Doel is om met zo weinig mogelijk brandstof zo veel mogelijk kilometers af te leggen. Er mag met verschillende brandstoffen worden gereden. Waterstof, benzine, zelfs elektrische voertuigen mogen meedoen. Alles wordt omgerekend naar een standaard benzine. ROC Helmond doet mee met GTL, Gas To Liquid. Dit is een dieselolie die wordt vervaardigd uit aardgas.
De eisen die aan de voertuigen worden gesteld zijn heel zwaar. Zo moeten de berijders onder andere een integraal helm dragen en moet boven die helm nog een rollbar worden aangebracht. De voertuigen moeten gesloten zijn en daar komt Jan Reus in beeld.
Er moet een racekap worden gemaakt die liefst de aerodynamische vorm niet teveel verstoort. Uiteraard moet de bestuurder inclusief zijn integraalhelm zijn hoofd ook nog kunnen draaien.
Vanmorgen rij ik naar Hoorn om het eindresultaat te bewonderen. Oops.... wat een groot ding. De kap wordt precies als een gewone racekap op de Quest gezet en past exact over de tunnel. Graag wil ik wat vergelijkende tests met mijn eigen racekap doen. Als ik van huis ga waait het 5 Bft met vlagen van 6 Bft. Dat is gewoon teveel van het goede om een zinvolle vergelijking tussen de kappen met de SRM meter te maken. We beperken ons tot het maken van wat foto's.
19 mei ga ik met Jan naar Rotterdam om de mannen van het ROC Helmond in actie te zien.
Update 21.00 uur van teamleider Paschal Noor
Hallo Jan en Wim, Vandaag hebben we de racekap ontvangen. Geweldig!!!!. Het ziet er erg imposant en indrukwekkend uit. Uiteraard hebben we direct enkele testronden gereden en het ziet er veelbelovend uit. We testen op een slecht geasfalteerd terrein, maar ondanks de slechte weg reden we toch een verbruik van ruim 1 : 120. Ik ga ervan uit dat we straks in Rotterdam bij gunstige omstandigheden ruim 1 : 150 halen. Maandag vertrekken we naar Rotterdam. Als het voertuig bestickerd is zal ik kijken of we een foto kunnen maken en naar jullie opsturen. Maar ik heb ook begrepen dat jullie zaterdag nog komen kijken. We kunnen nog rijden van 8.30 uur tot 12.00 uur. Gr. Paschal Noor