woensdag 26 maart 2014
VeloTilt wielkasten
De VeloTilt krijgt achter twee gestroomlijnde wielkasten. Zonder zou ook kunnen als er goedgevormde wieldeksels op de wielen worden gemonteerd. Als het regent zal de hele fiets in no-time met modder worden ondergesproeid. Zelfs met goede wieldeksels zal de luchtstroom niet mooi aerodynamisch verlopen. David heeft uitgerekend dat goedgevormde wielkasten rond 3 km per uur snelheidswinst zullen opleveren. Doordat de binnenkant van de wielkast vrijwel vlak is en de buitenkant de vorm van een vliegtuigvleugel heeft zal de wielkast lift genereren en bijdragen aan de voortstuwing.
Om te beoordelen of het digitale bestand de vorm van de wielkasten goed weergeeft wordt er eerst een run gemaakt in polystyreen. Dit goedkope materiaal werkt razendsnel. Daarna kan er gekozen worden voor het frezen in bijv. Styrodur waarna door lamineren met glasvezel, plamuren, schuren en polijsten een gladde plug ontstaat. Van de plug worden de mallen gemaakt.
De andere methode is de vorm van de wielkast in een blok schuim uitfrezen. Als je iets verder freest dan nodig, kan het schuim daarna bekleed worden met een hard tooling materiaal. Daarna wordt precies op maat nagefreesd en gepolijst. De mal is dan klaar. Omdat wij nog niet precies weten waar de deelnaad van de wielkast komt hebben wij voor de eerste, arbeidsintensievere, methode gekozen.
Labels:
Velotilt
Abonneren op:
Posts (Atom)