Vanmorgen begint het op De Woude licht te sneeuwen. Dat gaat even later over in ijzel. Het wordt spiegelglad. Als er een laagje ijzel ligt komt de sneeuw weer terug. Dit zijn de meest gevreesde omstandigheden voor fietsers. Deze condities komen wel als geroepen om onze aangedreven achterbanden onder echte winterse omstandigheden aan de tand te voelen. Het is +0,2℃ en dat blijft precies zo gedurende de test.
Ik wil de banden nu in de rijrichting belasten. Het trekkoord haal ik simpelweg door de velgen van de pendel en zet 'm aan de unster. Ook nu weer probeer ik zo laag mogelijk te trekken. In elk geval voor iedere band dezelfde hoogte.
Op de pendel zitten de 26" velgen met de Vredestein Black Panther 55 banden op 4.0 bar.
Naast mijn ijsbaantje op het terras is het egaal beijzeld en besneeuwd, ideale testomstandigheden dus. Het kost me 23 kg trekkracht om de Black Panther aan het glijden te krijgen. Tijdens het glijden springt de meter flink heen en weer zodat een stabiele waarneming van de dynamische belasting moeilijk is. Gemiddeld lees ik rond de 16 kg af.
Dan snel naar binnen en de Continental Topcontact Winter II banden op het ene stel velgen dat ik heb. De banden zitten er binnen enkele minuten om en de pendel wordt op een maagdelijk stukje sneeuw gezet. Als ik begin te trekken stel ik al heel snel vast dat ik deze combinatie simpelweg niet van zijn plaats krijg. Bij 35 kg slippen mijn geprofileerde schoenzolen over het beijzelde terras en ... dan houdt het op. Dan haal ik er een katrol bij met de bedoeling om de trekkracht te halveren. Die katrol bevestig ik aan ons huis. Dat is niet OK zoals PieterZ in de reacties terecht opmerkt. Ik verander namelijk de trekrichting wel maar niet de kracht. Gelukkig ligt alles er vanavond nog precies zo bij als vanmiddag. De temperatuur is met 0,8℃ een fractie hoger.
Ik doe de test opnieuw en weer krijg ik de pendel niet van zijn plaats. Als ik een stukje sneeuw- en ijsvrij maak glij ik niet meer weg en krijg dan de pendel met 36 kg eindelijk van zijn plaats.
Zo gauw ik de kracht verminder, bijt de Conti zich weer vast en moet ik met boven de 30 kg trekken om hem te laten glijden. Het is meer bokken en springen dan glijden. De weerstand tegen slippen is echt fantastisch.
Veel fietsers rijden nu nog met de Kojak 50 mm rond. Daarom deze nu ook maar eens meegenomen.
De banden verliezen hun grip al bij 14 kg statisch. Dynamisch ongeveer 8 kg. Mijn conclusie is duidelijk maar volgt later.
Een ook veel gebruikte winterband is de Vredestein Perfect Moiree 54 mm. Bij 25 kg verliest de PM grip en glijdt over het beijzelde terras achter me aan. Dynamisch rond de 17 kg.
Als laatste een van de meest populaire winterbanden van dit moment, de Schwalbe Marathon (Green Guard). De slipweerstand op ijs was heel matig, op een realistischer ondergrond zoals vandaag presteert deze band ook heel matig. Al bij 13 kg gaat de Marathon aan het glijden. Dynamisch rond de 8 kg. Dat is nog slechter dan de Kojak.
Conclusie
De conclusie is eenvoudig. Voor de gemiddelde winterse omstandigheden is de Continental TopContact Winter II verreweg de veiligste keus als je niet met spijkerbanden wil rijden. De Schwalbe Marathon (Green Guard) mag dan een goede allround band zijn met goede roleigenschappen en een goede lekbestendigheid, de slipgevoeligheid is een heel groot nadeel. Iedereen die met een Kojak in de winter rijdt verklaar ik voor gek. Bizar is dat de Marathon op dit belangrijke punt nog slechter scoort dan de Kojak.
De Vredestein Black Panther en de Vredestein Perfect Moiree doen het gemiddeld goed.
Op het gebied van veiligheid en lekbestendigheid denk ik dat de Continental Topcontact Winter II samen met de Michelin Protek Max de best mogelijke combinatie is. Die binnenbanden, ik rij daar nu de hele winter licht en lekvrij mee, staan in de webwinkel.
Update 20.00 uur
Pieterz attendeert mij erop dat ik een fout heb gemaakt met het gebruik van de katrol. Deze heb ik aan het huis vastgemaakt. Dit levert geen halvering van de trekkracht op. De katrol had natuurlijk aan de pendel vastgemaakt moeten worden.
Hartelijk dank Pieter, een nieuwe test en de correctie is nu verwerkt.