Vanavond de kettingrol vervangen. Dat is alléén een lastig klusje omdat vooral tijdens de montage een extra handje prettig is.
Als ik de beide inbus boutjes los heb valt de kettingrol direct van zijn plaats. De pees is te ruim geworden, mogelijk door de olie van de ketting. Je ziet dat de ketting teveel op het aluminium van het rolletje heeft gelopen.
Nu de kettingrol eruit is, is het mogelijk te kijken of het rolletje met voldoende bereik over het asje kan schuiven. De variatie tussen de meest gebruikte versnellingen, het middenblad en grote blad voor, en de versnellingen 1 tot en met 9 achter leveren een verschil op van 7 mm. Het rolletje kan binnen dat bereik netjes over het asje schuiven. Hierdoor ligt de kettingrol altijd precies in de lijn van de kettingloop.
De montage gaat toch vrij makkelijk als de spanning van de ketting wordt afgehaald. Kwestie van klein blad voor en klein blad achter schakelen. Om te voorkomen dat de rol van zijn plek verschuift leg ik een doek verzwaard met een gereedschap klem erop.
zaterdag 8 mei 2010
Molentocht in de regen en kettingrol perikelen
Vanmorgen met maar 9 gr. C. onderweg naar Heerhugowaard. Het is vandaag nationale Molendag en Kees heeft een rondje uitgezet van 55 km langs 20 molens. Het regent en Buienradar belooft dat dat niet snel ophoudt.
In het park van Luna blijken Yvonne (de Muis), Elly en Jules Boetekees, Paula Kastelein en natuurlijk Majoor Kees al aanwezig. Ik heb voor de verandering roze koeken mee, heerlijk.
We rijden door het fraaie polderlandschap rond Heerhugowaard. Ondanks de regen zijn de kleuren van het gras en vele gewassen prachtig helder. Halverwege stoppen we even voor een kop koffie in een Ierse pub.
Daarna gaat het nog harder regenen en ik zet de kap er maar op.
Kees rijdt lek en legt razendsnel een nieuwe binnenband in. De Geax Tattoo is een heerlijk licht lopende band, maar zonder anti-lek voorziening gaat ie natuurlijk eerder lek. Mijn Furious Fred, ook zonder anti-lek houdt zich goed en blijft heel.
Vlak voor het eind van de rit houdt de regen op en nadat we bij de Waerdse Tempel even hebben nagepraat race ik met hoge snelheid naar huis.
88 km
Een deel van de rit klinkt er zo nu en dan een licht geratel vanuit de ingewanden van de Quest. Dit blijkt te worden veroorzaakt doordat het neopreen peesje om de kettingrol te lang is geworden. Zo nu en dan loopt de ketting naast de pees en tikt dan tegen de flens. Dat is na 1500 km wel heel snel. Vorige pezen heb ik zelfs na 8000 km niet hoeven te vervangen.
In het park van Luna blijken Yvonne (de Muis), Elly en Jules Boetekees, Paula Kastelein en natuurlijk Majoor Kees al aanwezig. Ik heb voor de verandering roze koeken mee, heerlijk.
We rijden door het fraaie polderlandschap rond Heerhugowaard. Ondanks de regen zijn de kleuren van het gras en vele gewassen prachtig helder. Halverwege stoppen we even voor een kop koffie in een Ierse pub.
Daarna gaat het nog harder regenen en ik zet de kap er maar op.
Kees rijdt lek en legt razendsnel een nieuwe binnenband in. De Geax Tattoo is een heerlijk licht lopende band, maar zonder anti-lek voorziening gaat ie natuurlijk eerder lek. Mijn Furious Fred, ook zonder anti-lek houdt zich goed en blijft heel.
Vlak voor het eind van de rit houdt de regen op en nadat we bij de Waerdse Tempel even hebben nagepraat race ik met hoge snelheid naar huis.
88 km
Een deel van de rit klinkt er zo nu en dan een licht geratel vanuit de ingewanden van de Quest. Dit blijkt te worden veroorzaakt doordat het neopreen peesje om de kettingrol te lang is geworden. Zo nu en dan loopt de ketting naast de pees en tikt dan tegen de flens. Dat is na 1500 km wel heel snel. Vorige pezen heb ik zelfs na 8000 km niet hoeven te vervangen.
Labels:
kettingrol,
Molentocht
Geax Tattoo barst bij 6 bar
Vanavond zie ik dat mijn achterband, de Geax Tattoo heel zacht is. Het Franse ventiel lijkt goed aangedraaid dus de binnenband even door het water gehaald. Toch geen lek, dus het spul er maar weer omheen gelegd. De band centreert niet helemaal goed, even doorpompen maar. De band mag volgens opgave van de fabrikant 4,5 bar hebben. Ik pomp door tot 5,5 bar, maar de band blijft een lichte slag houden. Tegen 6 bar hoor ik de band op zijn plaats ploppen. Dat ploppen gaat evenwel door en even later explodeert de band met een geweldige knal. Dit is zeer onverwacht, tot nu toe blijken banden meerdere bars druk boven hun maximum moeiteloos te verdragen. De Geax Tattoo kan hier dus niet tegen en blijkt precies langs de richting van de diagonale versterking te zijn gescheurd.
Na de goede test van de Geax Tattoo hebben Kees, Jan en ik ieder zo'n band om de eigen fiets gelegd en rijden daar fijn mee.
Voor mij betekent dit 'reden' ermee. Er zijn geen Tatoos meer ten huize van de fam. Schermer dus zoek ik op zolder naar een alternatief. Ik kies voor de Schwalbe Furious Fred, ook een lichtlopende band.
Na de goede test van de Geax Tattoo hebben Kees, Jan en ik ieder zo'n band om de eigen fiets gelegd en rijden daar fijn mee.
Voor mij betekent dit 'reden' ermee. Er zijn geen Tatoos meer ten huize van de fam. Schermer dus zoek ik op zolder naar een alternatief. Ik kies voor de Schwalbe Furious Fred, ook een lichtlopende band.
Labels:
bandentest,
Geax Tattoo
Abonneren op:
Posts (Atom)