Vandaag is er een kleine invasie van velomobilisten op De Woude. Rob Kaag laaft zich als eerste aan de koffie. Kees van Hattem en zijn vrouw Marian zijn de volgende. Kees mag van zijn vrouw geen racekap, dat zou 'gevaarlijk' zijn. Zou Kees toch met een racekap gaan rijden, dan zal Marian eigenhandig elke dag al zijn banden doorprikken. Maar Marian, hoe kom jij toch aan dat blauwe oog en die zwartgeblakerde kuiten? Dat komt door rijden op een skelter met kleinkind Vinny. Door een ondeskundige manoeuvre belanden Marian en Vinny in een oncontroleerbare val. Moet Kees nu de banden van de skelter maar doorprikken? :).
Even later komt ook Pé aan. Samen met Kees gaat hij naar de Velomobielgarage Noord-Holland om nogmaals de ketting kritisch te bekijken. Met Rob rij ik samen naar de Zaanse Schans, dan door de Wormer naar Jisp. Ik zie een ooievaar met jong in de wei lopen en probeer een foto te maken. Ze zijn evenwel te ver weg. Ik klim over het boerenhek en loop in de richting van de mooie witte vogels. Dat wil moeder ooievaar niet en het stel gaat op de wieken.
We passeren het eigenlijk onpasseerbare bruggetje in de weg van Wormer naar Purmerend om vervolgens na Purmerend noordwaarts te rijden. Steeds valt me op hoe makkelijk het rijdt. Tegen wind 35 km/u rijden met hartslag 95 is ook voor mij heel bijzonder. Zeker als Rob op datzelfde moment naast me hartslag 130 heeft. Ik begin te begrijpen dat het nieuwe vizier de snelheid positief beïnvloedt.
Langs de mooie Oostdijk van de Beemster gaan we in Oosthuizen op zoek naar een ijssalon, Rob wil graag een ijsje.
Uiteindelijk belanden we in Oudendijk bij een echt fietsersvriendelijk restaurant. Het ijs is voortreffelijk.
Dan koersen we richting Alkmaar en ik rij mee tot aan Ranzijn.
Als Rob onder de N9 verdwijnt geef ik stevig gas. Al snel rij ik ruim in de 50 km/u en kan dat verbazingwekkend makkelijk vasthouden. Langere tijd rij ik 52 tot 56 km/u, eigenlijk snelheden die normaal zijn met een racekap bij dezelfde hartslag.
Voor mij is het nu duidelijk, het vizier speelt hierin een hoofdrol. De verklaring is dat de volledige voorrand van het instapgat rond is afgewerkt. De rijwind raakt hier direct in turbulentie en dat heeft een negatief effect op de snelheid. Over de volle breedte van het instapgat wordt de wind nu langs het vizier geleid. Dat vizier heeft een scherp afgebakende rand waardoor de wind niet wordt afgebogen en zeer veel minder turbulentie veroorzaakt.