zaterdag 22 maart 2014
VeloTilt update
Vandaag komt het VeloTilt team weer bij elkaar in Enkhuizen. Belangrijkste job is uit te vinden of er in de stroomlijn wel rond getrapt kan worden. Ik monteer een stel nieuwe Bebop pedalen en klik met de hand mijn schoen met maat 47 op het pedaal. De schoen blijkt net tegen de bovenkant van de stroomlijn aan te komen.
Er moet 2 tot 3 centimeter gecorrigeerd worden. Eén centimeter moet de voortrein sowieso omlaag om bij een lekke band op de velgrand te kunnen blijven rijden. Het crankstel wordt tijdelijk over enkele centimeters verstelbaar gemaakt om rijdend te kunnen testen. We bekijken de laatste door David Wielemaker ge-CNC-de naven. Prachtig om te zien dat een heel wiel, aangedreven en met schijfrem, met één inbusbout vast zit.
Voor de remmen is de keuze nu definitief gevallen op TRP Spyre mechanische schijfremmen. Alle drie wielen krijgen een schijfrem. Deze remmen hebben een dubbele cilinder. Dit maakt afstellen zeer veel makkelijker. Nadat het team de wijzigingen aan de voortrein heeft besproken wordt bekeken of het mogelijk is de TRP schijfrem buiten de voorste wielkast te plaatsen. Dit is heel belangrijk omdat een schijfrem in de wielkast enorm te lijden krijgt. Met de smalle TRP Spyre is er voldoende ruimte om dit te doen.
Inmiddels zijn vrijwel alle mechanische componenten gereed. De tiltlock wordt ook een TRP Spyre die aangrijpt op een ruwe carbonschijf. In een definitieve uitvoering zal het locken gebeuren door het voorover duwen van het stuur. Dat maakt uitstappen ook eenvoudiger.
Er wordt nu een planning gemaakt om de VeloTilt te assembleren en de eerste proefrit te maken.
Met een beetje goede wil zal dit allemaal binnen een maand plaatsvinden.
Abonneren op:
Posts (Atom)