Het mini vizier is inmiddels op zeker 200 velomobielen in gebruik. Eerder al realiseerde ik een snelheidswinst tot 4 km/u. Veel fietsers hebben moeite dat te geloven. De methode die ik hanteerde was meten met een hartslagmeter. Meten met een SRM meter is zeer veel nauwkeuriger, maar daar beschik ik niet over.
Tot vandaag. Jan van Steeg rijdt vandaag op de wielerbaan in Alkmaar. Jan heeft een SRM in zijn Quest gebouwd en kan nauwkeurig meten zonder gebruik van de hartslagmeter. Een SRM meter bestaat uit een speciaal crankstel waarin krachtopnemers zijn geïntegreerd. Jan is bereid enkele runs te doen met en zonder minivizier.
De SRM meter, o.m. in gebruik bij alle profploegen in de Tour de France, meet continue snelheid, geleverd vermogen in Watts, hartslag en cadans. Het wordt dan mogelijk om bijv. 250 Watt te trappen en te kijken hoe hard je open rijdend zonder vizier gaat. Na aanbrengen van het vizier ga je weer een aantal ronden rijden op precies dezelfde hoogte, de blauwe lijn, op de baan. Als je weer een aantal ronden met 250 Watt hebt getrapt, heeft de SRM meter precies het verschil voor je vastgelegd. Jan laat me vanavond weten dat het rijden met vizier tussen 40 en 45 Watt minder vermogen vraagt. Dat is bij de hoge snelheden die Jan rijdt een verschil van ongeveer 4 km/u.
Nou zal de gemiddelde toerfietser geen 50 km/u rijden. Maar als je 30 km/u rijdt tegen Bft 4, een dagelijks voorkomende situatie, heb je wel 50 km/u wind tegen en is de situatie vergelijkbaar. Nu zijn er in de dagelijkse praktijk veel variabelen in het spel. Jan van Steeg heeft lichtlopende banden en op de baan komt de wind recht van voren. Tijdens de test met de tufts hebben we gezien dat het mini vizier de luchtstroming rond het instapgat en de achterkant van de fiets zeer positief beïnvloedt.
Het verschil dan Jan van Steeg vandaag meet is ronduit spectaculair. En dat met een goedkoop stripje Lexan.
Ook een ander onderdeel uit de stal van Velomobielonderdelen.nl, de racekap, scoort meer dan uitstekend.
Ik overweeg zelf een SRM aan te schaffen om effectief te kunnen meten aan de vele aero-dynamische aanpassingen die nog op het programma staan.
9 opmerkingen:
Om praktische reden laat ik de laatste tijd het minivizier nog in zijn beschermsok thuis. Toch weet ik het comfort van wind uit het gezicht en oren nemen wel te waarderen. Alleen dat is al een sterke argument zo'n vizier te monteren. (voor mij dus alleen met beter weer/zicht)
Toch geloof ik direct dat er een vermindering in vermogensvraag van de fiets is bij toepassing van het vizier. Hoeveel, dat is voor mij minder intressant, maar daarmee is wel bewezen dat het vizier werkt.
De test van dit weekeind geeft duidelijk aan dat op grotere snelheden of bij sterke tegenwind het effect het grootst is. Vooral dat laatste is voor mindere goden zoals ik van belang.
Toch zal een snelle rijder welke die snelheden (50 km/u) kan halen waarschijnlijk al andere maatregelen nemen om aërodynamische voordeel te hebben. Het vizier zal daar eerder bij in de weg zitten.
Juist voor toerrijders is, naar mijn idee, veel voordeel te behalen met het vizier.
Ik merk een duidelijk kracht/vermogenafname bij mij het laatste half jaar, dan is elke winst in de vorm van lichtlopende lagers , aërodynamische verbeteringen, goed onderhouden ketting etc cruciaal. Niet om records te breken maar om simpelweg nog makkelijk vooruit te komen.
Hoe scoort de kap dan Wim, m.a.w. hoeveel km/uur snelheidswinst?
René
Vooral om de wind uit het gezicht te houden is het de uitgave meer dan waard. Als nu blijkt dat je er ook nog eens echt wat lichter door trapt is dat mooi meegenomen....
Hi René,
Ik weet niet precies wat de snelheidswinst van de kap is. Jan weet dat wel, maar we hebben het nu vooral over de onderlinge verschillen tussen de extreem lage racekap van Jan en onze standaard racekap gehad.
Jan's kleine racekap, deze sluit vrijwel precies op de tunnel aan, heeft 6 Watt minder vermogen nodig dan onze standaard kap. Dat is bij snelheden boven 50 km/u een verschil van 0,5 km/u. Dat is een heel mooie prestatie voor onze racekap.
Dat kan nog verder verbeterd worden als onze kap verlaagd wordt. De racekap is de enige kap waar dit mee kan.
Groeten,
Wim
Mooie meting, mooie bevestiging van eerdere indicaties. Metingen helpen je ook om wishful-thinking te scheiden van werkelijkheid bij het verzinnen van nieuwe aanpassingen van de Quest en andere velomobielen. Ik zou het daarom toejuichen als je toekomstige aanpassingen onderbouwt met metingen.
De verschillen die je wilt waarnemen zijn waarschijnlijk klein. Hier zal je rekening mee moeten houden bij het aanschaffen van een specifieke meter. Niet elke meter is in staat om even nauwkeurig te meten.
Ook iets om rekening mee te houden is het feit dat een wielerbaan heel glad is, en afgeschermd is van de wind. Om metingen 'op straat' goed te interpreteren zal je waarschijnlijk veel meer statistiek moeten verzamelen. Maar dat betekent kilometers maken, en dat is dan weer geen straf...
Hoi Wim, goed idee om de SRM aan te schaffen. Vergeet je hem niet op de zaak te zetten, gezien jou aspiraties ermee lijkt me dat fiscaal goed te verdedigen. En dan betaalt heel Nederland mee ipv alleen de ligfietsers
Mooi dat het minivizier zoveel winst oplevert!
Maar zou er ook een test gedaan kunnen worden met de schuimkap, en dan met/zonder minivizier? Het instapgat zonder schuimkap is nogal een 'luchthapper', en ik vermoed dat het vizier daar de luchtstroom mooi overheen tilt. Als de schuimkap er op zit, (en dat zit hij bij mij met dit soort weer zeker!) is dat luchthap-effect kleiner. Ik ben erg benieuwd wat dan de invloed van het vizier is!
Ik krijg in de komende periode een SRM meter in mijn Quest. Dan ga ik zeker al die proeven doen.
Groeten,
Wim
die winst is tov compleet open, dus zonder schuimkap. Volgende keer hoop ik de schuimkap te testen, zodat de echte winst bekend wordt. Ook kun je niet zomaar zeggen hoeveel km iets sneller zou zijn, omdat de omstandigheden elke keer weer anders zijn. oa wind/temperatuur/luchtvochtigheid etc etc spelen een belangrijke rol. Op de baan speelt de wringing in de bochten ook nog een grote rol, waardoor met gelijk vermogen meten niet betrouwbaar is. Als je op de baan dingen wilt vergelijken zul je dat op gelijke snelheid moeten doen, zodat de wringing in de bochten bij beide metingen gelijk is. Als je met de SRM data gaat rekenen is goed te zien dat de rolweerstand boven de 55 km/h snel toeneemt. In de fiets is dat ook goed te voelen.
Een reactie posten