Op bovenstaande foto is te zien dat de racekap vast lijkt te zitten op de beweegbare top. Dit is gedaan met 3M Dual Lock klittenband. Zit heel vast maar de racekap kan ook in één beweging worden losgeklikt om helemaal open te rijden. Het grote voordeel is dat de kap niet meer weg kan waaien en niet klappert of trilt. De instap blijft even gemakkelijk.
Uiterlijk is er aan de Mango van Piet nauwelijks iets te zien. Natuurlijk wel de unieke, snelle en vooral ook mooie staart, maar die was er al even. Jan Reus van Velomobielonderdelen.nl heeft een reeks ernstige omvalkrassen onzichtbaar gespoten. De fiets ziet er weer uit als nieuw.
Binnenin is er natuurlijk nogal wat veranderd. De top is scharnierend gemaakt op twee heel lichte maar toch solide kantelende steunen. De verstijving van de romp is door een carbon buis overgenomen die van rand tot rand loopt.
Een heel slim idee is het bovenste deel van de racekap afneembaar te maken. Het afneembare deel snapt aan de voorkant scharnierend in twee korte buisjes. De losse bovenkant kan in de Mango achterin mee genomen worden. De wind en zon in het gezicht en toch binnen een minuut beschermd tegen regen en kou.
Het vizier kan er natuurlijk ook nog af maar dat is ook makkelijk omhoog te zetten om te genieten van de volle rijwind in je gezicht.
Het losse bovendeel van de kap met het insnapscharnier.
Als laatste heeft Piet een flink ventilatiegat in de neus gemaakt. Zoals bekend heeft dit aerodynamisch nauwelijks nadeel. Wil je geen koude lucht via de neus naar binnen krijgen, Piet heeft het gat voorzien van een op afstand bedienbaar klepje. Slim hé!
Alles overziend een behoorlijk omvangrijk maar buitengewoon geslaagd project. Wel vraag ik me af of dit soort innovaties niet uit de koker van de fabrikanten had moeten komen.
Foto's: Piet Kunis