Gisteren gebeld met TDP pedals. Ralph Zeetsen zelf aan de lijn. Hij vertelt dat er een steeds groter aantal ligfietsers met TDP pedalen rondrijdt. Ik bestel alleen een set van twee nieuwe assen, kosten 72 euro. Hij zal ze met een acceptgiro naar me opsturen.
Tijdens de rit naar Giessen komt er weer een vervelend geluid uit de achterbrug. Het is een soort licht ratelen, veroorzaakt doordat er iets tussen de spaken lijkt te komen. Omdat de bout in de achteras nog moet worden vervangen, rij ik vanmiddag naar Velomobiel.nl. Allert haalt het achterwiel eruit en we zien samen direct dat er iets tegen de spaken heeft gelopen. Allert weet wat ie moet doen, geen kleinigheidje. De hele achterbrug moet tussen een halve en en hele graad worden versteld. Met eindeloos geduld wordt de klus geklaard. Het gesprek komt weer op de nieuwe kogelkopjes. Allert zegt dat de nieuwe fietsen in de toekomst, ondanks het meerdere werk om de veerpoten te verwijderen, toch met de nieuwe kopjes zullen worden uitgerust. Ik merk op dat dat voor mijn nieuwe fiets niet relevant zal zijn omdat daar nog geen slijtage in zit. Allert zegt:'Ga dan maar eens met mijn fiets een stukje rijden en zoek vooral een stuk slecht wegdek op'. Dat is niet aan dovemansoren gezegd. Ik rij zo in Allerts fiets weg, we zijn vrijwel even lang. Nou beste lezers, dit is heel andere koffie. Allerts fiets is geheel en al stil, alleen resonanties in de body zijn nog hoorbaar. Dit laatste is alleen te vermijden door een verstijving in de romp direct naast en achter de stoel. Allerts fiets heeft deze verstijving niet, de mijne al wel. Het is dus wel degelijk zo dat de gelagerde kogelkopjes ook een nieuwe fiets mooi stil maken.
Nadat de achterbrug is gejusteerd, gaat de achteras in de draaibank en wordt er een M8 bout gemonteerd waar eerder een M6 in enkele fietsen onvoldoende sterk bleek.
Tenslotte wordt de veerpoot rechtsvoor gedemonteerd om de 'happende' voorrem te verhelpen.
Nadat ik een nieuw afdekkapje voor de schuimkap meekrijg, geen idee waar dit gebleven is, rij ik om 18.00 uur weer naar huis. Een prettig en heel zinvol bezoek.
5 opmerkingen:
Dag Wim,
Quote:
http://wimschermer.blogspot.com/2006/09/nieuwe-pedalen-en-velomobielnl.html
"Allert weet wat ie moet doen, geen kleinigheidje. De hele achterbrug moet tussen een halve en en hele graad worden versteld."
Ik vermoed dat je achterbrug verbogen en/of getordeerd is op Texel.
Quote:
http://wimschermer.blogspot.com/2006/09/tijdrit-texel-loodzwaar.html
"Op het keerpunt vraag ik aan de vrouwelijke baancommissaris of ze me even wil omtillen, ik kan de bocht niet goed maken. Uitklikken en terugsteppen kost veel tijd. Mevrouw begrijpt het niet maar krijgt van collega's aanwijzingen. Ze sleept me over grond en na drie rukken sta ik in de goede richting."
De Quest overdwars verslepen met de rijder erin daar is de achterbrug niet op gebouwd die zal dan verbuigen en/of torderen. Het idee dat het schade had opgeleverd had ik al toen ik van je keer aktie op Texel las.
Ik ben benieuwd, als je dit bij velomobiel.nl voorlegd, of ze mijn hyothese ondersteunen.
Groeten,
Bert - Q 166 met nieuwe kogelkopejs - Bom.
Hi Bert,
Jouw hypothese zou kunnen kloppen als het euvel van aanlopen van het achterwiel na Texel zou zijn begonnen. Dit is evenwel niet het geval. Het aanlopen is begonnen vroeg in de zomer toen de temperaturen opliepen. Ik beschrijf dat eerder al in mijn weblog.
Ik heb het voorval van het omzetten op Texel niet met Velomobiel.nl besproken. Hoeft ook niet, want ze lezen mijn weblog.
De afwijking in de achterbrug is zuiver een uitlijningskwestie die tijdens de montage is ontstaan.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Het geluid dat je eerder hoorde uit de omgeving van je achterbrug kan ook iets anders zijn geweest. Bijvoorbeeld de achterste bocht van de derailleurbuitenkabel die bij bewegingen van de fiets kan zwiepen en zo de volgende onderdelen kan raken: veerpoot, body, afschermkap. Bij mijn fiets heb ik dat opgelost door om deze kabel een stukje buisisolatie (schuim) te doen. De kabel houdt zo zijn voledige bewegingsvrijheid maar maakt geen geluid meer bij het aanslaan tegen de genoemde onderdelen. Tevens zijn tal van andere geluids oorzaken mogelijk.
Als de afwijking in de achterbrug zuiver een uitlijningskwestie zou zijn die tijdens de montage is ontstaan dan verbaast het mij dat je dat niet bij een eerder bezoek aan Velomobiel.nl hebt laten verhelpen. Bijvoorbeeld toen je fiets daar was voor de montage van een ander voorblad.
Ik blijf erbij dat de éénzijdige draagarm van de achterwielophanging (alu koker 40×40×ca.2 mm, lengte ca. 0,39 meter) niet bestand is tegen het ruksgewijs overdwars verslepen van de Quest met de rijder erin. Op de éénzijdige draagarm komt dan een torsiemoment dat gelijk is aan de overdwars-sleepkracht maal ca. 0,32 meter (de wielstraal). Tegelijkertijd ontstaat een buigmoment, op dezelfde éénzijdige draagarm, dat gelijk is aan de overdwars-sleepkracht maal ca. 0,43 meter (de h.o.h. afstand van de achteras tot het draagarmschanierpunt). Ik blijf daarom bij mijn hypothese dat verbuigen en/of torderen, van de éénzijdige draagarm van de achterwielophanging, de oorzaak is van de afwijking in je achterbrug.
Het is jammer dat je ervan uit gaat dat ze bij Velomobiel.nl elke letter van je weblog, plus alle comments, lezen en onthouden. En dat je hierdoor meent dat het niet nodig is om een mogelijk gerelateerd incident (overdwars-sleepkeren op Texel) te melden bij de reparatie van een zo belangrijke afwijking in je fiets. Het is mogelijk dat je hierdoor ten onrechte de indruk wekt dat de achterbrug tijdens de bouw van je fiets verkeerd gemonteerd is.
Wel fijn dat je achterwiel nu weer goed uitgelijnd is.
Groeten, Bert Bom.
Hi Bert,
Kan allemaal waar zijn. Ik zal zeker eea bij een volgend bezoek met Allert en Ymte bepraten. Zij verdienen het te weten wat er met de fiets gebeurd is.
Anderzijds vraag ik me werkelijk af of het optillen en omzetten op Texel zoveel geweld op de wielophanging kan hebben uitgeoefend. Een gemiddelde vrouw heeft m.i. niet zoveel kracht dat zij de zaak kapot kan maken.
Ik denk overigens dat een evt. vervorming wel te meten moet zijn. Ik verwacht de komende maanden voor de kogelkopjes nog eens langs te komen, dus een meting zal zeker eea verduidelijken.
Groeten,
Wim
Há Wim,
Juist het niet optillen maar met rukken overdwars verslepen, zoals je schreef, kan een blijvende vervorming hebben opgeleverd.
Dit meten met de, reeds opnieuw uitgelijnde, achterbrug in de fiets gemonteerd lijkt me moeilijk. De body is t.o.v. de achteras is het referentie punt waarop de zaak wordt uitgelijnd. je hebt geen referentie punten in de fiets om vervorming tussen achteras en draagarmschanierpunt te meten.
Maar wat mijn betreft genoeg hierover. Ik heb je alleen willen mededelen wat volgens mij een mogelijk oorzaak kan zijn geweest om te voorkomen dat het je nog eens zou overkomen.
De nieuwe kogelkopjes kan ik je aanbevelen maar ik geloof dat dat niet nodig is. Je hebt ze inmiddels zelf ervaren. Omdat het om 12 stuks gaat zal het, naast minder geluid, ook wel een leuke gewichts besparing opleveren. Ik verwacht echter dat bij vervanging van de oude door de nieuwe kogelkopjes ook stuur- en/of reactiestangen vervangen moeten worden van M 8 naar M 6. Echter omdat M 6 draadstang te slap is voor sommige van deze stangen zullen hievoor waarschijnlijk speciale stangen van RVS buis 8 × 1 mm (hol dus ook weer lichter, maar toch stijver), met daaraan gelast M 6 uiteinden, gemaakt moeten worden. Die heb ik ook in mijn fiets. Ook je huidige 8 mm bevestigings punten zijn te groot voor de niewe M 6 kogelkopjes. Dus ook de bevestigings punten zullen bij ombouw waarschijnlijk vervangen moeten worden. Omdat de maten anders zijn zal ombouw dus een flinke klus worden.
Succes ermee, en wellicht een keer tot ziens op of in de fiets.
Groeten, Bert Bom.
Een reactie posten