woensdag 29 april 2015

Spezi 2015 (3)


Naast talloze fraaie, nuttige en efficiënte fietsen en onderdelen, vind je op de Spezi ook een heleboel technische bijzonderheden en soms zelfs gedrochten. Bij Melon zijn veel verschillende helmen te koop. Ik sta hier op de foto met een helm die beter geschikt is voor onze Noord-Hollandse Viking Cees Roozendaal. De dames schrikken zich wel rot als je hier mee aan komt rijden Cees :)


Er wordt al 150 jaar geëxperimenteerd met aandrijving van fietsen. De hoge Bi, verderop nog in beeld, was in 1867 één van de eerste pogingen om tot een bruikbaar rijwiel te komen. Op de foto hierboven een rug-aan-rug tandem met een heen en weer gaande aandrijving met een draad die een rol aandrijft die vervolgens het achterwiel in beweging brengt.



De vriendelijk kijkende verkoper op deze foto heeft LEDverlichting in zijn handschoenen. De lampjes flikkeren, zijn heel fel en zitten zowel aan de binnen- als de buitenkant. Hij heeft ook handschoenen voor de zomer zonder vingers. Vooral voor tweewielers een vondst. Prijs rond 35 euro.


Het aanhangertje op deze foto's is heel praktisch. Prima als standaard aanhanger achter een velomobiel of andere fiets. In een handomdraai is het een handkar. Demonteren en heel compact opslaan is een kwestie van seconden.





Op een deel van het buitenterrein zijn de echte rariteiten te vinden. Deze fiets heeft achterwielbesturing die moet worden bediend met het achterwerk. Wel stapvoets rijden anders lig je ondersteboven.


Dit lijkt een heel snelle velomobiel te zijn. Heeft achterwielbesturing en levert bij regen gegarandeerd een flink nat pak op. De technische uitdagingen zijn vindingrijk opgelost.



Jan Geel achter de hoge Bi. Hoeveel duizenden fietsers op dit type fiets zullen met botbreuken in het ziekenhuis terecht zijn gekomen. Ik denk heel veel.


De Duitse firma Kemper maakt de beroemde Pedersen fietsen. Deze fietsen hebben geen diamantframe maar een verhoogd balhoofd en het zadel zit aan een heel strak gespannen band.
Ik heb er even op gezeten en het comfort is uitstekend.




Als laatste een heel compact fietsje waarbij de voorstuwing wordt verkregen door op en neer te trappen in een rechte lijn. 

Al met al een mooie beurs waar iedere fietsliefhebber zijn hart kan ophalen. Ook een beurs waar zeer veel gehandicapten een voor hun handicap aangepaste fiets kwamen bekijken en proberen.

Het fotograferen met de iPhone 6 levert gemiddeld uitstekende foto's op. Het helpt natuurlijk wel dat ik vakfotograaf ben. Alle opnamen op deze Spezi zijn met de iPhone gemaakt. Scherpte en belichting zijn uitstekend. De scherptediepte is steeds heel groot dus werken met een onscherpe achtergrond lukt nauwelijks. Werd ik vroeger met grotere camera's meer als 'echte' fotograaf gezien, dat kun je met de iPhone wel vergeten. Met wat geduld en soms overredingskracht is het toch gelukt om de plaatjes te maken die ik wilde. Soms moest ik een keer terugkomen waarvoor in twee dagen natuurlijk genoeg tijd is.

We hebben in hotel Pfälzerhof in Romersberg overnacht. Het hotel had ons schriftelijk beloofd dat wij met krachtstroom zouden kunnen laden. Zoals vaker werd dit niet waargemaakt. Gelukkig kan de Tesla aan letterlijk iedere stroombron laden. We vonden buiten achterop de parkeerplaats een 220 volt stopcontact. Dan komt er maar 12 km per uur lading bij. Prima, de volgende ochtend hebben wij er 160 km bij en met de nog aanwezige lading van 55 km kunnen we moeiteloos een Tesla Supercharger bereiken. De navigatie houdt rekening met deze aanwezige lading en zet een route uit die gebruik maakt van een verder gelegen Supercharger.

Om half drie vertrokken we van het beursterrein en na een ontspannen rit zijn we rond half tien weer op het eiland De Woude. Jan en Jan rijden samen nog een stukje verder naar resp. Enkhuizen en Oostwoud.




Spezi 2015 (2)


De Spezi heeft er voor gekozen om producten niet thematisch te tonen. Dat heeft het nadeel dat bijv. velomobielen over de hele beurs zijn verspreid. Er zijn exposanten, zoals Flevobike en Velomobiel.nl die hun fietsen op het buitenterrein tonen. Andere exposanten, zoals onder meer Intercitybike.nl met de DF en Raderwerk met de Milans, tonen hun fietsen in één van de hallen.
Ik begrijp de reden van deze versnippering wel, iedereen moet nu de hele beurs over en dat is voor de organisatie natuurlijk aantrekkelijk.
Eén van de fraaiste nieuwe ontwerpen is de hierboven afgebeelde Mulsanne van CyclesJV-Fenioux.
Ik spreek de ontwerper en vraag hem waarom de fiets na de wielen zo is ingesnoerd. Dat is aerodynamisch gezien niet zo goed. De ontwerper geeft aan dat ie de nadelen kent maar de vorm wordt zoveel mooier. Het kleine snelheidsverlies neemt ie op de koop toe. Het getoonde exemplaar is nog een mock-up. De eerste fiets moet in juli klaar zijn.


Een tweede spectaculaire fiets van CyclesJV-Fenioux is de Le Mans. Ook hier zullen de grote voorwielen de luchtstroming langs de romp geen goed doen. Maar fraai om te zien is ie zeker.



Op het buitenterrein staat een zwarte WAW. Leek iedere WAW vroeger een nog in ontwikkeling zijnd prototype, nu ziet de fiets er heel goed uit. De naden zijn soms nog niet perfect sluitend, maar de demonteerbare voor- en achterkant maken de fiets heel makkelijk te onderhouden en te vervoeren.


Uit Finland komt de Arcus, een polyester romp om een bestaande trike. Voor een bedrag van 1995 euro een heel betaalbare oplossing om warm en droog te fietsen.

   

Raderwerk laat de tweepersoons Milan zien. Uiteraard is ook de kleinere Milan te zien. Ik vind de grote versie er wel aardig uitzien, de kleine versie met de grote bulten wat minder.


Een buitengewoon aandoenlijke velomobiel is de PodRide. Dit Zweedse ontwerp is een vierwieler gemaakt uit aluminium buizen overtrokken met nylon stof. Met een 250 Watt elektromotor haalt het super compacte fietsje 25 km/u. De bijzonder sympathieke ontwerper heeft nog geen idee wat de fiets gaat kosten en weet zelfs nog niet of hij de fiets commercieel gaat produceren. Hij zit dus in dezelfde fase als de VeloTilt :).


Tweewielers zijn er ook in vele smaken te zien. Hier is de bekende Cruzbike in beeld. Het blijft een bijzonder fraai gemaakte fiets.


Een geheel roestvrijstalen fiets is er ook, de Sely 13, in combinatie met een Pinion versnellingsnaaf een heel bijzondere fiets. Met 13,5 kg niet eens heel zwaar.


In één van de hallen exposeert ook Ventisit. Zij maken naast ligfietsmatten ook heel veel matten voor horeca, verhuurboten, kano's, rolstoelen en autostoelen. Recent maken ze ook matten met een geweven ventilerende stof. Dit is heel comfortabel aan de rug. Hierover later meer.


Jan Reus heeft één van zijn carbon petten op. Dat valt nogal op, veel mensen spreken Jan aan om te informeren of de pet te koop is. Ook één van de exposanten, Julien Mauroy van Schlitter vind hem heel mooi en denkt dat zijn mooie carbon tweewieler nog sneller zal zijn met de pet op :)


Schlitter maakt mooie carbon onderdelen waaronder een kleine stroomlijn voor een tweewieler die als bergruimte voor kleine spulletjes te gebruiken is.


De laatste foto in dit bericht is een detail van een ICE trike. Prachtig om te zien met hoeveel oog voor detail dit is gemaakt.

Morgen het derde en laatste bericht over de Spezi 2015. Dan een verzameling bijzondere producten en ook veel rariteiten.

dinsdag 28 april 2015

Spezi Germersheim 2015 (1)

Zaterdagmorgen om half acht, eerder vaart de pont niet, rijden Jan Geel, Jan Reus en ondergetekende met de elektrische Tesla naar de Spezi (Spezial Rad Austelling) in Germersheim in Duitsland. Dit is de tweede keer dat we dat met de Tesla doen. Recentelijk heeft Tesla nieuwe tripplanner software geïntroduceerd die haarfijn voorspelt hoeveel lading je nodig hebt om de volgende Supercharger te bereiken. Nadat we een minuut of tien geladen hebben in Zevenaar kunnen we onderweg naar Mogendorf Supercharger in Duitsland. Het weer is slecht, de temperatuur is amper 10 graden C. en het regent voortdurend. De kachel staat aan en de ruitenwissers werken continue. Op de Duitse autowegen is ZOAB een nog vrijwel onbekend verschijnsel. De brede banden moeten dan ook veel regenwater verplaatsen. Na een half uur is duidelijk dat de tripplanner al deze slechte omstandigheden onvoldoende meeneemt. De informatieve grafiek in de Tesla zegt al snel dat we langzamer moeten rijden om Mogendorf te halen. Dat doen we nog even niet. Als de tripplanner aangeeft dat we met -7% lading Mogendorf dus zeker niet zullen halen, verlagen we de snelheid tot 110 km/u. Dan zien we het negatieve percentage heel langzaam teruglopen, vooral voor de beide Jannen heel leuk om te volgen. 
Omdat Mogendorf een stuk hoger ligt dan Zevenaar is het laatste stuk wat spannender. We moeten de laatste kilometers 90 km/u rijden om de Supercharger met maar 2 km resterende lading te halen. Dat lijkt heel spannend, maar dat valt mee. Het is bekend als het resterende bereik op 0 km staat, toch nog 20 km op reserve kan worden gereden. Het vermogen wordt dan beperkt en het risico van stilvallen willen we natuurlijk niet lopen. In Mogendorf staat nog een Nederlander te laden en we vertrekken samen. Leuk om in een treintje  van twee Tesla's een aantal Porsches, BMW's en Audi's te laten zien dat een accelererende Tesla echt niet bij te houden is.

Om half drie lopen we het beursterrein op. Het weer is aardig opgeknapt en we maken eerst buiten een rondje. De eerste exposant die echt niet te missen is, is Velomobiel.nl. De nieuwe Quattrovelo staat gewoon midden in de doorloop en daar valt niet aan te ontkomen. Hoeft ook niet, de vierwielige nieuweling ziet er goed uit. De vormen doen wulps aan en de lampjes kijken je vriendelijk aan. De mannen kunnen trots zijn op hun nieuwe kindje.



Was marketing voor Velomobiel.nl in vroeger jaren een geheel en al onbekend begrip, nu doen ze dat anders en veel beter. Theo van Andel past zelfs een vorm van guerillamarketing toe. Op een flink kruispunt buiten het expositieterrein rijdt Theo keihard rondjes om een flink groep mensen. Die rondjes maakt ie steeds krapper en hij schuwt zelfs niet om de naakte stabiele vierwieler zonder stroomlijn op twee wielen te rijden. De toeschouwers kunnen niet weg, Theo rost er keihard omheen. Plotseling rijdt Theo de groep binnen en tovert in een flits van een seconde een pak folders van de Quattrovelo uit zijn binnenzak. Die worden door de omstanders gretig aangepakt. Dit alles tovert op vele gezichten een glimlach. 

Piet Kunis kon helaas niet mee en vroeg me vooral veel foto's te maken. Nou Piet, dat heb ik gedaan.
Ik heb me het er dit jaar makkelijk van afgemaakt. Alle foto's zijn gemaakt met de Apple iPhone 6. Apple mag dan megawinsten maken, ze maken ook de beste smartphone en in elk geval de beste smartphone camera.

Op het buitenterrein staat ook Pannonrider uit Hongarije. De velomobielen zijn niet duur maar de afwerkingskwaliteit is bedroevend slecht. Het doet Jan Reus echt pijn aan de ogen en hij loopt snel door.

Opvallend is het aantal 'fatbikes', fietsen met dikke banden. Op de foto hierboven de trike van ICE.



Spezi is bij uitstek een beurs voor techneuten. Er staan talloze bijzondere creaties zoals de Hollow Wheel bike hierboven. Een mooi en goed werkend technisch hoogstandje.


Interessant is ook de ontwikkeling van Loopwheels, een wiel dat bestaat uit drie gebogen carbon strips. Ik rij een stukje op een Dahon vouwfiets en dat gaat heel goed.


Op sommige stands zie je kleine onderdelen die met 3D printers zijn gemaakt. Dat het langzamerhand ook met heel grote onderdelen lukt is hier te zien. Deze neus voor een velomobiel of streamer voor een tweewieler is geheel met Mega 3D geprint.

Dit zijn de eerste foto's in een heel grote serie die allemaal nog gepubliceerd zullen worden. Ik zal dit verdelen over een aantal berichten.

donderdag 23 april 2015

Birzman Maha 3 apogee vloerpomp


Vele jaren gebruik ik de SKS Rennkompressor werkplaatspomp. Gewoon een goed ding. Wel heb ik steeds ruzie met de pompkop. De volledig kunststof SKS EVA pompkop doet het een tijd lang goed. Bij lang en intensief gebruik, met testen wordt de pomp honderden keren in een korte periode gebruikt, gaat de draaihevel van de pompkop steeds zwaarder werken. Smeren helpt niet, de draaipunten van het asje krijgen speling en het contactvlak van de hevel verslijt. Zo'n kop kost nog geen tientje maar vervelend blijft het. Voor het oppompen van de band terwijl die onder de Quest zit, is de grote hevel lastig te bedienen. Heel lang geleden verkocht SKS heel kleine metalen pompkopjes. Daar heb ik er helaas maar één van en die zit op de Halfords pomp die altijd in de Quest ligt.


Al enige tijd zie ik juichende tests van de Birzman pompen. De bediening en met name de bijzondere  werking van de Snap-it pompnippel zijn heel vernieuwend. Was er voorheen alleen een nippel met de luchtslang in het verlengde daarvan, sinds kort er ook een haakse versie, Apogee genaamd.
De pomp zelf is al bijzonder omdat de hoek van de staande buis 5 graden voorover helt. Dit pompt inderdaad makkelijker.


De nippel is zowel voor Presta (Frans) ventiel als voor Schrader (autoventiel) geschikt.
De werking is vooral bij Frans ventiel doodsimpel. Druk de nippel op het ventiel, draai de gouden ring een slag rechtsom en pompen maar. Als de band op druk is, deze versie kan tot 15 bar, trek je de gouden ring omhoog en direct is de nippel zonder luchtverlies los van het ventiel.
Voor het autoventiel moet de gouden ring één mm omlaag geschoven worden tot de tekst Schrader zichtbaar is. Dan kan de nippel op het autoventiel worden geschroefd.


De aluminium Birzman pomp weegt 1370 gram tegen 2260 gram voor de SKS. Dat verschil in gewicht is niet heel belangrijk voor een werkplaatspomp. De Birzman pomp staat steviger op de grond met drie poten dan de SKS met twee scharnierende voetsteunen. De correct aanwijzende manometer is heel groot en zeer goed afleesbaar.


De slang aan de Birzman is 130 cm lang. Dat is prettig bij het oppompen van een band bij een op zijn  kant liggende velomobiel. Een mooie eigenschap is de mogelijkheid om lucht uit de band te laten. Daarvoor druk je op het kleine knopje bovenop de nippel. Dit is heel goed te doseren waardoor het mogelijk is de druk tot op 1/10 bar nauwkeurig in te stellen. Voor normaal dagelijks gebruik geen punt, voor het testen wel heel prettig.


De Birzman Maha 3 apogee vloerpomp kost in deze uitvoering € 59,95 inclusief gratis verzending.
Je kunt de verschillende modellen vinden en bestellen bij: http://www.birzman.nl


Op onderstaande foto is goed te zien hoe klein de Birzman nippel is. Ideaal voor gebruik bij de Quest.



maandag 20 april 2015

VeloTilt toertop krijgt vorm


Vanmorgen komt Mats P. een Zweedse Quest rijder, zijn nieuwe racekap ophalen. Daarover straks meer. Ook wil ik graag de vorderingen met de VeloTilt toertop bekijken. Het is fris maar prachtig weer en het fietstochtje naar Enkhuizen is een genoegen. Naast de dingen die ik graag wil zien heb ik ook een Risse demper mee waar Jan onderhoud aan gaat doen. Alle O-ringen worden vernieuwd en de bijna zwarte olie wordt vervangen door nieuwe hydraulische olie.


Als ik in Enkhuizen de werkplaats binnenloop is Piet Kunis bezig met de montage van het nieuwe stuur en het opnieuw bevestigen van de wielpoten. Jan heeft de toertop nu voorzien van een laag carbon en daarbovenop een dun laagje glasvezel. Ook de stroomlijning naar het nog te maken vizier en dakje ziet er nu goed uit. Jan is bezig om een tweede luchttoevoer te maken. Dit zal de laatste zijn die er gemaakt wordt. Bij mogelijk nieuwe VeloTilts zal de luchttoevoer door het nieuw ontwikkelde carbon voorframe worden geleid.


De bevestiging van het dakje zal bestaan uit twee carbon stiften die in de bovenrand, het gele deel op de foto, worden gestoken. Zowel het vizier als het dakje kunnen makkelijk achterin meegenomen worden en nemen nauwelijks bagageruimte in. Het vizier zal van een enkelgekromde plaat Lexan worden gemaakt.


Jan laat een stukje van het sandwich laminaat van de VeloTilt zien. Onwaarschijnlijk sterk is het, zelfs nadat het meerdere malen 180 graden gebogen is, blijft het intact. 


De nieuwe fietsen van Velomobiel.nl worden niet langer voorzien van een laag gelcoat aan de buitenkant. Gelcoat is niet 100% waterdicht en kan, zeker als een fiets lang in weer en wind staat, delaminatie tot gevolg hebben. Gelcoat is ook niet kleurecht en RAL kleuren zijn niet mogelijk. 
Recentelijk worden alle nieuwe fietsen die in de fabriek in Roemenië worden gemaakt, ook de DF fietsen, in een twee-componenten autolak gespoten. Deze lak is wel kleurecht en in RAL kleuren.
Nu is puur oranje RAL 2004. Maar ... de huidige oranje fietsen van Velomobiel.nl zijn donkerder dan de vroegere gelcoat versies. Wij maken de kappen nu in voorraad en spuiten deze in de bekende Velomobiel.nl kleuren. Van de nieuwe Quest van Mats krijgen we van Velomobiel.nl een stukje van het uitgezaagde voetengat toegestuurd. Inderdaad ziet Jan dat dit duidelijk donkerder is. Er moet een behoorlijk grote hoeveelheid paars bijgemengd worden om de kleur donkerder te krijgen. Met de verfmengcomputer die Jan in Enkhuizen tot zijn beschikking heeft is de nieuwe kleur prachtig te maken. Mats is dolblij dat het zo mooi is gelukt. De foto's laten de kleur en het model fraai zien.