dinsdag 24 maart 2009

Toch een helm?

Nadat het enkele Noord-Hollandse Questrijders dun door de broek is gegaan, na het zien van de foto's van de gehaktbal die voor het gezicht van Cees Roozendaal moet doorgaan, ben ook ik richting Kompas in Heerhugowaard getogen. Niet dat ik van mening ben dat aangezicht schade kan worden voorkomen, het zal in ieder geval enigermate helpen.
Nadat Sebastiaan Talsma vanmorgen op de ligfiets lijst meldde dat de Giro S4 helmen voor een prikkie te koop staan bij Kompas in Heerhugowaard, wilde ik ook wel van dat voordeel genieten. Sebastiaan kreeg 50% korting en betaalde € 35,-, Wim krijgt maar 25% korting :(. Waarom?. Een grijswitte heeft een groen stickertje en een blauwe, die vind ik niet mooi, heeft een rood stickertje. Ik stel nog voor om de stickertjes om te wisselen, maar de verkoper gaat daar niet op in. Ik kijk zo sip dat ie mee loopt naar de kassa en ik krijg toch de 'goede' prijs. De helm heeft uitneembare oorstukken en de ventilatie is goed geregeld met onder meer drie rubber strips die te verwijderen zijn. Die haal ik er meteen maar uit.
Vanmiddag is de wind minder krachtig en een klein proeftochtje met mijn nieuwe aanwinst gaat richting Castricum. De helm draagt redelijk prettig, mijn pet kan er zelfs net onder. Wel is het wennen aan het veel sterkere windgeruis van de helmbandjes.
Ik garandeer niet dat het een blijvertje is, maar Marian is er wel blij mee.

10 opmerkingen:

Robbedoes zei

Nu nog even in de juiste Quest kleur en dan ziet het er al een stuk vrolijker uit.

Ik weet ook niet of aangezichts schade door deze helmen voorkomen worden.
Het zal in ieder geval een beetje helpen.
Zeker om de losse onderdelen bij elkaar te houden :-)

Pé Koomen zei

Hallo Wim,

Ik lees dat ik niet de enige ben die een beetje van zijn geloof is gevallen, ik heb ook een "hoofddeksel" in bestel dat heb je waarschijnlijk al gelezen. We zien elkaar wel t.z.t. met een "eierschaal" op

gr.Pé

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Er zijn voor- en nadelen aan een helm. Met een helm 'vergroot' je wel het oppervlak dat ergens tegen aan kan slaan. Aan de andere kant, waar een helm zit kun je niet direct met de straat in aanraking komen.
Dus toch maar wel.
Groeten,
Wim

paulus zei

Hé Wim,

Toch heb ik jou al vaker met een helm op de foto gezien...

Groet,

Paul

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Alleen tijdens wedstrijden, maar dan is het ook verplicht. Tijdens toertochten droeg ik tot nu toe geen helm.
Groeten,
Wim

Sebastiaan zei

Hoi Wim,
Gisteravond voor het eerst met de S4 op naar huis gereden. Viel mij absoluut niet tegen. De helm zit niet in de weg en de ventilatie is echt merkbaar. Het gevoel (tussen de oren?) dat je meer bescherming hebt, is voor mij doorslaggevend. Ik denk dat het wel een blijvertje is.
Groet,
Sebastiaan

Henk zei

Dag Wim,

Was het dan de helm die je mijn claxon (uit quest285) niet deed horen?
waar: pontje
tijd: 17.45
Jij manouvreerde je quest op de pont, ik reed langs in zuiderlijke richting.

groet, de "enthousiaste bezoeker" uit dec2006, Henk Kaatee

Wim Schermer zei

Hi Henk,
Nee, niet de helm, de oorschelpen waren er af. Ik heb gewoon niet opgelet. Het op de pont zetten van de Quest vereist een beetje attentie.
En eh ... ja mijn gehoor wordt wat minder.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Het is gewoon een kwestie van wennen. Ik draag al een paar jaar een helm nadat ik met mijn racefiets was gecrasht. En toen reed ik lang niet zo hard als nu.

Rene van den Berg zei

Ik heb de Quest 92 sinds augustus 2008 (ik ben de 3de eigenaar). Had begrepen dat de meeste ongevallen gebeuren tussen de 500 en 1000 km en dat een helm wel handig is als je bijvoorbeeld kantelt en over de grond tegen de stoeprand schuift...

Na 750 km (!) ging ik met 41 km / uur een haakse bocht door, na een bijsturing om kantelen te voorkomen de vluchtheuvel op en af en toen alsnog op zijn kant. Uiteindelijk kwam ik tegen de stoeprand tot stilstand...er zat een deukje in mijn helm (om maar niet te spreken van mijn Quest).

Het was een prima les. Ik ben nu een stuk voorzichtiger in bochten en sowieso overal waar andere weggebruikers zijn.