Het kan zo...
Of zo...
Maar ook zo...
Een goed idee laat me meestal niet meer los. Inmiddels heb ik het model van de profielen tot in detail getekend. Aanvankelijk wilde ik het systeem maken met standaard extrusie U-profielen. Dat levert toch teveel beperkingen op. Met name het veilig bevestigen op de dakdrager is moeilijk te realiseren.
Nu worden de profielen uit aluminium plaat van 2 mm gezet. De wielen waarmee het hef frame in de onderste profielen gaat rollen, worden 10 cm hoog en zijn inmiddels besteld.
Het ontwerp is nu zover door ontwikkeld dat als het hef frame op de auto is gezet het geheel volledig automatisch geblokkeerd staat. Er hoeft zelfs geen spanbandje meer omheen. Twee velomobielen naast elkaar is ook mogelijk. Dit kan niet op de kleinste auto's, deze mogen gemiddeld maar 50 kg dakbelasting hebben. Middenklasse auto's als bijv. de VW Golf mogen 75 kg op het dak dragen. Twee velomobielen naast elkaar op het dak is dan, hoewel nipt, mogelijk.
Vanmorgen even naar AutoPlaza in Heerhugowaard gereden. Voor ons oude model Toyota Yaris hebben ze nog een nieuwe dakdrager op de rommelzolder liggen. Voor 50 euro ben ik het mannetje. Leve Marktplaats.
Ik heb het hef frame bedacht om mijn eigen probleem, veroorzaakt door de diefstal van onze Audi met trekhaak, te kunnen oplossen. Gezien het grote aantal positieve reacties is de kans redelijk groot dat deze velomobieldrager ook te koop zal komen.
Het eerste exemplaar zal in elkaar gelast worden. Als alles naar wens is, is een door ontwikkeling naar een volledig instelbaar systeem een overzichtelijke stap. Dan zou het mogelijk kunnen worden om een hef frame voor een Quest snel aan te passen voor bijv. een Mango, Strada of welke velomobiel dan ook.
Foto 1: Rode Pionier
Foto 2: Mick Leemans van zijn blog
Foto 3: Klaas de Jong van zijn blog