Matthijs Leegwater kondigt weer de tocht naar Texel aan. Vorig jaar een prachtige rit op een prachtige dag. Ik laat Matthijs weten dat ik er in principe bij zal zijn.
De nodige informatie geeft Matthijs zelf:
Hallo allemaal,
Op vrijdag 21-03-08 gaat de Twisker ligfietsclub ( Nico en Matthijs) de ronde van Texel weer fietsen. Wij hebben vanaf 8.30 de koffie klaar en vertrekken rond de klok van 9.00. In de Cocksdorp halfwege kunnen we genieten van een bakkie (met lekkers ?) op het terras. Als jullie zin hebben om mee te gaan kunnen jullie dat mailen aan : leegwater1966@quicknet.nl of njm.steur@quicknet.nl
Het vertrek adres is : Beukenlaan 15e ( fam. Leegwater) 1676 GR Twisk 0227-545808
Nico is eigenaar geworden van Mango 72, het wordt dus een velomobieltocht.
Maar het streven is het zelfde als dat van vorig jaar samen uit samen thuis.
Als er mensen zijn die deze tocht mee willen maken, alle gegevens staan vermeld dus aan de slag zou ik zeggen en tot ziens.
dinsdag 26 februari 2008
zondag 24 februari 2008
Klein rondje polder en knie malheur
Vanmiddag wil ik een klein rondje fietsen. Waarom een klein rondje? Nou, mijn rechterknie veroorzaakt wat problemen. Het manifesteert zich als een licht zeurderige pijn rechts in het kniegewricht. Is niet veroorzaakt door het fietsen, is spontaan opgekomen. Het is ook niet de eerste keer dat het optreedt.
Ondanks het prachtig heldere en frisse weer, de zon schijnt en het is 11 graden C., hou ik de rit beperkt tot een kilometer of 25. Het traptoerental hou ik hoog en de snelheid, althans voor mijn doen, blijft laag.
Ik geniet volop van het prachtige licht in de Schermer. Grote aantallen kokmeeuwen en smienten stofferen de al groene en vooral voor de smienten grazige weiden.
Op de terugtocht langs het voor mijn gevoel snelste fietspad ter wereld, de nieuwe asfaltweg langs de oostelijke oever van het Noord-Hollands kanaal, kom ik Kees van Hattem met zijn witte Mango tegen. We stoppen en Kees vertelt dat ie er al 120 km op heeft zitten, een echte liefhebber dus.
Kees laat zijn oplossing voor wegvliegende schuimkappen zien. Het is niet meer dan een licht opengebogen metalen kous voor het maken van een oog in een staalkabel.
We praten wat over de Quest. Kees blijkt tot in detail op de hoogte van alles rond mijn Quest. Op mijn vraag of een Quest niet wat voor hem is, grinnikt ie besmuikt.
Ik maak een foto van Kees bij zijn Mango, de Quest in de voorgrond.
De knie levert verder geen problemen op. Zou het met een sisser aflopen? Ik hoop het van harte.
Ondanks het prachtig heldere en frisse weer, de zon schijnt en het is 11 graden C., hou ik de rit beperkt tot een kilometer of 25. Het traptoerental hou ik hoog en de snelheid, althans voor mijn doen, blijft laag.
Ik geniet volop van het prachtige licht in de Schermer. Grote aantallen kokmeeuwen en smienten stofferen de al groene en vooral voor de smienten grazige weiden.
Op de terugtocht langs het voor mijn gevoel snelste fietspad ter wereld, de nieuwe asfaltweg langs de oostelijke oever van het Noord-Hollands kanaal, kom ik Kees van Hattem met zijn witte Mango tegen. We stoppen en Kees vertelt dat ie er al 120 km op heeft zitten, een echte liefhebber dus.
Kees laat zijn oplossing voor wegvliegende schuimkappen zien. Het is niet meer dan een licht opengebogen metalen kous voor het maken van een oog in een staalkabel.
We praten wat over de Quest. Kees blijkt tot in detail op de hoogte van alles rond mijn Quest. Op mijn vraag of een Quest niet wat voor hem is, grinnikt ie besmuikt.
Ik maak een foto van Kees bij zijn Mango, de Quest in de voorgrond.
De knie levert verder geen problemen op. Zou het met een sisser aflopen? Ik hoop het van harte.
woensdag 20 februari 2008
Biedingen al naar recordhoogte
Vandaag weer diverse biedingen ontvangen. Kwam er gisteren een bod van 7000 euro van een franse bieder, vandaag is een bod uitgebracht van 7250 euro. De bieder is van Nederlandse komaf.
Op de ligfietslijst vraagt iemand zich af op het 'pimpen' van een Quest de fiets nou meer of minder waard maakt. Ik weet het antwoord, hoe meer je een Quest afwijkend maakt van de standaard fiets, hoe minder ie waard wordt. Mijn vorige, even oude Quest was onder meer voorzien van een prachtig Lupine Wilma LED verlichtingssysteem. Inclusief dit 700 euro kostende systeem bracht mijn vorige Quest minder op dan het bedrag dat nu al wordt geboden op mijn huidige Quest.
Op de ligfietslijst vraagt iemand zich af op het 'pimpen' van een Quest de fiets nou meer of minder waard maakt. Ik weet het antwoord, hoe meer je een Quest afwijkend maakt van de standaard fiets, hoe minder ie waard wordt. Mijn vorige, even oude Quest was onder meer voorzien van een prachtig Lupine Wilma LED verlichtingssysteem. Inclusief dit 700 euro kostende systeem bracht mijn vorige Quest minder op dan het bedrag dat nu al wordt geboden op mijn huidige Quest.
Quest 195 te koop, biedingen komen binnen
Gisteren heb ik mijn Quest 195 te koop gezet. Ligfiets.net is kennelijk het goede podium, want er zijn al 5 serieuze biedingen binnen. Het hoogste bod is nu 7000 euro van een Franse bieder. Dit is ook het bedrag dat Tony Cornelissen voor zijn wat oudere Quest heeft ontvangen.
Wil je een uitgebreide fotopagina bekijken, ga dan naar:
http://tinyurl.com/2qhwex
Biedingen graag naar aerocam @ xs4all.nl
Let op: haal de spaties links en rechts van het apenstaartje eerst weg.
Wil je een uitgebreide fotopagina bekijken, ga dan naar:
http://tinyurl.com/2qhwex
Biedingen graag naar aerocam @ xs4all.nl
Let op: haal de spaties links en rechts van het apenstaartje eerst weg.
dinsdag 19 februari 2008
Lagers van Boca ontvangen
Vandaag al worden de keramische lagers die ik bij Boca Bearings in de VS heb besteld afgeleverd. Het zijn 4 voorwiellagers type 6001, 3 achterwiel lagers type 6002 en 2 kleine lagers type 608 voor het kettingwiel onder de stoel.
Ze lopen in de hand nog niet super licht. Dit is een bekend verschijnsel, de lichte loop komt pas als de keramische kogels de lager schalen hebben gepolijst en ontdaan van vuil. Vooral het polijsten van de schalen levert een lage weerstand op. Er zijn zelfs lagers in de handel waarvan maar één kogel van keramisch materiaal is. Deze ene kogel verbetert de eigenschappen van een verder geheel stalen lager al beduidend.
Ik maak een foto op het keukenblad. links op de foto de achterwiel lagers, in het midden de voorwiel lagers en rechts de lagers voor het kettingwiel. Morgen gaan de lagers op de post naar Velomobiel.nl. Het zal al met al mogelijk niet veel uitmaken, maar voor tussen de oren is het zeker goed. Aan de andere kant, als ik in wedstrijden op de rechte stukken continue boven de 50 km/u wil blijven rijden, moet je zeker weten dat het materiaal het beste is wat er te koop is.
Ze lopen in de hand nog niet super licht. Dit is een bekend verschijnsel, de lichte loop komt pas als de keramische kogels de lager schalen hebben gepolijst en ontdaan van vuil. Vooral het polijsten van de schalen levert een lage weerstand op. Er zijn zelfs lagers in de handel waarvan maar één kogel van keramisch materiaal is. Deze ene kogel verbetert de eigenschappen van een verder geheel stalen lager al beduidend.
Ik maak een foto op het keukenblad. links op de foto de achterwiel lagers, in het midden de voorwiel lagers en rechts de lagers voor het kettingwiel. Morgen gaan de lagers op de post naar Velomobiel.nl. Het zal al met al mogelijk niet veel uitmaken, maar voor tussen de oren is het zeker goed. Aan de andere kant, als ik in wedstrijden op de rechte stukken continue boven de 50 km/u wil blijven rijden, moet je zeker weten dat het materiaal het beste is wat er te koop is.
zondag 17 februari 2008
Rondje historische dijken
Vanmorgen vriest het licht maar de zon schijnt volop. Pal naast onze stolp zitten de mooist gekleurde eenden rustig op het ijs. Alleen vlak voor het naast ons huis liggende sluisje is nog wat open water. Daar schijnt geen zon en kennelijk verkiezen de eenden het zonnetje.
Ik maak me gereed om een stukje te fietsen. Ondanks de vrij lage temperatuur, het is nu 4 graden C. laat ik de schuimkap onderin de Quest en ga op weg. Het wordt een rondje historische dijken. Eerst gaat het langs de Markervaart. Deze vaart is in 1643 gegraven om de polder de Schermer een goede afwatering te bieden. Het plaatsje De Woude en de daarbij horende Westwouder polder, werd een eiland. Daar wonen nu, in 35 huizen, 160 bewoners. Sinds december wonen wij daar ook.
In Krommenie blijf ik de Nauernase Vaart volgen om even later parallel aan het Noordzee kanaal te rijden. Comfortabel zijn de goede fietspaden waardoor het tegen wind toch vrij makkelijk is om 38 km/u te kunnen blijven rijden. Voorbij pont Buitenhuizen gaat het noordwaarts langs de schitterende Zeedijk. Ook deze dijk behoort tot het middeleeuwse zeedijken stelsel om het land ter hoogte van Beverwijk te beschermen. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat Beverwijk rond 1650 al een kleine zeehaven was, echter niet via IJmuiden, maar via de Zuiderzee.
De zeedijk is zeker 6 meter hoog en biedt een prachtig overzicht over de maagdelijke polders. Hier en daar is al een lichtgroene gloed waar te nemen, de eerste groei van wintergraan komt op.
Voor de wind en meanderend door het boerenland fietst het heerlijk. Veel te snel bereik ik de Provinciale weg van Uitgeest naar Krommenie. Via Busch en Dam, de 'Dam' staat voor de definitieve afsluiting van het Oer IJ, komt het Fort Krommeniedijk in zicht. Voor de argeloze wandelaar blijft de historie onder het oppervlak van het weiland verborgen. Dit is evenwel een van de eerste grotere waterbouwkundige prestaties uit de middeleeuwen. Waar nu de Krommenieweg ligt hebben de toenmalige bewoners een dam gelegd. Bij de zwarte pijl in de foto is het laatste overblijfsel van het Oer IJ nog in het land zichtbaar.
Na een kort bezoek aan de jachthaven Zwaansmeerpolder, even stilstaan betekent koud worden, gaat het gas er weer op en met een kleine 40 km/u gaat het soms bijna te hard voor de krappe bochten op de historische Lagendijk.
Via Krommenie en de bekende route langs de Markervaart ben ik om half 4 weer bij de pont.
45 km. Totaal 5200 km
PS. De levering van mijn nieuwe Quest is gepland op 15 maart.
Ik maak me gereed om een stukje te fietsen. Ondanks de vrij lage temperatuur, het is nu 4 graden C. laat ik de schuimkap onderin de Quest en ga op weg. Het wordt een rondje historische dijken. Eerst gaat het langs de Markervaart. Deze vaart is in 1643 gegraven om de polder de Schermer een goede afwatering te bieden. Het plaatsje De Woude en de daarbij horende Westwouder polder, werd een eiland. Daar wonen nu, in 35 huizen, 160 bewoners. Sinds december wonen wij daar ook.
In Krommenie blijf ik de Nauernase Vaart volgen om even later parallel aan het Noordzee kanaal te rijden. Comfortabel zijn de goede fietspaden waardoor het tegen wind toch vrij makkelijk is om 38 km/u te kunnen blijven rijden. Voorbij pont Buitenhuizen gaat het noordwaarts langs de schitterende Zeedijk. Ook deze dijk behoort tot het middeleeuwse zeedijken stelsel om het land ter hoogte van Beverwijk te beschermen. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat Beverwijk rond 1650 al een kleine zeehaven was, echter niet via IJmuiden, maar via de Zuiderzee.
De zeedijk is zeker 6 meter hoog en biedt een prachtig overzicht over de maagdelijke polders. Hier en daar is al een lichtgroene gloed waar te nemen, de eerste groei van wintergraan komt op.
Voor de wind en meanderend door het boerenland fietst het heerlijk. Veel te snel bereik ik de Provinciale weg van Uitgeest naar Krommenie. Via Busch en Dam, de 'Dam' staat voor de definitieve afsluiting van het Oer IJ, komt het Fort Krommeniedijk in zicht. Voor de argeloze wandelaar blijft de historie onder het oppervlak van het weiland verborgen. Dit is evenwel een van de eerste grotere waterbouwkundige prestaties uit de middeleeuwen. Waar nu de Krommenieweg ligt hebben de toenmalige bewoners een dam gelegd. Bij de zwarte pijl in de foto is het laatste overblijfsel van het Oer IJ nog in het land zichtbaar.
Na een kort bezoek aan de jachthaven Zwaansmeerpolder, even stilstaan betekent koud worden, gaat het gas er weer op en met een kleine 40 km/u gaat het soms bijna te hard voor de krappe bochten op de historische Lagendijk.
Via Krommenie en de bekende route langs de Markervaart ben ik om half 4 weer bij de pont.
45 km. Totaal 5200 km
PS. De levering van mijn nieuwe Quest is gepland op 15 maart.
zondag 10 februari 2008
Volendam en nieuwe lagers
Vandaag is het werkelijk het mooiste weer van de wereld. Strak blauwe lucht, 13 graden C. en een lichte zuidoosten wind. Het is 10 februari, maar als je buiten bent geloof je dit echt niet.
Een ritje naar Volendam staat voor vanmiddag op het programma. Vanuit De Woude is dit een stuk korter dan vanuit Castricum. Een gemak is dat als de pont me naar de overkant heeft gevaren er direct een mooi fietspad voor me ligt. De schuimkap ligt achter me in de Quest en met alleen een shirt met lange mouwen is het uitstekend te doen. De snelheid wil er dan ook best inkomen. Tegen de weliswaar zwakke wind is 40 km en hoger steeds vast te houden. In de Schermer, en even later de Beemster, val ik van de dijk omlaag met 46 km/u. Het is heel druk, vooral in de Beemster, en fietsers en wandelaars doen me af en toe slalommen. Ook de paardjes zijn weer van stal gehaald en nederig verlaag ik mijn snelheid om al te spectaculaire evenementen op voorhand te voorkomen.
In drie kwartier is de 25 km naar Volendam afgelegd en voegt de Quest zich in het wandeltempo op de al weer massaal volgelopen dijk. Een kort rondje bij Hotel Spaander en na een minuut of tien rij ik, vlak voor een grote bus, de dijk weer op. Het is de 'hoge school' van het autobusrijden. Op de smalle dijk vinden de bussen met aan weerskanten soms 15 cm ruimte toch hun weg. Omdat het publiek voor een bus wel aan de kant wil, kan ik ook plotseling sneller doorrijden.
Op de terugweg ervaar ik dat zelfs windkracht Bft 2 toch nog bijdraagt aan een snelle rit. Na één uur en 40 minuten vaar ik weer over. De inval pontbaas wil graag afrekenen, maar als ik zeg dat ik de bewoner van Woude 6 ben, haast ie zich weer naar zijn mini kajuitje.
Gisteren contact gehad over mijn nieuwe fiets met Ymte. Op de nieuwe Quest komen nu op alle draaiende delen, alle wielen en het kettinggeleidewieltje, keramische lagers. Dit betekent 4 voorwiellagers, 2 kettingwiellagers en 3 achterwiellagers. Drie achterwiellagers? Jazeker! Velomobiel.nl heeft gezien dat de belasting van twee lagers te groot is. Met drie lagers is er een betere verdeling van de belasting. Ik bestel de lagers bij Boca Bearing in de Verenigde Staten. Het prijsverschil is enorm. Ik Nederland betaal ik voor een 6002 lager 87 euro, in de US 38 dollar, da's bijna een factor 3 voordeliger. Mindere kwaliteit? Nee hoor, in beide gevallen hetzelfde SKF lager.
Ik heb nog de keus om het achterlicht achterwege te laten en dit te laten uitvoeren in in de Quest gelijmde LEDs. Uiteraard wil ik de lelijke puist die een achterlicht op de Quest vormt, graag achterwege laten.
Een ritje naar Volendam staat voor vanmiddag op het programma. Vanuit De Woude is dit een stuk korter dan vanuit Castricum. Een gemak is dat als de pont me naar de overkant heeft gevaren er direct een mooi fietspad voor me ligt. De schuimkap ligt achter me in de Quest en met alleen een shirt met lange mouwen is het uitstekend te doen. De snelheid wil er dan ook best inkomen. Tegen de weliswaar zwakke wind is 40 km en hoger steeds vast te houden. In de Schermer, en even later de Beemster, val ik van de dijk omlaag met 46 km/u. Het is heel druk, vooral in de Beemster, en fietsers en wandelaars doen me af en toe slalommen. Ook de paardjes zijn weer van stal gehaald en nederig verlaag ik mijn snelheid om al te spectaculaire evenementen op voorhand te voorkomen.
In drie kwartier is de 25 km naar Volendam afgelegd en voegt de Quest zich in het wandeltempo op de al weer massaal volgelopen dijk. Een kort rondje bij Hotel Spaander en na een minuut of tien rij ik, vlak voor een grote bus, de dijk weer op. Het is de 'hoge school' van het autobusrijden. Op de smalle dijk vinden de bussen met aan weerskanten soms 15 cm ruimte toch hun weg. Omdat het publiek voor een bus wel aan de kant wil, kan ik ook plotseling sneller doorrijden.
Op de terugweg ervaar ik dat zelfs windkracht Bft 2 toch nog bijdraagt aan een snelle rit. Na één uur en 40 minuten vaar ik weer over. De inval pontbaas wil graag afrekenen, maar als ik zeg dat ik de bewoner van Woude 6 ben, haast ie zich weer naar zijn mini kajuitje.
Gisteren contact gehad over mijn nieuwe fiets met Ymte. Op de nieuwe Quest komen nu op alle draaiende delen, alle wielen en het kettinggeleidewieltje, keramische lagers. Dit betekent 4 voorwiellagers, 2 kettingwiellagers en 3 achterwiellagers. Drie achterwiellagers? Jazeker! Velomobiel.nl heeft gezien dat de belasting van twee lagers te groot is. Met drie lagers is er een betere verdeling van de belasting. Ik bestel de lagers bij Boca Bearing in de Verenigde Staten. Het prijsverschil is enorm. Ik Nederland betaal ik voor een 6002 lager 87 euro, in de US 38 dollar, da's bijna een factor 3 voordeliger. Mindere kwaliteit? Nee hoor, in beide gevallen hetzelfde SKF lager.
Ik heb nog de keus om het achterlicht achterwege te laten en dit te laten uitvoeren in in de Quest gelijmde LEDs. Uiteraard wil ik de lelijke puist die een achterlicht op de Quest vormt, graag achterwege laten.
Abonneren op:
Posts (Atom)