Geert rijdt tijdens wedstrijden met 44 tot 45 km per uur, harder dan menig velomobielrijder, maar hij wil graag de beste worden. Daar ga ik hem bij helpen, nou ja een beetje dan.
De zeer speciale handbike, volledig uit carbon gemaakt, heeft de wielmaat 406. Geert gebruikt, net als alle andere handbikers, speciale tubebanden van Tufo. Deze banden bestaan, het woord zegt het al, uitsluitend uit een tube zonder binnenband. Het franse ventiel zit direct in de tube gelijmd. Met 90 euro zijn die banden niet te geef. Ze zouden zeer snel zijn, dat gaan we zien.
De banden zijn met 196 gram heel licht en met 20 mm ook heel smal. Ze passen zonder meer op de 19 mm velgen en kunnen dan ook op de pendel worden getest. Om mijn rug een beetje te ontzien gebruik ik de kleine elektrische compressor die tot ruim 10 bar druk levert. De Tufo banden kunnen overigens tot 15 bar worden opgepompt. Op de velgen van de handbikes worden de tubes vastgelijmd, op de pendel hoeft dat niet.
De temperatuur in de garage is 22,5 graad en eigenlijk te warm voor goede vergelijkende tests. Toch maar gependeld. De resultaten vallen erg tegen. Op 10 bar kom ik tot 47,6 seconden en daarmee bungelt de dure Tufo Tubular helemaal onderaan in de tabel. Geert rijdt er altijd mee op 8 bar. Betekent dat ie nu weet dat ie op 10 bar ruim 10% winst aan rolweerstand kan behalen.
Zoals altijd test ik op de twee asfaltstroken in lange aluminium bakken. De pendel weegt 85 kg en met een laser bovenop een verlengde aluminium bedieningspoot kan ik op 5 meter afstand heel nauwkeurig zien of de laser nog beweegt of stil staat.
Ik doe steeds per verschillende druk 5 tests. De langste en kortste pendeltijd streep ik weg en van de drie overblijvende bereken ik het gemiddelde.
In de komende dagen zal ik nog meer banden testen. Onder meer van KHE, Nutrak, Maxxis, Continental en Michelin.