Een terugblik op 2011
Begin 2011 is de start van Velomobielonderdelen.nl. Eerste en belangrijkste product de racekap, even later gevolgd door de deelbare toerkap en de eveneens deelbare carbon toer/racekap. Eind 2011 staat de teller op 88 verkochte kappen, een ongekend succes.
Dit jaar zijn vele andere producten geïntroduceerd. Wat te denken van de minivizieren. Daar zijn er nu 150 van verkocht. Daarnaast is er heel veel Lexan verkocht. Het aantal verkochte meters is bijna niet bij te houden. Niet in het minst omdat alle vizieren voor de kappen uit 1 mm Lexan worden gemaakt. Dit betekent dat binnen een half jaar naar schatting 30 tot 40% van alle door Velomobiel.nl gebouwde velomobielen met een minivizier rondrijden.
De gedeelde kettingtandwielashouder is met 90 verkochte exemplaren ook een succesvol product. Daar komt over twee weken een technisch geavanceerder nieuwe uitvoering met aan twee zijden ingeklemde as voor beschikbaar.
Bebop pedalen waren in de Benelux niet meer te koop. Velomobielonderdelen.nl heeft, na wat hobbels, nu alle pedalen en plaatjes ruim op voorraad en meerdere tientallen stuks verkocht. Zuignapjes, rubber strip, Lycra, SKF E2 lagers, neopreen, PVC tape, alles is het afgelopen jaar beschikbaar gekomen voor velomobilisten.
Het is langzamerhand een bedrijfje geworden dat zelfs geld verdient. Dat was niet het primaire doel, maar het is naast leuk ook nuttig. Met dit geld kunnen er projecten van start gaan die anders waarschijnlijk niet van de grond zouden komen. Het maken van mallen voor de verschillende kappen is arbeidsintensief en duur. Bandenfabrikanten vragen soms om financiële garanties of minimum afname garanties als je ze voorstelt om een radiale band te maken voor onze fietsen. De radiaal band is op dit moment, na zeg maar een valse start, toch weer bij Schwalbe in ontwikkeling.
Een van de laatste projecten is het schokdemper project. Na enkele minder geslaagde pogingen rij ik nu met een German:a Prion demper. Dit lijkt goed uit te pakken, mooi instelbaar, maar prijzig.
2011 heeft mij een prachtige lichte carbon Quest opgeleverd waarmee ik in 9 maanden al 10.000 km heb gefietst. We hebben met een groep velomobielrijders een schitterende reis gemaakt naar de Bronnen van de Maas. Ook vele heerlijke toertochten met onder meer Kees van Hattem, Jan Geel en Pé Koomen zijn onder de wielen doorgegleden. Aan de Oliebollentocht, perfect georganiseerd door Kees en Marian van Hattem, Jan Geel, Sebastiaan Talsma, Matthijs Leegwater, Rob Kaag en Cees Roozendaal, kan iedereen met heel veel plezier terugdenken.
Ik heb het afgelopen jaar aan verschillende wedstrijden meegedaan. Jaar op jaar gaat dat sneller, goeddeels door aerodynamische ingrepen aan de Quest. Naast de racekap hebben wielstroomlijnkappen een bijdrage geleverd aan de hogere snelheden. De progressie is opmerkelijk. Reed ik in 2005 tijdens CycleVision in de uursrace een gemiddelde van 42 km/u, tijdens dezelfde uursrace dit jaar kwam ik uit op 55,3 km/u. Tijdens de tijdrit op Texel, ik reed daar met een gemiddelde snelheid van 55,6 km/u, mocht ik met de derde prijs zelfs het podium beklimmen.
Met banden testen zijn we, ik doel dan op Jan Geel en Kees van Hattem, dit jaar wat minder actief geweest. Al zullen velen de test van de Schwalbe Tryker niet snel vergeten. Het is inmiddels voor iedereen duidelijk welke banden het beste presteren.
Alles bij elkaar is 2011 voor mij, mede door Velomobielonderdelen.nl een heel succesvol jaar geworden. De vele goede reacties op mijn blog en Velomobielonderdelen.nl zijn voor mij een goede reden om onversaagd door te gaan.
Wat gaat 2012 brengen?
Dat is natuurlijk ongewis. Ik hoop dat mijn gezondheid goed blijft. Als dat het geval is, zal ik tijdens wedstrijden nog weer harder proberen te fietsen. Dat moet, ik zei het eerder, uit het sneller maken van de Quest komen. Ik krijg dit jaar AOW, hetgeen betekent dat ik 65 jaar word. Toch hoop ik de 60 km/u gemiddeld in de uurs-race dit jaar te halen. De Quest krijgt nieuwe aanpassingen, vooral de top/rug wordt nog beter gestroomlijnd. Ook betere wielkappen zullen hiervoor gemaakt worden.
Jan Reus, de maker van de steeds mooier wordende kappen, krijgt er een collega bij. Dit moet de lange levertijden van de kappen terugdringen. Ook is er dan meer tijd om nog meer mooie producten voor onze velomobielen te maken. Denk dan aan de prachtige spiegelstroomlijnkapjes. Ook effectieve carbon sandwichbakjes om snel de voetengaten met Lycra te kunnen afsluiten komen dan beschikbaar.
De bandenpendel die op mijn verzoek door Velomobiel.nl is opgezet is door Jan Geel afgemaakt. Ik ga eerdaags testen met een high-speed camera en laser.
Een grote Duitse demperfabrikant is bereid om een speciale veer/demper te ontwikkelen voor onze fietsen. Deze zal lucht/olie geveerd en gedempt worden. Deze demper zal niet instelbaar zijn en binnen een minuut te monteren en te demonteren zijn. Prijstechnisch interessant voor naar verwachting onder de honderd euro.
Het overleg over weer een internationale fietstocht gaat eerdaags van start. Het zou een reis kunnen worden door Duitsland, Denemarken en mogelijk Zweden.
Kortom, er staat weer veel op het programma en ik heb er zin in.