Deze blog krijgt dagelijks veel bezoekers. Op een normale dag zijn er zo'n 700 bezoekers die rond 1000 pagina's lezen. Als er bandentests aan de gang zijn loopt het dagelijkse bezoekersaantal soms op tot 1300 bezoekers die tot 2000 pagina's lezen. Als je een teller op je eigen blog hebt, zul je waarschijnlijk zien dat een kwart tot een derde van de bezoekers aan je blog via dit blog komen. Dat vind ik leuk en ik nodig dan ook iedere velomobiel blogger die nog niet in mijn lijst voorkomt uit mij te laten weten of ie een bloglijst heeft en reacties mogelijk maakt. Dan neem ik die blog graag op in mijn bloglijst. Zo vergroten we het bezoek aan elkaars blogs.
Waarom komen er zo veel bezoekers naar een blog als deze? In december 2009 heb ik een enquete gehouden. Daaruit bleek dat vooral technische verhalen en bandentests belangrijk werden gevonden. Op plaats drie kwamen foto's. Pas op de vierde plaats stonden fietstocht verhalen. Op de vijfde plaats algemene velemobiel info. Op de laatste plaats, maar nog altijd met 12%, werden commentaren op de blogposts gewaardeerd.
Technische verhalen en bandentests worden nog steeds hoog gewaardeerd. Deze verhalen moeten wel kloppen. Ik besteed veel aandacht aan de manier van testen en probeer zoveel mogelijk uit te leggen hoe een en ander gebeurt. Dat geeft vertrouwen in de resultaten. Niet alleen bij de lezers, maar ook bij de industrie waarvan ik producten test. Onafhankelijkheid hierbij is een groot goed. De industrie krijgt geen gelegenheid om tests vooraf in te zien. Dat komt ze niet altijd goed uit maar dat moet dan maar.
Goede foto's worden erg gewaardeerd. Het helpt uiteraard dat ik vakfotograaf ben. Dat neemt niet weg dat iedereen kritisch kan kijken naar wat er in de blogs aan fotografie wordt opgenomen. Foto's moeten scherp zijn, met uitzondering van gewilde (beweging) onscherpte. De kleuren moeten goed weergegeven worden. De horizon moet recht zijn. Grote aantallen foto's met ongeveer dezelfde beeldinhoud vervelen snel. Beter enkele goede foto's dan stapels matige kiekjes.
Foto,s direct uit de camera op het web gooien kan natuurlijk. Maar met wat zorg zijn minder geslaagde foto's wel degelijk webwaardig te maken. De huidige camera's maken 10 miljoen of nog veel meer pixels. Als je op je blog grote foto's wil afbeelden, zeg 1600 x 1200 pixels, dan zijn dit nog geen 2 miljoen pixels. Dit betekent automatisch dat je van een 10 miljoen pixels grote opname slechts 1/5 deel nodig hebt voor publicatie op een blog. Fors uitvergroten gaat dan ook uitstekend. De opname in de vorige alinea is de hele opname, de deelvergroting staat hiernaast.
Heb je je goede camera vergeten, maak dan gerust opnamen met je mobieltje. De beste smartphones hebben al 8 miljoen pixels. De kans dat je wat meer moet nabewerken aan die foto's is groter. Camera's, of het nou mobieltjes of spiegelreflex camera's zijn, zijn domme dingen. Ze zien niet dat je een sneeuwfoto of een nachtopname maakt.
Camera's maken alles gemiddeld grijs. Sneeuwfoto's worden altijd te grauw, nachtfoto's te licht. Daarom zitten er op veel camera's zogenaamde 'scene instellingen'. Die instellingen zorgen bijv. bij sneeuwfoto's ervoor dat de opname wordt overbelicht. Nachtopnamen blijven donker bij de juiste 'nacht' instelling.
Als je je camera van de automaat afhaalt, moet je sneeuwopnamen met 2/3 diafragmawaarde 'overbelichten'. Laat je je camera op automatisch staan, en mobieltjes zijn nauwelijks te beïnvloeden, dan moet je je foto soms bewerken.
Als voorbeeld, niet om veroordelen maar zuiver als illustratie, twee beelden van één opname van Magic Bullet. De originele opname is te donker en wat contrastarm.
In een fotobewerkingsprogramma, ik gebruik het gratis meegeleverde Apple iPhoto, wordt met de knop 'verbeteren' de opname al veel beter. Horizon even rechtzetten, schaduwen wat oplichten en iets verscherpen. Dat lijkt veel werk, maar is een kwestie van enkele seconden. Ook in Windows zijn goede fotobewerkingsprogramma's beschikbaar. Uiteraard gebruik ik de foto van Magic Bullet met zijn toestemming.
Eerder al heb ik geschreven over het gebruik van foto's van derden. Dit zeker niet zonder meer doen. Stuur een mailtje naar de fotograaf met de vraag of je de opnamen mag gebruiken. Dat zal in 99 van de 100 gevallen goed gevonden worden. Zet wel de naam van de maker erbij. Het kan je zelfs op een dikke rekening komen te staan van professionele fotografen of persbureaus.
Is dat alles? Nou nee. Bloglezers willen alleen maar terugkomen als er regelmatig een bericht wordt gepost. Praktisch gesproken moet er toch wel wekelijks een berichtje komen.
En dan de tekst zelf. Taalfouten zijn, zeker als het er veel zijn, hinderlijk bij het lezen. Zelfs taalpuriteinen maken fouten en dat is niet erg als het beperkt blijft. Je kunt er tijdens het typen van de tekst rekening mee houden dat Google Vertaal er iets van kan maken voor je buitenlandse lezers. Korte zinnen en weinig lange tussenzinnen maken het voor Google Vertaal doenlijk. 45% van de lezers van deze blog zijn buitenlanders waarbij Belgen het grootste contingent vertegenwoordigen. Duitse en Amerikaanse lezers volgen de Belgen op de voet.
Als laatste de commentaren. Een blog zie ik als twee-richting verkeer. Bloggers die commentaren niet toelaten nemen het bloggen naar mijn mening niet serieus. Commentaren moeten altijd geplaatst worden, ook als het kritische commentaren zijn.
Scheldpartijen en dergelijke worden niet geplaatst, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Op reacties moet vlot worden geantwoord.
Als je met deze tips rekening houdt kan het zomaar gebeuren dat je blog drukker wordt bezocht.
donderdag 17 januari 2013
Sinner bikes bouwt Risse demper standaard in Mango
Sinner bikes in Groningen, bouwer van de Mango tour, Mango Sport, Mango Sport Red Edition en de Mango Plus zal met ingang van heden alle nieuwe Mango's standaard uitrusten met de Risse Genesis schokdemper. Bij iedere schokdemper wordt een Risse Acufill meegeleverd.
Sinner heeft een periode getest met verschillende Mango's en de Risse Genesis en Astro 5 demper.
Harry Lieben schrijft:
Bestaande Mango's kunnen in enkele minuten van een Risse Genesis demper worden voorzien. Sinner Bikes heeft de dempers nu in voorraad.
Voor de voorwielen wordt er nu samengewerkt met Risse om een speciale veerpoot te ontwikkelen voor de Mango. Deze veerpoot is anders dan de veerpoten voor de Quest en de Strada.
Een veel grotere veiligheid, ook en vooral bij gladheid, stuurprecisie en comfort zijn de argumenten van Sinner om de Risse dempers nu standaard in te bouwen.
Sinner heeft een periode getest met verschillende Mango's en de Risse Genesis en Astro 5 demper.
Harry Lieben schrijft:
De eerste dempers zijn inmiddels in Mango's ingebouwd en ik heb na ongeveer op juiste druk brengen, een kort proefritje en druk nog wat verlagen maar meteen de gemeenste kuil opgezocht die ik in de buurt kon vinden. Ik heb amper gemerkt dat ik erdoor ging, dus ik ben zeer onder de indruk. In mijn recent opgebouwde carbon Quest heb ik de Genesis demper in het begin wat teveel druk in gehad en sprak de demper niet altijd even vlot aan. Na wat wisselen van druk heb ik de fijnste afstelling nu wel bereikt. Ik ga 'm ook in
mijn Mango Sport zetten.
Bestaande Mango's kunnen in enkele minuten van een Risse Genesis demper worden voorzien. Sinner Bikes heeft de dempers nu in voorraad.
Voor de voorwielen wordt er nu samengewerkt met Risse om een speciale veerpoot te ontwikkelen voor de Mango. Deze veerpoot is anders dan de veerpoten voor de Quest en de Strada.
Een veel grotere veiligheid, ook en vooral bij gladheid, stuurprecisie en comfort zijn de argumenten van Sinner om de Risse dempers nu standaard in te bouwen.
Labels:
Sinner Mango
Abonneren op:
Posts (Atom)