Maar hoe krijgen we dan goedkopere carbon kappen met behoud van alle goede eigenschappen? Ongehinderd zicht zonder stijlen, een volledig verstelbaar vizier en deflector moeten standaard blijven. Ook moet de kap tegen weer en wind beschermen zonder hinderlijke openingen. Op dit moment worden alle kappen uit twee of drie delen samengesteld. Eerst wordt de liggende deksel gelamineerd, vervolgens de hoed van de kap in één of twee delen. Daarna worden de randen van de delen netjes afgewerkt, op hoogte gebracht voor eenieder individueel en dan aan elkaar gelijmd. Vervolgens geplamuurd, geschuurd en gespoten.
Dat is veel werk en levert hoge productiekosten op.
Jan Reus is nu bezig met een plug om de kap uit één stuk te maken. Hierbij vervalt het tijdrovende lamineren van twee of drie individuele delen, het aan elkaar lijmen en intensief plamuren en schuren. Deze plug is in ruwe vorm nu klaar en is op de foto’s te zien.
Het nieuwe ontwerp is gemiddeld lager dan de meeste huidige kappen. De aero-dynamische vorm is beter en de opening aan de achterkant is kleiner. Dit zal de snelste in de handel verkrijgbare racekap worden die ook voor toeren heel geschikt is. Niet iedereen zal er onder passen, maar het overgrote merendeel van de fietsers wel. Deze kap is voor de normale Quest bedoeld. Bij voldoende belangstelling zal er ook een versie gemaakt worden voor de Strada en Quest XS.
De prijs voor de nieuwe kap zal in basisuitvoering € 395,- euro inclusief BTW bedragen. Spuiten in kleur zal een nog nader te bepalen bedrag kosten. Uiteraard kan de eigenaar dit ook zelf - laten - doen. De nieuwe kap zal voor de winter in voldoende aantallen beschikbaar zijn. Op de foto's lijkt de passing te krap. Dit komt door de extra kromming die voor een plug noodzakelijk is. De kap zal in zijn definitieve uitvoering perfect passen.