zaterdag 24 december 2022

Panaracer Minits Lite bandentest

Oane Zuidema vraagt me de Panaracer Minits Lite te testen. Na de test van de Continental Urban en Speed in de vrieskou op zaterdagavond 17 december ben ik vermoeid in mijn luie stoel neergeploft. De garage is een rommeltje, alles staat er zondagmorgen nog precies zo. Mooi moment om de Panaracers voor Oane te testen.


De Panaracer Minits Lite is in Japan vervaardigd en met 166 gram een heel licht vouwbandje. Het omleggen van de band is lastig. De rubbersamenstelling is enorm stroef en de band gaat slecht op de velg. Ik gebruik de Tireglider maar ook dat gaat heel moeizaam. De eerste gaat nog redelijk, de tweede gaat er nauwelijks op. Als het eindelijk gelukt is pomp ik de band op. Meteen klinkt er een flinke knal, de binnenband explodeert. Vermoedelijk is de binnenband ergens tussen de velg en de buitenband gekomen.
De Minits Lite lijkt onbeschadigd. Een nieuwe binnenband erin en nu druk ik de hieldraad tot in de kern van het velgbed. Dan blijkt de band toch vrij makkelijk met de hand te monteren. Hulpmiddelen maken gemakzuchtig, het oude handwerk brengt de oplossing.


De band mag van 4,5 tot 7 bar worden opgepompt. Ik test met 5, 6 en 7 bar. Zoals altijd pomp ik de banden tot de maximale druk en laat de lucht ontsnappen tot de minimale druk waarmee ik de test begin. Met het kleine compressor pompje pomp ik er steeds één bar bij, het pompje slaat automatisch af op de ingestelde waarde. Gelukkig komen die waarden binnen 0,1 bar overeen met de waarden op de Michelin garage compressor. De tweede band overleeft de 7 bar druk zonder problemen, de Minits Lite heeft niet onder de klap geleden. 

De eerste pendelproeven zijn erg tegenvallend. Bij 5 bar komt de Minits Lite niet verder dan 42,8 seconden. Dat is heel laag in de rangschikking. Bij 6 bar wordt het 46,0 seconden en bij 7 bar 48,4 seconden. Zelfs de vrij trage Continental Contact Speed is nog 10% sneller. De precies even brede Contact Urban is maar liefst bijna 40% sneller bij een zeer veel lagere prijs.


De banden kosten bij Ginkgo in Duitsland 36,70 euro per stuk en zijn dus tamelijk prijzig.
Ginkgo prijst de band als een snelle band aan... Ze geven in hun specificatie op de website een druk bereik aan van 6 tot 9 bar. Dat is 2 bar meer dan er als maximumdruk op de band zelf staat...
Bij 7 bar is de breedte 30,4 mm en de hoogte boven de velg 28 mm. Er is nauwelijks profiel, alleen een wat ruwer oppervlak op het loopvlak.

Al met al is de Panaracer Minits Lite een vrij trage band die de hoge verwachtingen bij het hoge  prijsniveau van 36,70 euro niet waarmaakt.

zondag 18 december 2022

Continental Urban bij koude trager dan Continental Speed?

Er gaan verhalen rond in velomobiel land, met name in Duitsland, als zou de snelle Continental Contact Urban bij lage temperaturen langzamer zijn dan de bij normale temperaturen tragere Continental Contact Speed. 

Mark van Driel vraagt me uit te zoeken of deze verhalen kloppen. Mark heeft van beide banden twee stuks bij mij afgeleverd. De Contact Speed heeft 100 km gereden en is dus wat ingereden. Dat is een voordeel omdat ingereden banden lichter lopen.


Ik monteer de beide sets banden op 19 mm velgen met Schwalbe SV6a binnenbanden en zet die wielen buiten in de vrieskou. De maximum toelaatbare druk van de Contact Speed is 6 bar, die van de Urban 7 bar. Ik pomp precies 6 bar in de vier banden. Dat zal bij de lagere temperaturen rond een half bar lager worden.


Om de realiteit maximaal na te bootsen verplaats ik de asfaltgoten naar buiten. De straatstenen onder de goten zijn - 5,0 gr. C. Dit is een gevolg van de koude van de afgelopen nachten. De buitentemperatuur is -2,0 graden. Na een halve dag buiten zijn de goten -4,4 gr. C. Ik meet de oppervlakte temperatuur met een digitale infrarood meter die op 0,1 graad C. nauwkeurig is.

Ik sleep de asfaltgoten naar binnen in de garage en direct daarna de pendel met de koude Contact Speed banden. Ik doe snel na elkaar drie metingen. De temperatuur loopt vrij snel op, de temperatuur in de garage is 18 gr. C en de vloerverwarming maakt de vloer 23 graden. Tijdens de metingen is het oppervlak van de asfaltgoten -2,0 gr. C, de banden zijn aan het eind van de drie tests 6,3 graden C. Let op, dit is de oppervlakte temperatuur. De banden zullen zeker nog kouder zijn.


Het is duidelijk dat ik de Contact Urban niet direct na de Contact Speed kan meten. De wielen met de banden staan wel buiten en zijn -2.0 gr. C, maar de asfaltgoten zijn al wat opgewarmd. Ik verplaats de goten weer naar buiten en wacht een uur tot de goten weer - 4,4 graden zijn. Als ik na een uur buiten kom blijken de goten zelfs - 5,0 graden te zijn, kennelijk heb ik de goten op een iets kouder deel van de oprit neergelegd. De banden zijn - 2,0 gr. C en dus gelijk aan de Contact Speed.



Ik sleep de goten weer naar binnen en doe in snel tempo weer drie metingen. Na de tests zijn de goten weer  - 2,0 gr. C en de banden 5,8 graden.


En dan nu de vraag, kloppen de verhalen? Het antwoord is nee, maar er is wel iets bijzonders aan de hand. De Speed pendelt bij lage temperatuur 44,5 seconden, de Urban pendelt 49,3 seconden.

De Urban pendelt bij deze lage temperaturen nog steeds 4,8 seconden langer dan de Speed. De Urban is dus 11 % sneller, ook bij deze lage temperaturen.


Het gevoel bij meerdere Urban rijders dat deze trager is dan de Speed is denk ik te verklaren doordat de Urban bij koude procentueel meer snelheid inlevert dan de Speed.

Pendelt de Urban bij 21 graden en 6 bar 66,1 seconden, bij net onder nul is dit 49,3 seconden. Dit is dus een verlies van 16,8 seconden en dus 18,1 %. De Speed pendelt bij 23 graden en 6 bar 50,7 seconden, bij koude 44,5 seconden. Dit is een verlies van 6,2 seconden ofwel 12,2 %. De Speed heeft dus bijna 6% minder last van de kou maar blijft ook bij deze koude trager dan de Urban.


De verhalen kloppen dus niet maar het is wel heel begrijpelijk waarom dit gevoel ontstaat.



GoCycle
Hoe verhouden de Speed en de Urban zich tot de GoCycle? De GoCycle pendelt bij 21 graden 69,5 seconden, bij 0 graden 66,6 seconden. Dat is maar 2,9 seconden langer ofwel 4,1 %. De GoCycle is bij lage temperaturen de snelste band. De GoCycle heeft op glad wegdek een twee maal hogere slipweerstand dan enige andere band. Dus niet alleen de snelste band, ook de veiligste band die er is. Met een Foss binnenband gaat de GoCycle niet lek. Jammer dat veel moderne velomobielen de GoCycle niet kunnen gebruiken.

Voor liefhebbers heb ik recent een aantal Foss binnenbanden voor de GoCycle binnen gekregen. Met 25 euro geen koopje maar met koude lekker in de fiets kunnen blijven is ook wat waard.  


Bandenspanning

Wat is de beste bandenspanning bij koude? Ik hou altijd 1 bar minder spanning in mijn banden in de winter vergeleken met andere jaargetijden. Een zachtere band heeft een groter contactvlak met de weg en zal daardoor minder snel slippen. Ook het veer- en geluidscomfort neemt toe. Tenslotte zal de band langer meegaan omdat de slijtage over een groter deel van het loopvlak wordt verdeeld.