dinsdag 26 mei 2015

Verstijvingspootje


Een eerste serie verstijvingspootjes is klaar. Jan maakt ze in een deelbare mal waarin een fietsband wordt gebruikt om de 3 lagen koolstof van 200 gram van binnenuit aan te drukken. Zoals op de foto te zien is wordt het voetje gemaakt van twee lagen koolstof met daartussen schuim. Dit maakt het geheel onvoorstelbaar stijf. Jan heeft het eerste pootje nu in zijn Quest gemonteerd. Hij is bijzonder enthousiast en hij zegt dat het nu 'een heel andere fiets' is. Zet je in de oudere fietsen van Velomobiel.nl aan dan voelt dat wat zompig aan. Volgens Jan is de Quest nu veel 'harder' geworden.
Piet Kunis heeft een eerste prototype verstijvingspootje in zijn Mango. Piet heeft nog maar enkele ritten met zijn Mango heeft gemaakt, hij is SuperMango aan het afbouwen. Zijn eerste indrukken zijn dat de aandrijving lekker stijf is en op gang komen makkelijker verloopt.

Vanmiddag rij ik met de Quest op het dak van de Tesla naar Enkhuizen. Jan zal vanmiddag een pootje in mijn fiets monteren. In mijn licht gebouwde Quest moeten eerst twee matjes carbon worden aangebracht. Na mijn ongecontroleerde rit vanaf de besneeuwde dijk in de Schermer is de fiets hard op zijn neus tot stilstand gekomen. Dat leverde nogal wat gekraak in het vooronder op. Dat moet nu eerst verholpen worden voordat het pootje kan worden geplaatst.

Morgenavond, de epoxy moet bij voorkeur 24 uur uitharden, kan ik de fiets weer voor mijn regelmatige trainingsritten gebruiken.



vrijdag 8 mei 2015

3AX pedalen nu op Kickstarter

In het voorjaar van 2012 besteedde ik aandacht aan een nieuwe ontwikkeling op pedaalgebied, het 3AX pedaal. Klik op http://wimschermer.blogspot.nl/search?q=3ax om deze berichten te vinden. Na heel veel onderzoek en talloze proefmodellen is het 3AX pedaal nu zover dat het op de markt kan worden gebracht.

Stefan van Eijk, de bedenker van het pedaal, heeft mij in een vroeg stadium benaderd voor informatie en om eens goed naar de Bebop pedalen te kijken. De eerste ronde 3AX proefmodellen leken sprekend op een groter Bebop pedaal. Inmiddels zijn ze gebaseerd op het LOOK pedaal.

3AX heeft enkele dagen geleden de pedalen gelanceerd op Kickstarter.com. De campagne is te vinden op: https://www.kickstarter.com/projects/918995238/3ax-clipless-bike-pedals 
De doelstelling is om in 30 dagen 50.000 dollar bijeen te krijgen. Het succes is nu al bijzonder groot, na 3 dagen staat de teller al bijna op 25.000 dollar.


Even een terugblik. Het 3AX pedaal is het enige pedaal waarbij de voet tijdens de pedaalslag enkele graden naar links en rechts kan kantelen. Hiermee wordt bereikt dat voeten en knieën nauwkeurig een natuurlijke stand aannemen op het pedaal. Hiermee verloopt de krachtoverbrenging op het pedaal effectiever met een iets hoger rendement dan met normale pedalen.

Op donderdag 30 mei was in het Pillek in Amsterdam een kick-off meeting. Daar zag ik het compleet nieuwe pedaal voor het eerst. Een prachtig pedaal dat nu heel verfijnd doet wat Stefan vanaf het begin voor ogen had.

De 3AX pedalen zijn voor 299 US dollar geen koopje, dat kan ook niet als je ziet hoe ze gemaakt zijn. Op Kickstarter zijn ze nu te bestellen voor 199 US dollar.

Heb je tijdens het fietsen last van je voeten of je knieën en helpen zelfs de Bebop pedalen je niet, dan zijn 3AX pedalen mogelijk een oplossing voor je.

woensdag 6 mei 2015

VeloTilt toertop krijgt goede vorm


De VelotTilt is met de standaard (race)kap een plaatje om te zien. Het is geen geheim dat er door enkele Amerikaanse ligfietsdealers al een aantal VeloTilts zijn besteld. Hoewel productie en prijs nog niet bekend zijn is het commentaar over de prijs van met name de Amerikanen: 'Does not matter'. Maar eerst moeten er een flink aantal testkilometers worden gemaakt, het liefst op de openbare weg. De ruit van de racekap is optisch nog niet perfect en het zicht is zeker bij regen en avond onvoldoende om veilig te rijden. Voor racen is de racekap al wel voldoende.


In de mal van de racekap is door Jan en Jeroen een extra top gelamineerd. Op de plaats van de ruit heeft Jan door schuimstroken te plakken de bovenzijde vorm gegeven. Deze was eerst te vlak maar ziet er nu goed uit. Er moet nog een dakje worden gemaakt en het vizier moet erop worden bevestigd. Ook de koker voor de luchttoevoer via de neus is klaar.
De VeloTilt is nu technisch klaar om open mee te rijden en dat zal ik in de komende periode gaan doen.


David en Jeroen zijn samen bezig om het voorframe en voorvork te ontwerpen in carbon. Er worden op dit moment, ik zie de bestanden continue in de Dropbox verschijnen en even later weer geupdate worden, ontwerptekeningen gemaakt en vooral veel sterkteberekeningen gemaakt. Het voorframe zit maar met 4 bouten vast in de fiets dus dit moet bijzonder sterk zijn zonder overmatig zwaar te worden.

maandag 4 mei 2015

Super Mango nu helemaal uniek


Het VeloTilt team bestaat uit een aantal begenadigde vakmensen op fietsgebied. Piet Kunis is één van hen. Drie jaar geleden stelde ik Velomobiel.nl een wijziging voor van de Quest en de Strada. Velomobielonderdelen.nl zou deze modificatie willen gaan produceren. Nadat ik aan Ymte en Allert uitgelegd had wat ik wilde heb ik hen gevraagd of zij deze aanpassing mogelijk zelf zouden willen produceren. Het antwoord was ja en de ontwikkeling zou starten nadat de XS uitontwikkeld was.
Velomobiel.nl is evenwel nooit met deze ontwikkeling begonnen en inmiddels is duidelijk dat de vierwieler prioriteit heeft gekregen.

Het bezwaar van veel velomobielen is dat ze slecht toegankelijk zijn. Jongelui slingeren zich met hun lenige lijven wel in de Quest, Strada en zelfs in de DF. Piet Kunis, een oudere jongere, heeft nu de handschoen opgenomen en heeft zijn Super Mango nu voorzien van een volledig openende kap. Een VeloTilt kap in Mango gedaante.


Met wat tips van de composietmannen van het VeloTilt team heeft Piet de voorover klappende kap volledig zelf gemaakt. De racekap wordt er nog aan bevestigd en kan er indien gewenst ook aan vast blijven zitten. Ook dan is de instap zeer zeer veel makkelijker dan normaal.
Het behoeft geen betoog dat het werken aan en in de Mango nu wel heel makkelijk is geworden. Het gewicht van alle onderdelen is 550 gram.
De Mango zal door Jan waar nodig worden gespoten. Piet mag dan een oudere jongere zijn, hij maakt toch wel eens brokken :). Tenslotte zal er een kantelklem mechanisme in worden gemaakt dat de kap in gesloten toestand rammelvrij zal aanklemmen. Voor dat mechanisme teken ik en zal dit in de komende tijd hier laten zien.


De vroegere fietsen van Velomobiel.nl zijn niet optimaal stijf. De DF stelt daar nieuwe normen voor. Aërodynamisch is de DF maar een klein beetje beter dan de Quest. Een Quest XS is, zeker in de winter met bredere banden, zelfs sneller dan de DF. De DF is duidelijk lichter en flink stijver qua constructie. Daarom trekt de DF sneller op en dat doe je talloos vaak.
Velomobielonderdelen.nl zal in de komende periode enkele onderdelen introduceren die de bestaande fietsen duidelijk stijver zal maken. Het eerste onderdeel is een carbon verstijvingspoot onder het voorframe. Dit eenvoudige onderdeel, Piet heeft het eerste prototype ingebouwd, voorkomt het zijdelingse bewegen van het frame. Dit maakt het trapgevoel minder zompig en duidelijk effectiever.


Komende postings:
Velomobielpet met oorschelpen
Toertop VeloTilt