Vanmorgen schroef ik de Bebop plaatjes op mijn schoenen. Door de lage hoogte van de pedalen raakt de pedaal as het loopvlak van de schoen. Met een Stanley mes snij ik voldoende materiaal weg om de pedalen vrij te laten draaien. Aan de buitenkant van de schoen leg ik een dikte van 0,4 mm latoenkoper tussen de zool en het plaatje. Dit ter compensatie van de schuinstand van de benen. Deze tip kreeg ik van Walter H. De oude TDP pedalen zijn er snel uit en de mooi lichte Bebops komen er voor in de plaats.
Jan Geel en Kees van Hattem komen langs en na de koffie ga ik de Bebop pedalen proberen.
Het inklikken gaat makkelijk en licht en kan aan beide kanten. Dat is veel makkelijker dan bij de TDP pedalen die een vaste kant inklikken vereisen. Het is wel even wennen, de voeten kunnen vrij naar links en rechts draaien over een totale hoek van 20 graden. Het uitklikken gaat ook licht en makkelijk. Voor mijn gevoel hoef ik niet verder naar links resp. rechts te draaien dan met SPD. Het gaat wel een heel stuk verfijnder dan met SPD.
Het lijkt aanvankelijk wel een beetje als op ijs rijden. Het went evenwel snel al kom ik wat vaker met mijn rechterkuit tegen de carbon kettingafscherming. Het Bebop pedaal heeft een 4 mm kortere as waardoor de benen iets minder spreidstand krijgen.
Maar eens kijken of de kettingafscherming nog wat naar links kan.
We rijden een mooie rit door het Twiske en via Purmerend en De Beemster zijn we na 61 km weer op De Woude.
Het lijkt me verstandig om niet direct heel lang te rijden met de nieuwe pedalen. De knieën worden toch iets anders belast en dat moet even wennen. Langs het Noord-Hollands kanaal rijdend hoor ik plotseling een ritmisch getik bij het achterwiel, net of er iets aan de band plakt. Even later is dit weg, maar vrijwel direct wordt de Quest minder goed bestuurbaar. De nieuwe Geax Tattoo is lek. In de buitenband vind ik niks en een nieuwe binnenband zit er snel in. Het is trouwens opvallend hoe makkelijk de Geax Tattoo zich van de velg laat verwijderen en weer plaatsen. Ik herinner me dat dat met de vrijwel even grote Schwalbe Super Moto een heel gevecht was.
Samen met Jan Geel beredeneren we waarom de grotere remtrommels zoveel beter remmen. De remhevel op de trommel is even lang, dus daar zit het niet in. De remhandel en de kabels zijn ook gelijk. Het oppervlak van de remschoenen is wel duidelijk groter, maar het grootste effect komt van de flink grotere diameter van de trommel. Die trommel zit zoveel meer naar buiten dat door de langere 'arm' de remwerking zeer veel groter is.
Ter vergelijking: probeer maar eens een vrij draaiend wiel in de buurt van de naaf met je vingers tegen te houden. Dit lukt nauwelijks.
Doe je dit ter hoogte van de velg, dan heb je het wiel zo stil. Dit verschil is er ook door het relatief grote verschil in diameter van de beide trommels.