woensdag 5 november 2014

http://www.bicyclerollingresistance.com


Een Australische lezer van mijn blog maakte me attent op de site bicyclerollingresistance.com.
Deze site is in het Engels en test voornamelijk banden voor racefietsen en mountainbikes.
Ik kende deze site nog niet en mijn Australische lezer schreef me dat de site door een Nederlander wordt gemaakt. Natuurlijk daar een mailtje aan gewijd. En jawel, de maker is Jarno Bierman uit Breda.

Jarno beschikt over een rollenbank die hij heeft voorzien van een traanplaat oppervlak om een normaal wegdek te simuleren. Ik ben geen voorstander van rollenbanken omdat ze meestal een spiegelglad oppervlak hebben en bij kleine afmetingen een ronder indrukkingsvlak maken dan in werkelijkheid op de weg gebeurt. De manier waarop Jarno het doet, zeker in combinatie met de ruwere structuur van zijn drumoppervlak, is in elk geval beter dan de gladde trommels van de grote bandenmerken.

Er staan een aantal interessante onderzoeken op de site. Jarno heeft onderzocht hoeveel de rolweerstand toeneemt bij gebruik van anti-lek vloeistoffen. Ook heeft ie vastgesteld dat deze anti-lekvloeistoffen eigenlijk alleen goed werken bij tubeless banden. Zit de antilek vloeistof in een gewone binnenband dan blijft deze binnenband vaak toch lekken en verdwijnt de lucht langs de velgrand en de ventielopening. Precies dat heb ik enkele keren in de praktijk gezien. Pas bij relatief lage druk dicht de antilek vloeistof nog redelijk. Pomp je de band weer tot zijn normale druk op, dan lekt ie vaak alsnog weer. Feit is dat je zonder band wisselen nog wel thuis komt en dat is zeker een voordeel.

Een ander interessant artikel is het effect van latex binnenbanden in vergelijking met tubeless banden.
Jarno ontdekt hier dat het voordeel van tubeless banden vooral groot is bij relatief lage druk. Bij hogere drukken, drukken waar wij velomobielen mee rijden, is er vrijwel geen verschil tussen een tubeless band en een band met een latex binnenband.

Ik zou zeggen, breng zijn site eens een bezoek, meer dan de moeite waard.

In de komende dagen postings over:
-Mango tourkap en Mango racekap
-Alle kappen van superrace tot toerhoogte bestelbaar
-VeloTilt lock werkt