Vanmorgen spreken Kees van Hattem, Jan Geel en ik af op de Westdijk bij het Noord-Hollands kanaal. Daar is mooi asfalt, zie de detailfoto, en lange vlakke stukken. Ik laad de auto letterlijk tot het dak vol met de Velomobiel.nl meetwagen en plateau, banden, tafel en meetspullen. Het waait Bft 2 soms iets minder en met de oostelijke wind staat deze dwars op de testrichting. De temperatuur is rond 21 graden C.
Het testplateau zetten we nauwkeurig op 10 cm hoogte om al te lange uitrolafstanden te voorkomen. Ter bescherming van onszelf en andere weggebruikers, staat de auto op de weg. Iedereen die ons passeert moet dat op ruime afstand van ons meetplateau doen. Met iedere band zijn bij verschillende drukken minimaal twee runs gemaakt. Als de runs teveel verschilden, dit komt uitsluitend door de wind, wordt er minimaal nog één soms twee runs gemaakt. De runs die teveel verschilden, zowel qua hoge als lage afstand, worden weggelaten. De twee overblijvende runs worden gemiddeld. Dat zie je in het hieronder staande staatje.
Vandaag zijn de volgende banden aan de beurt:
- Schwalbe Tryker
- GoCycle
- F-Lite
- Greenspeed Duro
- Schwalbe Kojak
- Schwalbe Durano
- Panaracer Minits
Per band eerst een korte beschrijving.
Schwalbe Tryker
Deze band is bedoeld als een snelle allround band voor velomobielen en trikes. De specificaties daarvoor heb ik opgesteld en aan Schwalbe ter beschikking gesteld. De band wijkt helaas nogal af van de specificaties en dat heeft consequenties. Vast staat wel dat de band er mooi uit ziet, prima stuurt, een redelijk kleine draaicirkel heeft en uitstekend remt. Het comfort is beperkt en de snelheid is dat in vergelijking met de hartslagmethode met de GoCycle ook. Hoe de band zich in een rolproef manifesteert zie je in de tabel. De band legt met de hand goed om en centreert goed.
GoCycle
Dit is inmiddels een oude bekende die een heel goede reputatie heeft verworven, vooral m.b.t. comfort en snelheid. De band is met 280 gram heel licht en legt heel makkelijk om, eigenlijk te makkelijk. De band wil alleen goed centreren als je dit met de hand corrigeert als er nog maar heel weinig lucht in de band zit. De band heeft duidelijk zichtbaar in de wangen een radiale structuur. De band is hoog en 52 mm breed. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de draaicirkel die ruim 2 meter groter is dan van bijv. een Kojak. De band is behoorlijk lekbestendig tot 2/3 van de levensduur. Die is met 6000 tot 7000 km prima. De band is alleen te koop bij GoCycle zelf voor ongeveer 33 euro. Verzending is gratis.
F-Lite
Veel fietsers vinden bestellen van de GoCycle banden in Engeland veel gedoe. Flevobike heeft het initiatief genomen om de GoCycle onder de eigen naam F-lite te laten maken en in Nederland op de markt te brengen. De band ziet er tot in details uit als de GoCycle. Wel is de band met 305 gram precies 25 gram zwaarder. Omleggen gaat op precies dezelfde manier en ook de F-Lite is wat te ruim om de velg. De band is verkrijgbaar bij de Velomobielgarage Noord-Holland en Velomobiel.nl. De adviesprijs is € 34,50.
Greenspeed Duro
De Duro is een zware solide band die maar liefst 680 gram weegt. De band is bedoeld voor zware tandems en trikes. Ik steek mijn handen in het vuur dat dit inderdaad prima zal gaan. De band is gemaakt op basis van een motorfiets karkas en je ziet dat de band grotendeels radiaal van opzet is. De Duro is wel met de hand om de velg te leggen, eraf halen lukt niet. Bandenlichters niet vergeten dus. De band hebben we getest tot 8 bar en is dan 52 mm breed. Of de 25 mm velgen dat lang zullen uithouden is wel de vraag. Tijdens de test gaven ze in ieder geval geen krimp.
Schwalbe Kojak draad
Deze band is al vele jaren op de markt en heeft een mix van gemiddeld goede eigenschappen. Hij loopt redelijk licht, stuurt prima, remt goed en de draaicirkel wordt niet beperkt. Wel is bekend dat de zachte compound een ware steentjes magneet is. Vooral als de band voorbij de helft van zijn levensduur is, zijn bij nat weer de lekke banden niet van de lucht. De levensduur is, mede door de zachte compound, met 3000 tot 4500 km, beperkt. De band legt makkelijk om, maar moet wel even geholpen worden om goed te centreren.
Schwalbe Durano
Na de Stelvio is de Durano door Schwalbe uitgebracht. De levensduur is met 8000 tot 10000 km heel lang. De band legt makkelijk om, centreert heel mooi en is behoorlijk snel. De wegligging is door het kleine contactvlak met het wegdek, beperkt. De Durano heeft de kleinst mogelijk draaicirkel maar is niet heel comfortabel en wil graag in een richel of tramrail wegzakken. Dat levert soms schade op.
Panaracer Minits
De Minits zou een snelle band moeten zijn. Op het Duitse Velomobilforum wordt daar anders over gedacht. We hebben de band dus waarom niet even meetesten. Het is een heel compact vouwbandje dat makkelijk omlegt en er mooi uitziet. Dat dat niks met de snelheid te maken heeft zal straks blijken.
Binnenbanden
Op de 25 mm velgen zijn alle banden voorzien van Schwalbe SV7C binnenbanden, m.u.v. de Kojak. De Kojak, Durano en Minits zijn op de 19 mm velgen met Schwalbe SV6a banden getest. Er is geen gebruik gemaakt van talkpoeder en de banden zijn zonder montagevloeistof gemonteerd. De pomp is een SKS Rennkompressor waarvan de nauwkeurigheid binnen 0,1 bar is vastgesteld.
We hebben 25 mm en 19 mm wielen mee, o.m. om met name bij de Kojak te verifiëren of er op normaal wegdek verschillen in snelheid zijn. Kees had onze proeven op zijn weblog aangekondigd. Naast talloze onbekende fietsers kwamen ook Martin Merkelbag en de Muis langs. Kees beschrijft zijn jaloezie als de Muis even lief is voor Wim.
Resultaten en conclusies
Schwalbe Tryker
Mijn eerdere conclusie dat de Tryker niet de snelheid haalt die ik er van verwachtte wordt met de rolproeven van vandaag bevestigd. Met uitzondering van de Minits is de Tryker de traagste band in de test vandaag. De veel smallere Kojak is zelfs zo'n 10% sneller dan de Tryker. Waarvoor Schwalbe deze band bedoelt is mij een raadsel. Niet voor mij in elk geval.
GoCycle
De GoCycle maakt zijn reputatie weer waar. Al bij lage druk loopt de band licht en comfortabel. Voor wedstrijden kan de band tot een kleine 6 bar worden opgepompt. Voor toeren is 4,5 bar heerlijk. Niet zachter dan 4 bar, daaronder gaat de band in snelle bochten licht dweilen.
F-Lite
De eerste run jaagt Kees van Velomobielgarage Noor-Holland de stuipen op het lijf. Hij komt lang niet zo ver als de GoCycle. Zou de F-Lite dan toch een andere band zijn? Een van de wielen blijkt niet goed in de meetwagen te zitten. Kees slaakt een zucht van verlichting en hoeft de toorn van vrouwlief Marian niet te vrezen. De F-lite haalt globaal de afstanden van de GoCycle. De kleine verschillen die er zijn worden veroorzaakt doordat de F-Lites alle drie nieuw zijn en van de drie GoCycles er maar één nieuw was en de andere twee al 2000 km hebben gereden. Deels versleten banden lopen aantoonbaar lichter dan nieuwe banden.
Greenspeed Duro
De band blijkt lichter te lopen dan iedereen tevoren zou verwachten. Op 8 bar, de band ziet er dan imposant en breed uit, loopt de band zelfs lichter dan welke band ook. 8 bar is evenwel voor de gemiddelde velg te veel van het goede. De Duro mag tot maximaal 7 bar worden opgepompt.
Schwalbe Kojak draad
De Kojak overtuigt nog steeds. De band is behoorlijk snel, duidelijk sneller dan de bredere nieuwe broer de Tryker.
Tijdens de tests binnen bleek er vrijwel geen verschil in rolweerstand tussen de 25 mm en 19 mm velgen. Ook buiten blijkt dat er nauwelijks verschil is in rolweerstand tussen de 25 en 19 mm velgen. Het voordeel van brede velgen, ik bewees dat eerder, is pas vanaf 40 mm brede banden 10% of meer. De Kojak heeft even boven 6 bar zijn maximum snelheid bereikt. Weliswaar loopt ie bij 7 bar nog een fractie lichter, maar bij 8 bar levert het verder niks op. Daniel Fenn van de Evo's racet met Kojaks op 11 bar. Dan zou ie heel snel zijn. Nou, vergeet het maar. Op 10 bar loopt de band zelfs minder licht dan op 8 bar. Ook de 19 mm velg vindt het niet prettig.
Schwalbe Durano
Blijkt wederom behoorlijk snel te zijn. Ook de Durano's lopen niet veel lichter naar mate je ze harder oppompt. Voor racen op een heel gladde baan met veel bochten is dit een goede band.
Panaracer Minits
Dit mooie Japanse bandje loopt heel matig. Op 10 bar even snel als de Kojak op 5 bar, dat zijn geen waarden om trots op te zijn.
Wegdek
Het wegdek is in hoge mate bepalend voor de rolweerstand. Op het wegdek waarop we vandaag hebben getest, een mooi asfalt met diep ingewalsd grit, zijn smalle harde banden in het voordeel. Op een ruw wegdek, stenen, tegels, om over kinderkopjes maar te zwijgen, zijn de bredere banden in het voordeel. In de toekomst kunnen we met de pendel bandentester al deze wegdekken snel na elkaar voor een test gebruiken.
Een woord van dank aan Kees en Jan. Inmiddels zijn we zo op elkaar ingespeeld dat we alle banden, per band op meestal drie, soms op vier verschillende drukken en steeds met minimaal twee runs per druk, in 4 uur hebben getest.
Ook een woord van dank aan Hans van Vugt van Elan. Hans stelde de Greenspeed Duro, de Panaracer Minits en de Schwalbe Tryker ter beschikking.