Gisteren en vandaag hebben Daniel Fenn, de maker van en snelle rijder in de Evo K en Evo S, en ik een serie banden getest.
Reputaties zijn keihard onderuit gegaan. Notoir langzaam gedachte banden als de Schwalbe Marathon Plus blijken in de recentste uitgave fantastisch te lopen.
Verschillen in binnenbanden beïnvloeden de resultaten schrikbarend.
We hebben de effecten van microslip onderzocht door enkele banden op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer te testen.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
Schwalbe Kojak 35 mm
Schwalbe Durano
Schwalbe Marathon Plus
Michelin Nuna Blauw
Michelin radiaal 40 mm
Vredestein F-Lite
Panaracer Minits Tough
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Plastic binnenband
Schwalbe binnenband SV6a en SV6.
Eerst hebben we de pendel nog verder geoptimaliseerd zodat er geen enkele speling tussen de steel en het gewicht meer aanwezig is. Een nieuwe laser met een kleinere projectie maakt aflezing nog nauwkeuriger. Tenslotte is de projectie afstand van pendel tot deur van de garage nu bijna 10 meter. Betekent dat alle in het verleden gedane metingen achterhaald zijn.
Het verwerken van de enorme hoeveelheid metingen zal nog wel even duren. Nu eerst even een stukje fietsen om bij te komen. Daniel Fenn heeft een werktempo dat een normaal mens niet kan bijbenen.