Vandaag heb ik weinig vrienden gemaakt, er waarschijnlijk enkele zelfs voorgoed kwijtgeraakt.
Vanmiddag rij ik naar Alkmaar om mijn vergeten gereedschap tasje bij Rob Kaag op te halen. Het is heerlijk weer en ik slaag erin om de hele route naar Alkmaar boven de 50 km/u te blijven.
Nadat Karin mij het tasje met de spullen heeft overhandigd, rij ik langs het Noord-Hollands kanaal terug naar de stad. Omdat het fietspad bij het spoorviaduct heel smal wordt blijf ik met ruim in de 40 km/u op de rijbaan rijden. Ik word ingehaald door een grijze Opel Astra en tot mijn verrassing blinkt er plotseling 'Politie' 'Volgen' op een display op de hoedenplank. Gezagsgetrouw als ik ben sla ik mee af en stop achter de politiewagen. Net als de politiemannen uit de auto stappen stopt er een oude Volvo naast me. De bestuurder schreeuwt door het open raam 'Geef die idioot een bekeuring'. 'Daarom houden we meneer ook aan' antwoordt een politieman. Ik snauw de schreeuwende Volvo bestuurder toe dat ie eerst de verkeersregels moet leren om er achter te komen dat ik wel degelijk op de rijbaan mag rijden. Dat zet de politiemensen aan het denken en jawel, ze blijken de regel nu te kennen.
We praten nog wat, ze vinden de Quest eigenlijk wel een mooi 'ding', en adviseren me om goed af te wegen wanneer ik op de rijbaan ga rijden. Ieder gaat zijns weegs.
Nog geen kilometer verder, ik ben inmiddels op het bedrijvenpark gearriveerd, stapt een groep Noord-Afrikaanse mensen uit een geparkeerde auto en .... gaan met zijn allen op het fietspad staan. Ik claxonneer en de groep gaat met enige vertraging van het fietspad af. Dan zie ik een dikke man op een 25 km brommer achter mij aan komen. Normaal gesproken zou de man mij niet bij moeten kunnen houden. Nou dat lukt hem wel, al is ie dan in overtreding. Hij scheldt en tiert er op los. 'Mongool', 'Mongool'.
Als ie illegaal op de rijbaan rijdt en ik op het fietspad ernaast, met een flinke betonnen rand ertussen, stop ik maar even. De volgevreten bestuurder is ernstig overstuur en blijft me maar voor mongool uitschelden. Uiteindelijk blijkt dat ze zijn geschrokken van mijn claxon. 'Jij mag die helemaal niet gebruiken, alleen bij een ongeval' bepaalt de man. Ik antwoord dat als ik niet claxonneer, ik inderdaad een ongeval veroorzaak en dat het toeteren dan geen zin meer heeft. Jullie snappen het al, ik blijf een mongool.
Genoeg adrenaline om langs de Westdijk nog even uit te halen en wat trainingskilometers op hoge snelheid te noteren.