Op verzoek van een DF rijder test ik de Continental Contact Speed 28-406 band. Deze band heb ik in 2020 ook al eens getest en presteerde toen matig.
Het is al even geleden dat ik banden getest heb. Rugproblemen maken het hanteren van de loodzware aluminium goten een uitdaging. Met een piepklein driehoekig rolplateautje kan ik de goten nu verrijden zonder ze te hoeven tillen. Ook het oppompen van de banden gaat tot 7 bar met de compressor, daarboven met een minicompressor die moeiteloos de 10 bar haalt. Wie nog zo'n superhandig mobiel compressortje zoekt, ik heb er twee en dat is er één teveel.
De vraag van de DF rijder, laat ie zich aub nog even bij mij melden voor het terugsturen van de banden, was vooral of de Continental Contact Speed bij hoge drukken flink sneller zou worden. Dat gaan we uitzoeken.
De Continental Contact Speed legt makkelijk om. De breedte bij 5 bar is 28,2 mm en dat is ook de hoogte boven de velg. De band heeft een adviesdruk van 5,0 tot 6.0 bar. Het verzoek is om tot 8,5 bar te meten. Ik zet bij de hoge drukken een vuurwerkbril en gehoorbescherming op. Ik weet uit ervaring hoe pijnlijk de oren zijn na een drukontlading door overbelasting van de band en/of de velg. Ook blijf ik uit de buurt als de kleine compressor de druk opvoert tot 8,5 bar.
Ik test op de waarden 5,0 - 6,0 - 7,0 - 8,0 en 8,5 bar. Continental heeft het goed gezien dat 6,0 bar effectief een goede waarde is. Bij 7,0 bar komt er maar 1,6 seconde pendeltijd bij. Op 8,0 bar nog maar een halve seconde extra en op 8,5 bar nog een seconde langer dan op 8,0 bar.
De winst van 6,0 bar naar 8,5 bar is 3,1 seconden, minder dan 6% winst.
Die 6% winst zul je in de praktijk niet terugvinden. Ten eerste is de rolweerstand bij 40 km/h maar rond een derde van de totale weerstand. Maximaal zul je dus in theorie 2% harder rijden. Rij je op 6,0 bar 40 km/h, op 8,5 bar zul je maximaal 40,8 km/h rijden. Omdat alleen op de voorwielen de geteste banden zitten is de snelheidstoename 2/3 van 0,8 km dus ruim 0,5 km/h.
Harde banden veren nauwelijks meer in en laten de carrosserie meer bewegen. Die extra beweging verstoort de luchtstroom langs de fiets waardoor de luchtweerstand toeneemt. Er blijft per saldo weinig tot niks van de winst van de hogere banddruk over.
Te harde banden hebben nogal wat nadelen. Allereerst neemt het veercomfort af en ontstaat er meer geluid in de fiets. Het contactoppervlak van de band neemt af waardoor er bij remmen minder rubber op het wegdek drukt. Je remweg neemt toe en je zult op gladde ondergronden eerder slippen.
Al met al is en blijft de Continental Contact Speed een minder snelle band. Wel iets sneller dan in 2020, maar het blijft een van de tragere banden.
Dan nog even de vergelijking met de GoCycle. Deze band is ruim 30% sneller dan de Continental Contact Speed. Rij je met een Continental Contact Speed 40 km/h, met hetzelfde trapvermogen rijd je met de GoCycle 44 km/h. Heb je twee voorwielen met de snelle GoCycles dan is de netto snelheidstoename 2,7 km/h. De GoCycle is comfortabeler, veel sneller en mooi stil. Als bonus remt ie zeer veel beter en in de winter is de toename van de rolweerstand maar enkele procenten in vergelijking met de 20 tot 30% toename van de rolweerstand bij de andere merken. Een nadeel is er ook, de draaicirkel neemt toe en je zult een enkele keer moeten steken bij heel krappe bochten.
Genoeg reclame voor de GoCycle band, al hoor ik van veel rijders van de moderne velomobielen dat zij graag de bredere GoCycle zouden kunnen monteren.