zaterdag 4 januari 2014

VeloTilt ruit en lock



Vandaag komt Dick van der Vaart van Alrec de ruit voor de VeloTilt in Enkhuizen bezorgen.
Eerst kijkt Dick hoe het voorframe en de stoel in de VeloTilt zitten. Dit voorframe krijgt al weer enkele modificaties die in een tweede frame, nu bij Bram Smit in productie, worden verwerkt.

Dick heeft twee ruiten mee, een proefexemplaar die wij kunnen gebruiken om te passen, en een versie die in het prototype zal worden gebruikt. Het gebruikte materiaal is PETG met een dikte van 2 mm. De complete ruit weeg net geen 2 kg. Hiervan blijft uiteindelijk zo'n 1300 gram over omdat een flink deel van deze ruit niet zal worden benut.
In de vacuüm gevormde ruit zitten kleine foutjes die terug te voeren zijn tot minuscule oneffenheden in de matrijs. De ruit is prima geschikt voor het eerste prototype, maar om te rijden op de openbare weg moet de ruit nog strakker worden. Daarvoor zal een matrijs uit aluminium moeten worden gemaakt, iets voor later zorg.

De lock om de VeloTilt rechtop te houden als deze stil staat heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Het eerste idee was om een schijfrem te gebruiken. Schijfremmen voor fietsen remmen fantastisch, maar hebben stilstaand toch weinig houdkracht. David heeft uitgerekend dat de houdkracht om de VeloTilt, zeker als deze wat schuinstaand stil valt en met harde wind, enkele honderden kilo's moet bedragen. Dat lukt met een schijfrem voor een fiets zeker niet.

Het idee om rechtop stil te kunnen blijven staan met een hydraulische lock leek het ei van Columbus. Twee fabrikanten, waaronder Risse, doen hun best maar slagen er niet in om een absoluut vaststaande hydraulische lock te maken. Steeds is er wat speling die in combinatie met de optelsom van enkele andere kleine spelingen een solide rechtopstand bemoeilijken.

We zijn weer terug bij af. Met behulp van een triplex model dat Piet Kunis maakte, produceert Jan nu een schijf uit carbon. 7 lagen carbon van 200 gr/m2, kruiselings over elkaar gelegd op een glasplaat en vacuüm gezogen, maken een 2 mm dikke schijf die enorm vormvast is. Op de buitenrand van dit halve schijfsegment zal een remoppervlak worden gemaakt door in de natte epoxy zilverzand te strooien. De nieuwe remschijf zal direct op het kwadrant worden bevestigd. Als de schijfrem bediend wordt zal vast ook echt vast zijn.