een incident met een busje van Pilkes ben ik afgelopen week door een afslaande Volvo bijna frontaal aangereden. Nota bene een kilometer van de plek waar het bus van Pilkes mij aanreed.

Op dezelfde Noordervaart rijdend naderen me twee auto's, een kleine gele Fiat en een donkere Volvo. De Fiat komt me tegemoet vanaf de Noordervaart en slaat linksaf de Provinciale weg op. Het kleine autootje rijdt gewoon een stuk voor de kruising al op de voor mij bedoelde weghelft. Het Fiatje kan voor me linksaf slaan. De Volvo doet precies hetzelfde maar kan mij door de op de linker weghelft rijdende Fiat niet zien.

De bestuurder van de Volvo begint linksaf te slaan en ziet op het laatste moment dat ie een tegenligger heeft, een gele Quest. Hij remt hard en ik zie mezelf al in de vaart belanden. Ik gooi mijn stuur om en wijk naar rechts uit. Met kunst en vliegwerk weet ik de Volvo te ontwijken en met een bonkend hart vervolg ik mijn weg. Weer komt het het goed af, maar hoe lang nog?


Wat kan ik nog meer verbeteren aan mijn Quest dat ik zichtbaarder wordt? Een kleine hanenkam, een stuk stormstrip op mijn racekap in een contrasterende kleur dan maar. Velomobielonderdelen.nl heeft nog een wel een stukje liggen en dat zit er snel op. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar en ben tevreden met het resultaat.

Nu maar hopen dat onze fietsen meer in het systeem van automobilisten komen. Pas dan wordt er hopelijk voldoende rekening met ons gehouden. 




9 opmerkingen:

rob, nieuwegein zei

Wim, in dit soort situaties ben ik altijd extra alert. De tweede auto kan je nooit zien. We zitten te laag en vallen helemaal weg achter het eerste voertuig. Bij mij gaat de snelheid er in zo’n situatie uit, dan maar een iets lager gemiddelde.

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Je hebt natuurlijk gelijk dat we laag zijn en dus moeilijk te zien. Maar waarom rijden die auto's die linksaf gaan slaan al vele tientallen meters op de linker weghelft? Ze hebben daar niks te zoeken.

Leuk je even te zien vanmorgen op WNL!
Groeten,
Wim

Wijnandt zei

Oef Wim, dat waren een paar benauwde momenten! Ik hou er ook altijd rekening mee dat automobilisten mij over het hoofd zien. En een trike is altijd onopvallender dan zo'n massieve torpedo in een heel opvallende kleur! Daarom heb ik zoveel mogelijk gele fietskleding.

Ik rij ook altijd met dagrijlicht, dwz voor- en achterlichten altijd aan.

Persoonlijk vind ik de lichtgevende "rugvin" op de Orca van Jan Goddemaer een heel mooie oplossing, die volgens Jan best wel effectief is. Misschien iets voor velomobielonderdelen.nl om in de handel te brengen?

Wim Schermer zei

Dag Wijnandt,
De lichtgevende rugvin van Jan Goddemaer is al te koop bij Flevobike.
Kost wel een lieve duit, 170 euro, maar voor veiligheid moet je wat over hebben.
Is zowel voor de Orca als voor andere velomobielen te leveren.
Kijk maar even hier: http://shop.flevobike.nl/nl/orca-lichtvin.html
Groeten,
Wim

rob, nieuwegein zei

Hoi Wim,
Ik hoorde het vanmorgen ook dat ik op TV was. Dit was een sneak preview. Twee weken terug is er een cameraploeg met mij op stap geweest om de hele rit te filmen. Ben wel benieuwd naar de beelden. En hoop zo meer mensen in beweging te krijgen dat het ook anders kan.

Willem zei

Weet precies wat je bedoelt Wim gelukkig is het goed afgekomen ik ben ook al een paar keer door het oog van de naald gekropen en heb wel eens gedacht.....ik verkoop dat rotding. Sinds twee jaar rij ik met eenzelfde koplamp als die in mijn fiets in de neus gemonteerd is op mijn kap, bedien hem via een claxonknopje op mijn stuur.
Deze lamp zit dus op dezelfde hoogte als een gewone bukfietskoplamp en heeft mij al heel vaak gered.
Het zal de Cw. waarde niet ten goede komen maar heelhuids op het werk en weer thuis komen en weer met plezier fietsen is mij meer waard.

Belle zei

Het lijkt wel een black spot die weg! De Fiat zat fout natuurlijk en logisch dat de Volvo je dan mist. Iedereen zou elke 10 jaar op herhaling moeten: rijbewijzen elke 10 jaar alleen te verlengen na een theorie- en praktijkexamen.

Wim Schermer zei

Dag Belle,
Wat niet meehelpt is dat die weg kilometers lang kaarsrecht is. Precies bij de afslag moet men iets naar rechts sturen om vervolgens linksaf te gaan. Dat iets naar rechts sturen laat men gemakshalve achterwege.
En op die weg, een parallelweg aan de drukke provinciale weg tussen Alkmaar en Hoorn, zijn maar weinig tegenliggers.

Bastiaan Welmers zei

Gevaarlijke situatie waar je idd bedacht op moet zijn. Snelheid eruit.

Auto's op verkeerde weghelft kom ik ook regelmatig tegen op buitenwegen. Ook de bocht afsnijden enz. Ander probleem wat ik vaak tegenkom is dat autobestuurders maar blindelings achter elkaar aanrijden, en daarbij niet meer op ander verkeer/voorrangssituaties letten. Dus ook blindelings door rood enz.

http://tb.welmers.net/~bastiaan/video/2018-02-02-tilburg-720p.html

Deze situatie had ik vorig weekend in Tilburg.. gewoon stug doorrijden over mijn weghelft.. prima, dan doe ik dat ook. Zichtbaarheid is een ding, maar dit kom je ook regelmatig tegen als er geen sprake is van zichtbaarheidsprobleem.