Nadat Marian van Hattem gisteravond het naaiwerk aan de remchuutjes heeft gecompleteerd, maak ik ze vandaag compleet. Paulus den Boer gaf me nog wat aanvullende informatie. Na het aanbrengen van de primaire trekdraden, uit één stuk, knoop ik per chute vier 50 cm lange draden met paalsteken vast aan zowel de primaire trekdraden als aan de centrale ring. Dit ringetje is net een centimeter in diameter en bevestig ik vervolgens aan de wartel. Vlak daarvoor schuif ik de vooraf vervaardigde Ibiliet beschermingsknoppen over de trekdraden. Ditzelfde doe ik ook aan de wartelkant. Dit is nodig omdat parachutes pal naast de Quest niet stabiel zullen zijn en soms hard tegen de body aan zullen slaan. Met de schuimrubber beschermingsknoppen over de ring en de wartel zal dit zonder schade blijven. Als laatste maak ik een 4 mm gevlochten nylon trekdraad aan de wartel en schuif de Ibiliet knop erover heen. Om afschuiven te voorkomen smeer ik er wat Bisontix op.
De foto's vertellen het verhaal verder.
De afmetingen van de chutes zijn 50 x 50 cm met een gat in het midden van ongeveer 10 cm. De vier hoeken die eruit geknipt worden meten 10 x 10 cm. Voor het naaien van de chute is smal dubbelzijdig tape heel prettig, nylon schuift geweldig makkelijk. Nu hebben we de chutes in elkaar geplakt en daarna genaaid. Let wel op dat het naaien met tape makkelijk leidt tot vervuiling van de naald. Een beetje siliconenspray op de naald voorkomt dit.
De remparachute mag niet onder het achterwiel komen en ook is het niet de bedoeling dat mede fietsers worden meegesleurd. Daarom is de treklijn vrij kort. Ook moeten de chutes zo'n 10 tot 20 cm in lengte verschillen om in elkaar draaien te voorkomen.
Tenslotte is het belangrijk het geheel niet overmatig sterk te maken. De wartel heeft een treksterkte van 75 kg, ruim voldoende.
De kogel gelagerde wartels koop je in de viswinkel, kosten helemaal € 0,50 per stuk. Het spinnakerdoek kost € 17,50 per m2. De treklijntjes zijn van 2 mm gevlochten nylon, de nylon treklijn is 4 mm dik.