Tegelijk met het paraplu standaardje bedenk ik dat er nu ook een mooie mogelijkheid ontstaat om de GPS op een wel heel mooie positie, op het stuur recht voor mijn neus te plaatsen. Nu zit de GPS op de rechterwielkast en dat is bij zonnig tegenlicht een donker gat.
Op mijn verzoek maakt Kees Koopman een RVS plaatje dat onder een hoek is vastgelast aan een stukje RVS staf van 10 mm. Draait de plu makkelijk vrij rond, de GPS standaard heeft een stevige passing om ongewenste verdraaiing te voorkomen. Op het plaatje plak ik een stukje klittenband en schuif het geheel in de paraplustandaard. De GPS er op en dan maar eens kijken of dit werkt.
Het werkt perfect. Met mijn normale varifocus bril heb ik een uitstekend scherp zicht op de GPS, met de varifocus in mijn fietsbril gaat het minder makkelijk. Het dichtbij gedeelte zit daarbij erg onderin. De oplossing is een glas gelijk aan mijn huidige normale bril of mogelijk een klein leesglas in het huidige glas. Mijn optiek leverancier mag hierop zijn creativiteit botvieren.
Met een tweede plaatje, Kees wist niet of ik het plaatje in de lengte of de breedte wilde, dus maakt ie ze allebei, kan ook de iPhone dwars worden geplaatst.
De iPhone gebruik ik om met het navigatieprogramma nDrive op een onbekend adres in een plaats te komen. De meeste fietsplanners brengen je overigens wel in de juiste straat. Het mooie van dit alles is dat de bediening van rem, shifters, claxon en richtingaanwijzers, in het geheel niet wordt gehinderd.
Gaat het regenen, dan verdwijnt de GPS natuurlijk weer naar de wielkast en de plu gaat op zijn standaardje. Ik hoef er niet voor uit de fiets en de plu laat zich zelfs tijdens het rijden opzetten.
Tenslotte probeer ik of de GPS onder de schuimkap goed te zien is. Dit gaat uitstekend.
zondag 15 november 2009
Paraplu in de praktijk
Vanmorgen regent het nu en dan pittig, een goed moment om de Senz mini te proberen. Gisteravond heb ik een RVS zelf tappend schroefje in het steeltje van de plu gemaakt waaraan ik een nylon veiligheidskoordje bevestig. Het schroefje is nodig om de hoogte van de plu boven het instapgat te bepalen. Dit kan ik later nog veranderen.
Het pluutje kan vrij ronddraaien.
Eerste vraag is, kan ik met openstaande plu in de fiets klimmen. Het antwoord is ja, de plu draait bij stilstand met de langere en dus zwaardere achterkant naar de zijkant van de fiets en maakt het instapgat vrijwel helemaal vrij. Aan de achterkant van de plu zit een reepje stof met een klittenbandje om de plu in zijn hoesje te kunnen opsluiten. Nu is dit bandje prima om tijdens stilstand de plu boven het instapgat te houden.
Werkt het wel? Ja zeker. Ik vertrek met tegenwind in een gemiddelde regenbui. Er komt geen regen in het instapgat. Wel krijg ik wat heel kleine druppeltjes in mijn gezicht, stuifwater dat ontstaat door het uiteen vallen van grote druppels op de voorkant van de kap van de Quest. Het is een prachtig gezicht zo snel als de plu zijn goede positie zoekt, da's echt binnen twee seconden gebeurd. Dit is goed te zien omdat het logo aan de voorzijde van de binnenkant staat afgedrukt. Als de wind dwars inkomt richt de plu zich naar de schijnbare wind, precies wat ik wil. Ook kun je de plu een stukje naar de wind neigen door de stuurstang iets te kantelen.
De snelheid lijdt wel onder het pluutje. Ik moet dat nog precies bepalen, maar ik schat dat het bij Bft 3 tot 4 tegen wind 3 km per uur snelheidsverlies oplevert. Voor de wind en met achterlijke wind is er uiteraard nauwelijks of geen snelheidsverlies.
Het zicht onder de plu is, op het steeltje na, geheel vrij. Het is best knus onder het pluutje, zeker als je weet dat een deel van de regen die nu op het koepeltje van de plu tikt anders in je gezicht terecht was gekomen.
Volgende vraag is, kan de plu ook in de winter worden gebruikt als de schuimkap erop staat. Ook dat kan, al moet er een gat in de schuimkap worden gemaakt. Dit gat kan zonder gebruik van de plu met een stukje soepel neopreen waterdicht worden afgedekt.
Een laatste mogelijkheid die de plu standaard oplevert is de montage van een GPS letterlijk vlak voor je neus. Foto's hiervan in een volgende post.
Het pluutje kan vrij ronddraaien.
Eerste vraag is, kan ik met openstaande plu in de fiets klimmen. Het antwoord is ja, de plu draait bij stilstand met de langere en dus zwaardere achterkant naar de zijkant van de fiets en maakt het instapgat vrijwel helemaal vrij. Aan de achterkant van de plu zit een reepje stof met een klittenbandje om de plu in zijn hoesje te kunnen opsluiten. Nu is dit bandje prima om tijdens stilstand de plu boven het instapgat te houden.
Werkt het wel? Ja zeker. Ik vertrek met tegenwind in een gemiddelde regenbui. Er komt geen regen in het instapgat. Wel krijg ik wat heel kleine druppeltjes in mijn gezicht, stuifwater dat ontstaat door het uiteen vallen van grote druppels op de voorkant van de kap van de Quest. Het is een prachtig gezicht zo snel als de plu zijn goede positie zoekt, da's echt binnen twee seconden gebeurd. Dit is goed te zien omdat het logo aan de voorzijde van de binnenkant staat afgedrukt. Als de wind dwars inkomt richt de plu zich naar de schijnbare wind, precies wat ik wil. Ook kun je de plu een stukje naar de wind neigen door de stuurstang iets te kantelen.
De snelheid lijdt wel onder het pluutje. Ik moet dat nog precies bepalen, maar ik schat dat het bij Bft 3 tot 4 tegen wind 3 km per uur snelheidsverlies oplevert. Voor de wind en met achterlijke wind is er uiteraard nauwelijks of geen snelheidsverlies.
Het zicht onder de plu is, op het steeltje na, geheel vrij. Het is best knus onder het pluutje, zeker als je weet dat een deel van de regen die nu op het koepeltje van de plu tikt anders in je gezicht terecht was gekomen.
Volgende vraag is, kan de plu ook in de winter worden gebruikt als de schuimkap erop staat. Ook dat kan, al moet er een gat in de schuimkap worden gemaakt. Dit gat kan zonder gebruik van de plu met een stukje soepel neopreen waterdicht worden afgedekt.
Een laatste mogelijkheid die de plu standaard oplevert is de montage van een GPS letterlijk vlak voor je neus. Foto's hiervan in een volgende post.
Abonneren op:
Posts (Atom)