Zaterdag ochtend rijden Jan Reus, Jan Geel en ondergetekende naar Germersheim waar de jaarlijkse Spezial Rad Messe wordt gehouden. Het is 6 gr. C. en de regen komt met bakken uit de lucht. We rijden vandaag heen, blijven een nacht over en rijden morgen weer naar huis.
Naarmate we verder Duitsland in rijden verschijnt de zon en loopt de temperatuur op tot 28 gr. C. In het stadje Germersheim loopt de temperatuur verder op tot 32 gr. C.
Het is de tweede keer dat ik naar Spezi ga. Nu is er meer tijd om wat uitgebreider te praten met deze en gene.
De velomobiel fabrikanten staan her en der over de beurs verspreid, een gemiste kans. Beter zou het zijn om deze groep speciale fietsen op één plaats te concentreren.
Buiten rijden overal fietsers rond op proeffietsen. De standhouders hebben veel vertrouwen in deze proefrijders, want ze kunnen zo wegrijden. Buiten ook is de plek waar de 'Willy Wortels' staan. Eén van die, in dit geval Nederlandse, mannen heeft de 2motion ontworpen, een gewone fiets gecombineerd met handaandrijving. Een betere lichaamstraining is niet denkbaar. Hij heeft er een maximum snelheid op de vlakke weg van 42 km/u mee gehaald.
Jan, Jan en ik bekijken de vele bijzondere fietsen. Van veel ontwerpen vragen wij ons wat je er in godsnaam mee aan moet. Dat is voor de ontwerpers geen vraag, zijn leggen er vaak jaren ziel en zaligheid in.
Veel mensen blijken me te kennen, ondanks dat ik geen naamkaartje op heb. 'Of ik een Risse schokdemper bij me heb' is nogal eens de vraag. Nee, ik heb geen stand en wil niet stiekem mijn handel promoten. Dat ik daar niet helemaal onder uit kom blijkt als onder meer de producenten van de Milan velomobielen en Flevobike Orca simpelweg een bestelling voor de dempers plaatsen.
Op het buitenterrein staat ook Velomobiel.nl met de Quest en de Quest XS. Uiteraard ben ik nieuwsgierig hoe Ymte de nieuwe Risse Astro 5 demper is bevallen. Hij heeft deze nu ruim 500 km in zijn carbon Quest. Ymte is enthousiast en vertelt dat de demper vooral op het slechte fietspad langs de Rijn echt verschil maakt. Als het aan hem ligt komen de Risse dempers standaard in de Quest en Strada modellen. Ymte heeft ook de Risse Genesis mee. Als Werner Klomp, de Oostenrijkse lange afstand velomobilist in de gaten heeft dat de Genesis er is, beweegt ie hemel en aarde om hem mee te mogen nemen. Nou vooruit dan maar, besluit Ymte.
Zondagmiddag rijden we weer naar huis. Jan Geel heeft al een paar keer geklaagd over een heet zitvlak. Ik ken deze auto niet goed en weet zelfs niet dat er stoelverwarming in de achterbank zit. Op een gegeven moment wordt het Jan teveel, zijn noten koken :)
Jan vindt nergens een knopje om het af te zetten. Jan Reus draait zich om en ziet het betreffende knopje direct. Staat op 6, de maximum stand. Nou zal Jan met zijn 71 jaar zich over nakomelingschap geen zorgen meer maken, maar als ie nog plannen in die richting zou hebben, zal het vast niet meer lukken. Nu de 'notenkoker' uit staat is Jan opgelucht.
De Spezi is een prachtige, zeer goed georganiseerde beurs, waar letterlijk alles op fietsgebied is te zien. Ondanks dat het geheel ruim is opgezet is de sfeer heel gemoedelijk.