Na een boodschappenritje naar Akersloot zie ik dat het carbon laminaat van de tunnel waar ik steeds mijn rechtervoet neer zet tijdens het instappen, weer kapot gaat. Op die plek is door Jan eerder al een stukje carbon gelamineerd. Jan zei nog, plak er een stripje rubber op, dan wordt de druk verdeeld en blijft het heel. Dat is niet gebeurd en nu repareer ik het zelf maar even. Ik heb carbonweefsel en epoxy voorhanden en zo is het klusje snel geklaard.
Later zal ik er nog een extra lapje op lamineren en een neopreen profieltje op lijmen. 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'.
Wij experimenteren met een stabielere ophanging van het vizier. Dringend nodig is het niet, 100 km per uur blijkt geen probleem met het vizier op te leveren. Toch is het prettig dat het vizier zo stil mogelijk staat.
Jan rijdt nu deels met bedieningspootjes van carbon. Dat gaat prima, maar carbon is zo stug dat dit mogelijk bij een aanrijding tot verwondingen kan leiden. Nu alle randen van de kappen veilig zijn voorzien van beschermende neopreen omrandingen, is het niet OK dat we een scherp mes in de vorm van een strip carbon vlak bij het gezicht aanbrengen.
Een alternatief breng ik vandaag aan. Ik maak de standaard Lexan pootjes gewoon dubbel zo breed. Het ritje vanmiddag toont aan dat het vizier zichtbaar stiller staat. We houden jullie op de hoogte.
Morgen staat er een flink aantal tests, samen met Jan Geel, met de pendel op het programma. De hefinrichting krijgt nog enkele verbeteringen waardoor deze nu zelfs zonder wielen stabiel staat. Zeker als je met twee man werkt is het handig als de beide wielen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwijderd en gemonteerd. Ymte stuurt nog de nodige binnenbanden op. Hij moet er zelfs nog enkele bij bestellen.
De binnenbanden waarmee we testen zijn allemaal van de categorie ' Schwalbe extra light'. Zeker gezien het gegeven dat binnenbanden extreem veel invloed hebben op de resultaten, worden de tests gehouden met de volgende binnenbanden.
406 banden van 23 tot 35 mm, SV6a
406 banden van 35 tot 53 mm, SV7c
559 banden van 23 tot 35 mm, SV12a
559 banden van 35 tot 53 mm, SV14
559 banden van 54 tot 60 mm, SF13F
Liefhebbers van de snelst mogelijke combinatie van buitenband en binnenband kunnen dit lijstje het beste goed bewaren. Vertrouw de opgaven van Schwalbe niet. Binnenbanden die volgens Schwalbe tot een bepaalde maat kunnen worden gebruikt, exploderen gegarandeerd.
maandag 26 november 2012
Bandentest Schwalbe Marathon Supreme 26"
Vanmiddag doe ik wat nieuwe tests met de pendel. Als ik het wiel met de Furious Fred eraf haal om de Marathon Supreme te monteren, valt de pendel om en stuitert met een stevige dreun op de vloer. Blijkbaar is de constructie die ik gisteren zo vreugdevol in gebruik nam onvoldoende stabiel. Nu blijkt dat als de wielen op de remmen staan, het geheel wel stevig staat. Als ik de remmen los zet om een wiel te vervangen, staat het geheel te wankel.
Ik maak een brede houten voet aan de voorzijde van de steun. Een stuk neopreen eronder voorkomt dat ie kan verschuiven. Wel moet ik de volledige 80 kg van de pendel nu optillen om het weer op de hefconstructie te krijgen.
Als dit tenslotte gelukt is lijkt de nieuwe constructie een flinke verbetering. Ik kan nu de remmen loszetten en blijft het geheel op één vrij draaiend wiel stevig staan. Je moet wat voor je hobby over hebben :).
Verder dan het testen van de Marathon Supreme kom ik niet. Voorheen was de Marathon Supreme een ronduit trage band. Voor de zoveelste keer kom ik tot de conclusie dat Schwalbe en Schwalbe niet alleen, zijn banden in sneltrein vaart verbetert. De vouwband legt heel makkelijk om en ziet er heel fraai uit.
Kijk in de tabel en zie dat deze nieuwe Marathon Supreme uitstekend loopt. Hij loopt duidelijk lichter dan de Marathon Plus. Opvallend is ook weer dat al bij 4.0 bar een opvallend lage rolweerstand aanwezig is. 5.0 bar, de officiële maximum druk, levert nauwelijks minder rolweerstand op. Om van 6.0 bar maar te zwijgen.
Dit alles brengt me tot de overpeinzing dat er nooit meer een eind zal kunnen komen aan het testen van banden. Ik ben heel benieuwd hoe de andere banden als Kojak, Super Moto en Perfect Moiree zich tot deze Supreme verhouden. De rollen zouden wel eens heel anders verdeeld kunnen worden dan verwacht.
Uiteraard is de Marathon Plus nog beter beschermd tegen lek rijden dan de Supreme. Wil je dat kleine extra risico op lek rijden nemen, dan hoef je de Supreme niet langer te mijden.
Ik maak een brede houten voet aan de voorzijde van de steun. Een stuk neopreen eronder voorkomt dat ie kan verschuiven. Wel moet ik de volledige 80 kg van de pendel nu optillen om het weer op de hefconstructie te krijgen.
Als dit tenslotte gelukt is lijkt de nieuwe constructie een flinke verbetering. Ik kan nu de remmen loszetten en blijft het geheel op één vrij draaiend wiel stevig staan. Je moet wat voor je hobby over hebben :).
Verder dan het testen van de Marathon Supreme kom ik niet. Voorheen was de Marathon Supreme een ronduit trage band. Voor de zoveelste keer kom ik tot de conclusie dat Schwalbe en Schwalbe niet alleen, zijn banden in sneltrein vaart verbetert. De vouwband legt heel makkelijk om en ziet er heel fraai uit.
Kijk in de tabel en zie dat deze nieuwe Marathon Supreme uitstekend loopt. Hij loopt duidelijk lichter dan de Marathon Plus. Opvallend is ook weer dat al bij 4.0 bar een opvallend lage rolweerstand aanwezig is. 5.0 bar, de officiële maximum druk, levert nauwelijks minder rolweerstand op. Om van 6.0 bar maar te zwijgen.
Dit alles brengt me tot de overpeinzing dat er nooit meer een eind zal kunnen komen aan het testen van banden. Ik ben heel benieuwd hoe de andere banden als Kojak, Super Moto en Perfect Moiree zich tot deze Supreme verhouden. De rollen zouden wel eens heel anders verdeeld kunnen worden dan verwacht.
Uiteraard is de Marathon Plus nog beter beschermd tegen lek rijden dan de Supreme. Wil je dat kleine extra risico op lek rijden nemen, dan hoef je de Supreme niet langer te mijden.
Labels:
bandentest
Abonneren op:
Posts (Atom)