Een hartslagmeter is voor mij een graag gebruikt hulpmiddel tijdens trainingen. Tijdens wedstrijden gebruik ik per definitie een hartslagmeter. Als je regelmatig met een hartslagmeter werkt, leer je precies hoe lang je met welke hartslag bepaalde prestaties aan kunt. Het voorkomt dat je jezelf 'opblaast' door te hard van stapel te lopen. Zo weet ik precies bij welke maximum hartslag ik desnoods urenlang kan klimmen.
Suunto, een grote naam op dit gebied, heeft onlangs een nieuwe betaalbare serie hartslagmeters op de markt gebracht. Een kijkje op de site van de Hartslagmetershop.nl leert me dat het wel heel mooie uurwerkjes zijn. De specificaties zien er goed uit en de borstband heeft zowel een digitale als een analoge zender aan boord. Binnen een dag is het pakje thuis en kan ik de eerste ervaringen opdoen. Het horloge is heel fraai van model en heeft een prettig zittende band. De borstband is heel soepel en al snel merk je niet meer dat je hem om hebt. De borstband heeft een krachtige digitale overdracht die tot wel 6 meter afstand van het horloge blijft werken. De analoge overdracht kan worden gebruikt bij onze hometrainer.
De M4 kost 129 euro. Het kan veel goedkoper, vanaf net onder 70 euro heb je hetzelfde mooie klokje, zij het met iets minder functies. Hartslagmetershop.nl verstuurt de hartslagmeter zonder verzendkosten.
dinsdag 31 augustus 2010
O-ringen, talk, paspoort en trainen
Vanmorgen is het voor het eerst weer eens rustig fietsweer. Kees en ik rijden naar Limmen om mijn nieuwe paspoort op te halen. Ik heb me vorige week moeten beheersen toen ik verplicht werd vier verschillende vingerafdrukken in te leveren. Het zal toch niet net zo gaan als met onze betaalgegevens? Die gaan namelijk linea recta naar de VS. Uiteraard heeft de mevrouw achter de balie haar verkeerde antwoord klaar. Nou wil ik best gegevens inleveren ter bestrijding van terrorisme, maar het éénrichting verkeer, de VS eist en krijgt alles en wij krijgen niks van hen retour, stuit me zeer tegen de borst. Helaas heeft men in het Europees parlement zitten slapen toen de Amerikanen met hun onterechte en niet-wederkerige eisen kwamen.
Alle verzet is zinloos, vingerafdrukken inleveren of anders geen paspoort.
In Limmen rij ik naar de lokale drogist om talkpoeder te halen. Talkpoeder verlaagt de rolweerstand van buitenbanden meetbaar. Het meisje achter de balie leg ik uit dat ik het niet gebruik tussen mijn tenen of billen. Ze legt de 'dure' Unicura verpakking weer terug en schudt uit een bus losse talkpoeder een kleurige plastic puntzak vol. Kost helemaal 90 cent voor 100 gram. Zo komt Jan splinter door de winter.
Ik ben nu een week aan het 'trainen' voor de tijdrit op Texel komende zaterdag. Ik fiets elke dag hetzelfde rondje van 30,2 km via Driehuizen, de Schermer molens, Schermerhorn, Alkmaar en langs de Westdijk langs het Noord-Hollands kanaal weer naar De Woude. Ik doe dit in de vorm van intervaltraining. Tien minuten bijna maximaal, even maximaal en dan weer tien minuten rustig aan. Elke dag gaat het wat sneller, al moet er al stevig aan getrokken worden om de gemiddelde snelheid boven de 41 km/u te krijgen. Niet zo gek met vier stoplichten, slingerende dijkweggetjes en enkele bebouwde kommen.
Pé beschrijft een litanie van ellende met O-ringen om zijn kettingwiel. De ringen van Velomobiel.nl gaan al na 60 tot 70 km kapot. Pé koopt bij een lokaal bedrijf 2 andere ringen. Die gaan nog geen kilometer mee en zijn dan al kapot. Pé snapt niet direct waarom hij nu het ratelen van het kettingwiel wel goed hoort terwijl hem dit voorheen niet opviel. De reden is simpel, het vizier heeft het lawaai om de oren zo veel verminderd dat geluiden uit de fiets nu veel beter hoorbaar zijn.
De 4 mm Polycord O-ringen gaan zonder speciale ingrepen zo'n 1000 tot 1500 km mee. Mogelijk dat het inbedden in Sikaflex dit nog wat verder verbetert. Ymte zal twee kettingwielen uitdraaien om bredere Polycord ringen mogelijk te maken. Bredere Polycord O-ringen kunnen niet zonder verdieping in de groef worden gemonteerd, de ketting komt dan teveel naar beneden en schuurt over de bodem van de Quest.
Na de boodschappen rijden we naar Bakkum aan Zee, daar rechtsaf en door het duin naar Egmond aan Zee. Enkele keren misbruik ik het gezamenlijke ritje om wat te intervallen. Kees' Quest rammelt op de slechte klinkers dat het een lieve lust is, mijn Quest op zijn brede schoeisel is merkbaar stiller. De GoCycle banden zitten er nu precies 5000 km onder. Nog niet versleten en met maar één miniscuul lekje bevallen deze banden me prima.
Alle verzet is zinloos, vingerafdrukken inleveren of anders geen paspoort.
In Limmen rij ik naar de lokale drogist om talkpoeder te halen. Talkpoeder verlaagt de rolweerstand van buitenbanden meetbaar. Het meisje achter de balie leg ik uit dat ik het niet gebruik tussen mijn tenen of billen. Ze legt de 'dure' Unicura verpakking weer terug en schudt uit een bus losse talkpoeder een kleurige plastic puntzak vol. Kost helemaal 90 cent voor 100 gram. Zo komt Jan splinter door de winter.
Ik ben nu een week aan het 'trainen' voor de tijdrit op Texel komende zaterdag. Ik fiets elke dag hetzelfde rondje van 30,2 km via Driehuizen, de Schermer molens, Schermerhorn, Alkmaar en langs de Westdijk langs het Noord-Hollands kanaal weer naar De Woude. Ik doe dit in de vorm van intervaltraining. Tien minuten bijna maximaal, even maximaal en dan weer tien minuten rustig aan. Elke dag gaat het wat sneller, al moet er al stevig aan getrokken worden om de gemiddelde snelheid boven de 41 km/u te krijgen. Niet zo gek met vier stoplichten, slingerende dijkweggetjes en enkele bebouwde kommen.
Pé beschrijft een litanie van ellende met O-ringen om zijn kettingwiel. De ringen van Velomobiel.nl gaan al na 60 tot 70 km kapot. Pé koopt bij een lokaal bedrijf 2 andere ringen. Die gaan nog geen kilometer mee en zijn dan al kapot. Pé snapt niet direct waarom hij nu het ratelen van het kettingwiel wel goed hoort terwijl hem dit voorheen niet opviel. De reden is simpel, het vizier heeft het lawaai om de oren zo veel verminderd dat geluiden uit de fiets nu veel beter hoorbaar zijn.
De 4 mm Polycord O-ringen gaan zonder speciale ingrepen zo'n 1000 tot 1500 km mee. Mogelijk dat het inbedden in Sikaflex dit nog wat verder verbetert. Ymte zal twee kettingwielen uitdraaien om bredere Polycord ringen mogelijk te maken. Bredere Polycord O-ringen kunnen niet zonder verdieping in de groef worden gemonteerd, de ketting komt dan teveel naar beneden en schuurt over de bodem van de Quest.
Na de boodschappen rijden we naar Bakkum aan Zee, daar rechtsaf en door het duin naar Egmond aan Zee. Enkele keren misbruik ik het gezamenlijke ritje om wat te intervallen. Kees' Quest rammelt op de slechte klinkers dat het een lieve lust is, mijn Quest op zijn brede schoeisel is merkbaar stiller. De GoCycle banden zitten er nu precies 5000 km onder. Nog niet versleten en met maar één miniscuul lekje bevallen deze banden me prima.
Abonneren op:
Posts (Atom)