Verschillende fietsers zien op tegen de verwisseling van de oude demper voor een nieuwe Risse demper. De vraag naar een video komt uit verschillende landen. Vandaag komt Jan Reus naar De Woude om samen een video te maken van de ombouw.
Eerste discussie is hoe krijg je voldoende licht in de donkere krochten van een Quest. Lampen liggen in de weg of verblinden, een reflectiescherm bestaande uit een stuk karton met aluminium huishoudfolie is de simpele oplossing.
Jan draait de vleugelmoer los, trekt de oude veerpoot van de 8 mm bout af en laat de Quest op de band omlaag zakken. Met een sleutel 13 draait ie de contramoer aan de onderkant los en draait de oude veerpoot eraf. De bovenste stangkop wordt overgezet en de nieuwe Risse demper wordt op de bestaande onderste stangkop gedraaid. Dan tilt Jan de fiets een stukje op en zet de demper boven vast met de vleugelmoer. De kettingafscherming blijft gewoon zitten en hoeft niet aangepast te worden. Het neerschrijven van deze vier regels kost meer tijd dan het wisselen van de demper.
Jan rijdt in de middag terug naar Enkhuizen en bericht bij thuiskomst:
Nou dat was een mooie terug rit, lekker zonnetje, wind mee en een geweldige Risse schokdemper achterin.
Ja het is weer een feestje om mee te rijden.
De verandering die je voor de productie dempers nog hebt door gegeven is erg goed, je hebt nu duidelijk verschil tussen stand één en vijf.
Zachte stand om lekker mee te toeren en op slechte wegen en de stugge stand ideaal om mee te racen.
Een aanwinst voor de Quest en de andere velomobielen natuurlijk.
Ga nu naar bed, morgen weer een werk dag.
Jan