dinsdag 2 september 2025

Bandentest Kojak Addix 406

Mark van Driel mailt me enthousiast dat er een nieuwe Kojak band in het 406 formaat is. Deze aloude bekende naam kent nog steeds liefhebbers. Ik hoor daar niet bij. Al in 2013 heb ik de band getest en deze bleek behoorlijk traag te zijn. Daarnaast was de band een scherpe steentjes magneet en ging vaak lek.

Het verbaasde me dan ook Mark zo enthousiast was. Volgens Mark waren er testers, o.a. in Australië die de nieuwe Kojak met Addix compound tot wel 10% sneller testten dan een Continental Urban Contact. De banden zijn van Velomobiel.nl en ook zij willen graag weten wat deze nieuweling presteert.


Mark vraagt of hij en André Bakker bij de pendeltest aanwezig mogen zijn. Natuurlijk mag dat en op maandag 1 september 2025 komen de heren in een DF en een Snoek voorrijden op De Woude. Ze hebben wel de nieuwe Kojaks mee maar de binnenbanden .... niet. Geen nood, ik heb nieuwe Schwalbe SV6a banden liggen die na de koffie in de Kojaks op de 19 mm brede testvelgen worden gemonteerd. Dat blijkt heel makkelijk te gaan, ze vallen er als vanzelf omheen. Het drukbereik van de Kojak is als vanouds 4 tot 6,5 bar. Het gewicht van de band is 290 gram.


De band is na oppompen tot maximum druk 34 mm breed en komt tot 32,5 mm boven de velgrand. Geen problemen dus met de draaicirkel. We pendelen zoals altijd per druk van 4, 5, 6 en 7 bar ieder 5 keer. De twee uitersten laat ik weg en ik middel de resterende 3 waarden. Steeds lukt het om per drukbereik binnen 1% herhalingsnauwkeurigheid van de metingen te komen, een prima score.


De eerste pendelbewegingen laten direct zien dat de Schwalbe Kojak, ondanks de Addix compound, nog steeds niet lekker rolt. Bij 4 bar komen we gemiddeld tot 44,4 seconden. Dat loopt op naar 55,2 seconden op 7 bar druk. Dat zijn matige tot gemiddelde waarden die precies overeenkomen met de waarden uit 2013. De 16" Kojak blijkt maar heel weinig langzamer te zijn.
Vergeleken met de Urban Contact zijn de verschillen heel groot. De 2022 versie in precies dezelfde breedte kwam tot 67,1 seconden. De versie uit 2023 was met 63,8 seconden nog steeds ruim 15% sneller.



De mannen zijn duidelijk heel teleurgesteld, ze hadden er veel meer van verwacht. In de tabel is de nu geteste Kojak voorzien van rode tekst. De relevante vergelijkende banden, zowel in 16 als 20" heb ik groen gemaakt.


maandag 17 februari 2025

Einde GoCycle banden


De bekende GoCycle banden zijn vanaf vandaag, 17 februari 2025, niet meer leverbaar. Hieronder het waarom.

De eerste GoCycle band heette F-lite. Deze banden zijn ontworpen door Richard Thorpe van GoCycle voor hun mooie elektrische tweewieler fiets. De banden werden vanaf het begin gemaakt door Vredestein in Indonesië. Flevobike verkocht de banden aanvankelijk alleen, later zijn de banden door Velomobielonderdelen.nl en door Flevobike steeds samen in batches van 500 stuks besteld. Voor iedere band werd een bedrag aan GoCycle betaald voor het gebruik van de licentie.


Flevobike is een aantal jaren geleden gestopt met de gezamenlijke inkoop van de banden. Velomobielonderdelen.nl moest vanaf die tijd het minimum aantal banden van 500 stuks alleen bestellen. Dat heb ik meerdere keren gedaan en vergt een bedrag van ruim 12.000 euro.


De oorspronkelijke F-lite en de eerste versies van de GoCycle wogen 295 tot 300 gram. Zij waren de snelste normale productiebanden die te koop waren. Daarnaast  hadden en hebben ze een twee zo hoge weerstand tegen slippen op gladde of beijzelde wegen. Het comfort was en is altijd al het beste in de markt geweest.


GoCycle is jaren geleden overgegaan naar een 60 mm GoCycle band. Er heeft dan ook al jaren geen ontwikkeling plaatsgevonden om de 50 mm band beter of sneller te maken. Juist het tegenovergestelde is waar. De band is steeds iets zwaarder geworden, de laatste batch weegt 340 gram ofwel 15% zwaarder dan de oorspronkelijke F-lite.


De vraag is nu, loopt de huidige GoCycle nog net zo licht als de oorspronkelijke F-lite. Het antwoord is nee. Ik heb de GoCycle banden weer eens met de pendel getest en de uitkomsten zijn goed maar steken er niet meer duidelijk bovenuit. Vergeleken met de Continental Urban Contact 32 mm is de GoCycle 1 seconde trager bij maximum druk van beide banden. Bij 5 bar zijn zowel de Continental Urban Contact 32 mm als de 50 mm brede Continental Urban Contact 50mm sneller dan de huidige GoCycle. Op de absoluut maximum druk van 5,5 bar gaat de GoCycle nog gelijk op met de top maar is niet meer de bekende uitschieter.
De ontwikkeling bij GoCycle stond stil, maar Continental heeft door onder meer toepassing van 180 threads per inch bij de Urban versies niet stilgezeten.


Recentelijk zijn de Quest, Quest XS, Strada en Quattrovelo in Roemenië uit productie genomen. De nieuwe generatie velomobielen kunnen geen gebruik maken van de GoCycle banden. Er zijn nog wel veel van deze fietsen en er is een grote schare trouwe kopers van de GoCycle. Maar de inkoop van weer 500 banden met een prijs van meer dan 12.000 euro is gelet op het bovenstaande een te groot risico. Velomobielonderdelen.nl is ontstaan met als uitgangspunt producten te leveren die anders niet beschikbaar zouden zijn. Nu er min of meer vergelijkbare alternatieven voor de GoCycle zijn, zelfs tegen lagere prijzen, maakt dat ik geen nieuwe batch van 500 GoCycle meer zal inkopen.


Ik dank alle trouwe kopers die totaal meer dan 2.000 GoCycle banden bij Velomobielonderdelen.nl hebben gekocht en hoop dat zij zich niet door mij in de steek gelaten voelen.