maandag 19 maart 2012

Schokdemper of geen schokdemper




Video van Metro2002

Vandaag rij ik naar Oostwoud om even bij Jan Geel te kijken. Na de brand is Jan voortvarend te werk gegaan. Hij heeft een compleet nieuwe dakspant constructie gemaakt. Daarop dakplaten gemonteerd waardoor alles weer waterdicht is. Hij is nu bezig om alle gereedschap schoon te maken. Bij de brand zijn PVC schrootjes in vlammen opgegaan. Bij deze verbranding is zoutzuur vrijgekomen. Dit zoutzuur heeft een verwoestende werking op het deels historische handgereedschap.
In grote tonnen met sodawater wordt alles afgewassen, zoveel als mogelijk gepolijst en dan in de lijnolie gezet. Helaas zijn belangrijke onderdelen als originele RVS lampen van de A-Ford ook aangetast.
Jan houdt goede moed en geeft niet op voordat alles weer in orde is.

Dan rij ik naar Hoorn waar ik een bestelling van een klant bij Jan Reus aflever. Jan heeft een doos met duizenden kleurstalen om de goede kleur voor de reparatie van mijn meerkoeten crash te bepalen.

Nu de één jaar jonge witte Quest van Jan naast de mijne staat kunnen we mooi even het verschil in schokdemper werking tussen de originele veerpoot en de nieuwe Risse Genesis demper vastleggen.
Jan's fiets is uitgerust met een 60 mm dikke Super Moto, mijn fiets met de 50 mm Furious Fred. Jan's fiets zou door de grotere Super Moto beter gedempt moeten worden.
Bekijk het filmpje maar eens goed.
Het tweede filmpje is van de Mango van Metro 2002. Zijn blog vind je hier.
Jan's fiets springt bij iedere duw van de grond en verplaatst zich naar links. De gele Quest met de Risse demper reageert veel stiller en blijft gewoon staan.

Wil je dit bij je eigen Quest, Strada, Mango of welke velomobiel ook proberen? Ga naast je fiets staan en druk met je linkerhand op het begin van de tunnel, met je rechterhand op de rand van het instapgat. Druk niet met twee handen op de tunnel van een Quest of Strada. Je drukt de sterren in de gelcoat en dat is niet de bedoeling.
Duw hard omlaag en laat direct los. Springt je fiets los van de grond, dan weet je of jouw fiets voldoende demping heeft, of... niet.Jan zet de Risse Astro 5 in zijn fiets en zal er deze week mee test rijden.

7 opmerkingen:

Wim zei

Dat lijkt me duidelijk...!

Als ik nog een VM had, dan wist ik het wel.

Dat vond ik namelijk één van de minpunten van mijn Mango. Dat opzij springen bij (zeer) hobbelige wegen.

Daar heb je nou met een ongeveerde tweewieler Roeifiets weer geen last van...;)

Anoniem zei

Hoi Wim,

Stel deze demper verliest in een keer zijn lucht, wat vaker is gebeurd bij luchtgeveerde dempers.
Zakt de Quest dan zover dat het achterwiel kan blokkeren en de band knalt kapot met mogelijk een koprol als gevolg? Of wordt de inzakking dan beperkt door de demper zelf?
Groet,
Bert H.

Wim Schermer zei

Hi Bert,
Met de German;a demper zak je wat achterover, maar blijft de band vrij van de wielkast.
Met de Risse weet ik het nog niet, maar zal het morgen even proberen. Eerst even een lekke voorband vervangen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Bert,
Met de German;a demper zak je wat achterover, maar blijft de band vrij van de wielkast.
Met de Risse weet ik het nog niet, maar zal het morgen even proberen. Eerst even een lekke voorband vervangen.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hi Wim,
De stabiliteit van gehechtheid aan de Quest / Strada voldoende of die een zwak punt zijn?
De nieuwe demper kick, aan hogere machten.
Excuseer mijn Google-Nederlands.

(Hi Wim,
ist die Stabilität der Befestigung am Quest/Strada ausreichend oder kann das ein Schwachpunkt sein?
Durch den neuen Dämfper treten ja höhere Kräfte auf.
Entschuldigen Sie mein Google-Niederländisch.)

Wim Schermer zei

Besser auf Deutsch :)
Ich denke nicht dasz die Kräfte höher sind. Die Kräfte werden nur ständig verteilt. Ich fahre jetzt mehrere tausenden Kilometer mit ein gedämpftes Hinterrad, mit der German:a Dämpfer. Kein Problem, weil es normalerweise auch mal vorkommt dass der 8 mm Bolz biegt. Alle Teile, Hinterrad, Umwerfer, Kette bleiben alle viel ruhiger.
Grüss,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Theo,
Het maakt niet uit of er wel of geen persoon in de fiets zit. Als er namelijk iemand in de fiets zit wordt de veer ingedrukt. Op een drempel wordt de achterkant van de fiets omhoog gegooid. Dit wordt versterkt doordat de veer dan zonder demping uitveert. Dit is ronduit gevaarlijk.
Bij kleinere oneffenheden raakt het wiel ook van de grond. Op dwarse beplanking van bruggen, platgereden klei op dijkwegen en bij gladheid gaat de fiets dribbelen. Al deze nare effecten worden met een goede demper vrijwel geheel geëlimineerd.
Groeten,
Wim