zondag 4 februari 2018

Hanenkam


De laatste maand is er veel wind aan de kust. Mijn Quest is al voorzien van stormstrips van voor tot achter. Het doel is algemeen bekend, de windstroom van de bovenkant van de romp liften zodat deze niet aan de lijzijde van de fiets een vacuüm kan creëren. Er zijn bij harde wind twee krachten die op de body inwerken, de directe winddruk en de druk, eigenlijk een trekkracht, door het vacuüm. Door de laatste te elimineren wordt het rijden in harde wind veiliger. 1,5 tot 2 Bft meer wind kun je zo verdragen.


Het is natuurlijk wel zo dat er een grens is aan de windsterkte waarmee je veilig op weg kan. Hangt ook van je lichaamsgewicht af. Een rijder van 100 kg kan langer veilig de weg op dan een fietser van 65 kg. Ook je route is bepalend. Rijdend bovenop hoge polderdijken kan het vanaf Bft 6 al link worden. Rij je in de luwte onderaan een dijk dan gaat het veel langer goed. Ook vóór of tegenwind is veiliger dan de wind dwars. Tenslotte zijn rukwinden om gebouwen extra gevaarlijk.

Mijn racekappen krijgen meestal ook een stukje stormstrip, altijd in de kleur van de kap. Na een incident met een busje van Pilkes ben ik afgelopen week door een afslaande Volvo bijna frontaal aangereden. Nota bene een kilometer van de plek waar het bus van Pilkes mij aanreed.

Op dezelfde Noordervaart rijdend naderen me twee auto's, een kleine gele Fiat en een donkere Volvo. De Fiat komt me tegemoet vanaf de Noordervaart en slaat linksaf de Provinciale weg op. Het kleine autootje rijdt gewoon een stuk voor de kruising al op de voor mij bedoelde weghelft. Het Fiatje kan voor me linksaf slaan. De Volvo doet precies hetzelfde maar kan mij door de op de linker weghelft rijdende Fiat niet zien.

De bestuurder van de Volvo begint linksaf te slaan en ziet op het laatste moment dat ie een tegenligger heeft, een gele Quest. Hij remt hard en ik zie mezelf al in de vaart belanden. Ik gooi mijn stuur om en wijk naar rechts uit. Met kunst en vliegwerk weet ik de Volvo te ontwijken en met een bonkend hart vervolg ik mijn weg. Weer komt het het goed af, maar hoe lang nog?


Wat kan ik nog meer verbeteren aan mijn Quest dat ik zichtbaarder wordt? Een kleine hanenkam, een stuk stormstrip op mijn racekap in een contrasterende kleur dan maar. Velomobielonderdelen.nl heeft nog een wel een stukje liggen en dat zit er snel op. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar en ben tevreden met het resultaat.

Nu maar hopen dat onze fietsen meer in het systeem van automobilisten komen. Pas dan wordt er hopelijk voldoende rekening met ons gehouden.