Mijn huidige Quest is gemaakt van TeXtreme carbon. Dit is een uiterst fijn dradig carbon dat is geweven in de vorm van allemaal vierkantjes van 2 x 2 cm. Het doel is een grotere sterkte van het laminaat bij een 20% lager gewicht. Voor de race- en toerkappen gebruiken we nu een fijner carbon weefsel dat bekend is van de normale carbon Quest en Strada. Dit materiaal is goed plooibaar, al is er veel vakmanschap nodig om dit carbon in de vrij sterke ronding van de opbouw van de kap te draperen.
Vandaag krijg ik enkele vierkante meters TeXtreme carbon binnen. Jan zal proberen of dit te gebruiken is voor een wel heel bijzondere racekap.
Ook willen we graag experimenteren met een mengsel van carbon en aramide (handelsnaam Kevlar). Wij zijn overtuigd van de veiligheid van carbon als kernmateriaal voor onze kappen. Wij hebben destructieve proeven met het huidige materiaal gedaan en zijn zeer tevreden. Het is stijf en gaat zelfs onder extreme buiging vrijwel niet kapot. Zelfs bij het vernielen van het laminaat met een hamer blijven de gevreesde naalden vrijwel uit. Naalden overigens die ook bij een glasweefsel bij breuk optreden. Het nadeel van glas is dat deze niet op röntgenfoto's zijn te zien, carbon is dat wel.
Uiteraard hou ik jullie hier op de hoogte van de experimenten.