Gisteren is de Furious Fred met bubbelbiba Michelin Protek Max getest. Dat viel behoorlijk mee. Vandaag test ik de Schwalbe Super Moto 60 - 559 met normale binnenbanden en met één bubbelbiba.
De standaard procedure wordt weer gevolgd. De beide Super Moto's worden omgelegd, tot 5 bar opgepompt om netjes te centreren en vervolgens weer leeg gemaakt. De Super Moto heeft een grijze strook langs de hieldraad. Dit is heel handig om te zien of de band goed centreert. De laser beeldt een klein lichtvlekje af op de 10 meter verder gelegen garagedeur. Met een kaartje met een fijn raster kan ik de laser en dus de pendel zien bewegen.
Dan wordt een aantal malen heen en weer gependeld om binnen en buitenband aan elkaar te laten wennen. Nu start ik met pendelen op 2.0 bar, het is tenslotte een joekel van een strandband. De pendel wordt 3x voorover en 3x achterover getrokken en gestart. Van deze 6 metingen wordt de traagste en de snelste geschrapt. Van de resterende vier metingen wordt een gemiddelde uitgerekend tot 1 cijfer achter de komma. Van één van de metingen maak ik een filmpje dat hiernaast staat. Gemaakt met de iPhone 5. Kijk er maar eens met volledig scherm naar, ziet er toch best goed uit voor TL licht.
Zoals verwacht blijkt de Super Moto nog lichter te lopen dan de Furious Fred. Zie hiervoor de tabel. Maar zou ie ook zo goed reageren met de bubbelbiba?
Het resultaat is totaal onverwacht. Op 3 bar is de combinatie duidelijk trager dan zonder bubbelbiba. Tot mijn grote verrassing blijkt de Super Moto op 4 en 5 zelfs sneller te zijn met de bubbelbiba dan met 2x SV 13F. Vraag me niet waarom, meten is weten. Zie de tabel voor de resultaten.
Ik wil wel eens voelen hoe dit nu rijdt. De Super Moto is een band waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Hij loopt heerlijk licht, maar wil wel lek en boven 5 bar barst ie van de velg af. Uiteraard met de nodige schade aan de banden en gehoororganen. Na montage ga ik een dikke bui tegemoet die boven Alkmaar en de Schermer hangt. Dat levert mooi licht op. Duizenden ganzen gaan voor me op de wieken. Het rijdt weer als vanouds prettig licht, zelfs bij dit koude weer. Het nare gehobbel met de Vredestein Perfect Moiree is verleden tijd. De snelheden zijn prettig hoog, het werkt dus echt. Helaas zitten de dijkwegen weer onder de modder en lijkt het hier en daar wel een ijsbaan.
vrijdag 30 november 2012
donderdag 29 november 2012
Anti-lek strategie in de winter
In de winter, en zeker als je 's morgens in het donker naar je werk moet, ga je niet met plezier voor een lekke band uit je velomobiel. De meeste fietsers monteren in najaar en winter een lekbestendiger buitenband. De 100% zekere oplossing is een Schwalbe Marathon Plus. Dan kies je voor een achterband van ruim 1000 gram. Hoewel de Marathon serie dit jaar beter is gaan lopen dan in vroegere jaren, loopt een Marathon Plus altijd zwaarder dan bijv. een Furious Fred of een Super Moto.
Ik heb eerder met Joe's sealant geprobeerd minder lekke banden te krijgen. Ik was daar niet succesvol mee en heb deze middelen niet meer in gebruik.
Ik rij nu even met een binnenband van Michelin, de Protek Max. Deze 330 gram wegende binnenband is voorzien van een speciaal gebobbeld oppervlak. Michelin claimt dat bij een lek in de band de bobbels er voor zorgen dat het lek zichzelf dicht. Mocht dit niet direct helemaal lukken, dan zorgt een door Michelin zelf in de band gestopte - waarschijnlijk op latex gebaseerde - vloeistof dat het gat alsnog wordt gedicht.
Tests op het internet laten zien dat de claims van Michelin goeddeels kloppen. Gaat er evenwel een dikke spijker in de band, dan lukt het automatische dichten niet.
De Furious Fred is standaard met 325 gram zelfs lichter dan de binnenband. Nou zal zo'n zware binnenband met vloeistof wel zwaarder lopen. Dat kan ik nu met de pendel mooi nagaan. De uitkomst is verrassend. De beide Furious Freds worden weer om de velgen gelegd en tot 4.0 bar opgepompt. Dan slinger ik de pendel een aantal keren heen en weer. Nu doe ik dezelfde meting die ik op 24 november ook al deed. Toen was de gemiddelde pendeltijd 76,5 seconden. Nu kom ik op 78,5 seconden. Deze winst van 2 seconden komt mogelijk door de inslinger periode. Uiteraard zijn er ook kleine temperatuurverschillen en meet- en waarnemingsfoutjes.
Van één Furious Fred vervang ik de SV14 door de Michelin Protek Max. De pendeltijd blijkt nu 77,3 seconden te worden. Het verschil is maar 1,5%. Die waarde moet uiteraard verdubbeld worden als in de andere Furious Fred ook een Protek Max zou zitten. Een totaal nadeel van 3% is vrijwel verwaarloosbaar.
Morgen zal ik dezelfde test ook doen met een andere dikke band, de Super Moto.
Het wordt nu wel heel aantrekkelijk om deze winter door te rijden met een snelle lichtlopende zomerband met de Michelin Protek Max.
Ik heb eerder met Joe's sealant geprobeerd minder lekke banden te krijgen. Ik was daar niet succesvol mee en heb deze middelen niet meer in gebruik.
Ik rij nu even met een binnenband van Michelin, de Protek Max. Deze 330 gram wegende binnenband is voorzien van een speciaal gebobbeld oppervlak. Michelin claimt dat bij een lek in de band de bobbels er voor zorgen dat het lek zichzelf dicht. Mocht dit niet direct helemaal lukken, dan zorgt een door Michelin zelf in de band gestopte - waarschijnlijk op latex gebaseerde - vloeistof dat het gat alsnog wordt gedicht.
Tests op het internet laten zien dat de claims van Michelin goeddeels kloppen. Gaat er evenwel een dikke spijker in de band, dan lukt het automatische dichten niet.
De Furious Fred is standaard met 325 gram zelfs lichter dan de binnenband. Nou zal zo'n zware binnenband met vloeistof wel zwaarder lopen. Dat kan ik nu met de pendel mooi nagaan. De uitkomst is verrassend. De beide Furious Freds worden weer om de velgen gelegd en tot 4.0 bar opgepompt. Dan slinger ik de pendel een aantal keren heen en weer. Nu doe ik dezelfde meting die ik op 24 november ook al deed. Toen was de gemiddelde pendeltijd 76,5 seconden. Nu kom ik op 78,5 seconden. Deze winst van 2 seconden komt mogelijk door de inslinger periode. Uiteraard zijn er ook kleine temperatuurverschillen en meet- en waarnemingsfoutjes.
Van één Furious Fred vervang ik de SV14 door de Michelin Protek Max. De pendeltijd blijkt nu 77,3 seconden te worden. Het verschil is maar 1,5%. Die waarde moet uiteraard verdubbeld worden als in de andere Furious Fred ook een Protek Max zou zitten. Een totaal nadeel van 3% is vrijwel verwaarloosbaar.
Morgen zal ik dezelfde test ook doen met een andere dikke band, de Super Moto.
Het wordt nu wel heel aantrekkelijk om deze winter door te rijden met een snelle lichtlopende zomerband met de Michelin Protek Max.
Labels:
Michelin Protek Max
dinsdag 27 november 2012
Bandentest 26" brede banden 27-11-2012
Vanmorgen rijdt Jan Geel om klokslag 10.00 uur het eiland De Woude op. Ondanks een lekke band bij Driehuizen is ie keurig op tijd. Na de koffie gaan we aan de slag.
Vandaag komen een aantal bredere 26" banden aan de beurt.
Het zijn achtereenvolgens:
Schwalbe Marathon Racer
Vredestein Perfect Moiree
Schwalbe Kojak
Schwalbe Marathon (Greenguard)
De Schwalbe Marathon Plus, Furious Fred en Marathon Supreme had ik eerder getest en staan in de tabel erbij. Alle geteste banden leggen heel makkelijk om en kunnen met de hand weer worden gedemonteerd. Alleen de Marathon Plus vraagt voor het van de velg halen een bandenlichter. We stellen vast dat het zinvol is na montage de pendel een aantal keren te laten pendelen voordat de metingen starten. De pendeltijden worden iets langer als er op lage druk wordt 'ingereden'.
De Schwalbe Marathon Racer is volgens Schwalbe de lichtste en snelste Marathon. Onze test bewijst dat dat niet juist is. De Marathon Supreme is bij iedere luchtdruk sneller dan de Marathon Racer. Ik heb in het verleden enkele Marathon Racers versleten. Ik vond de band toen zwak en lekgevoelig. De huidige Marathon Racer ziet er veel beter uit. Wel is de band voelbaar dunner en heeft een beperkte anti-lekvoorziening.
De tabel is gesorteerd op de kolom met 4.0 bar luchtdruk. Dit omdat 4.0 bar gemiddeld de beste druk is voor het achterwiel van onze velomobielen. De lichte zomerband Furious Fred staat bovenaan in deze tabel. Maar kijk eens hoe dicht de Marathon Supreme daar onder staat.
Ook de 'gewone' Marathon met Greenguard doet het heel goed. Deze band loopt bij 4.0 bar al mooi licht. 5.0 bar heeft ook hier geen enkele zin. De Marathon is terecht een heel fraaie allround band die bij 4.0 bar meer dan 10% lichter loopt dan de Kojak.
De Vredestein Perfect Moiree heeft een goede wegligging bij gladde omstandigheden.
Maar ook nu weer krijgen we de band niet goed om de velg. Er blijft hoogteslag in die met veel moeite tot acceptabele proporties terug te brengen is. Ook eerder geteste Perfect Moirees van 20" bleken die nare eigenschap te hebben. Als Vredestein met deze banden wil doorgaan zullen ze dit probleem moeten oplossen.
De Schwalbe Kojak wil alleen licht lopen als ie tot 6 bar wordt opgepompt. Dit is voor een achterwiel, helemaal in winterse omstandigheden en met de originele demper, een ronduit gevaarlijke situatie.
Wij kunnen de smalle 26" inch banden en de ook de brede Super Moto nog niet testen omdat we daarvoor de juiste binnenbanden nog niet hebben.
In de namiddag beginnen we met het testen van 20" banden. Helaas blijkt dat het uitstekend werkende heftuig te hoog is voor de kleine 20" wielen. Met enige aanpassingen kunnen we met één heftuig toch doorwerken.
Eerst maar even kijken of een band van gemiddelde diameter, de Kojak 35 mm met draad, profiteert van een bredere 25 mm velg. Nou reken maar. De Kojak loopt met de 19 mm velg zo matig dat we denken dat de vloer kleeft. Met de schrobmachine wordt de tegelvloer grondig geschrobt en we doen de tests opnieuw. Het resultaat blijft met 48,3 seconden bij 6 bar heel matig. Dezelfde test op 6 bar met de 25 mm velgen doet de pendel 55 seconden pendelen.
De rug begint wat pijn te doen en het begint al donker te worden. Jan begint aan de 45 km naar Oostwoud, ik val achter de computer in de slaap. 'Je wordt ouder papa'.
Vandaag komen een aantal bredere 26" banden aan de beurt.
Het zijn achtereenvolgens:
Schwalbe Marathon Racer
Vredestein Perfect Moiree
Schwalbe Kojak
Schwalbe Marathon (Greenguard)
De Schwalbe Marathon Plus, Furious Fred en Marathon Supreme had ik eerder getest en staan in de tabel erbij. Alle geteste banden leggen heel makkelijk om en kunnen met de hand weer worden gedemonteerd. Alleen de Marathon Plus vraagt voor het van de velg halen een bandenlichter. We stellen vast dat het zinvol is na montage de pendel een aantal keren te laten pendelen voordat de metingen starten. De pendeltijden worden iets langer als er op lage druk wordt 'ingereden'.
De Schwalbe Marathon Racer is volgens Schwalbe de lichtste en snelste Marathon. Onze test bewijst dat dat niet juist is. De Marathon Supreme is bij iedere luchtdruk sneller dan de Marathon Racer. Ik heb in het verleden enkele Marathon Racers versleten. Ik vond de band toen zwak en lekgevoelig. De huidige Marathon Racer ziet er veel beter uit. Wel is de band voelbaar dunner en heeft een beperkte anti-lekvoorziening.
De tabel is gesorteerd op de kolom met 4.0 bar luchtdruk. Dit omdat 4.0 bar gemiddeld de beste druk is voor het achterwiel van onze velomobielen. De lichte zomerband Furious Fred staat bovenaan in deze tabel. Maar kijk eens hoe dicht de Marathon Supreme daar onder staat.
Ook de 'gewone' Marathon met Greenguard doet het heel goed. Deze band loopt bij 4.0 bar al mooi licht. 5.0 bar heeft ook hier geen enkele zin. De Marathon is terecht een heel fraaie allround band die bij 4.0 bar meer dan 10% lichter loopt dan de Kojak.
De Vredestein Perfect Moiree heeft een goede wegligging bij gladde omstandigheden.
Maar ook nu weer krijgen we de band niet goed om de velg. Er blijft hoogteslag in die met veel moeite tot acceptabele proporties terug te brengen is. Ook eerder geteste Perfect Moirees van 20" bleken die nare eigenschap te hebben. Als Vredestein met deze banden wil doorgaan zullen ze dit probleem moeten oplossen.
De Schwalbe Kojak wil alleen licht lopen als ie tot 6 bar wordt opgepompt. Dit is voor een achterwiel, helemaal in winterse omstandigheden en met de originele demper, een ronduit gevaarlijke situatie.
Wij kunnen de smalle 26" inch banden en de ook de brede Super Moto nog niet testen omdat we daarvoor de juiste binnenbanden nog niet hebben.
In de namiddag beginnen we met het testen van 20" banden. Helaas blijkt dat het uitstekend werkende heftuig te hoog is voor de kleine 20" wielen. Met enige aanpassingen kunnen we met één heftuig toch doorwerken.
Eerst maar even kijken of een band van gemiddelde diameter, de Kojak 35 mm met draad, profiteert van een bredere 25 mm velg. Nou reken maar. De Kojak loopt met de 19 mm velg zo matig dat we denken dat de vloer kleeft. Met de schrobmachine wordt de tegelvloer grondig geschrobt en we doen de tests opnieuw. Het resultaat blijft met 48,3 seconden bij 6 bar heel matig. Dezelfde test op 6 bar met de 25 mm velgen doet de pendel 55 seconden pendelen.
De rug begint wat pijn te doen en het begint al donker te worden. Jan begint aan de 45 km naar Oostwoud, ik val achter de computer in de slaap. 'Je wordt ouder papa'.
Labels:
bandentest
maandag 26 november 2012
Klussen en bandentest voorbereiden
Na een boodschappenritje naar Akersloot zie ik dat het carbon laminaat van de tunnel waar ik steeds mijn rechtervoet neer zet tijdens het instappen, weer kapot gaat. Op die plek is door Jan eerder al een stukje carbon gelamineerd. Jan zei nog, plak er een stripje rubber op, dan wordt de druk verdeeld en blijft het heel. Dat is niet gebeurd en nu repareer ik het zelf maar even. Ik heb carbonweefsel en epoxy voorhanden en zo is het klusje snel geklaard.
Later zal ik er nog een extra lapje op lamineren en een neopreen profieltje op lijmen. 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'.
Wij experimenteren met een stabielere ophanging van het vizier. Dringend nodig is het niet, 100 km per uur blijkt geen probleem met het vizier op te leveren. Toch is het prettig dat het vizier zo stil mogelijk staat.
Jan rijdt nu deels met bedieningspootjes van carbon. Dat gaat prima, maar carbon is zo stug dat dit mogelijk bij een aanrijding tot verwondingen kan leiden. Nu alle randen van de kappen veilig zijn voorzien van beschermende neopreen omrandingen, is het niet OK dat we een scherp mes in de vorm van een strip carbon vlak bij het gezicht aanbrengen.
Een alternatief breng ik vandaag aan. Ik maak de standaard Lexan pootjes gewoon dubbel zo breed. Het ritje vanmiddag toont aan dat het vizier zichtbaar stiller staat. We houden jullie op de hoogte.
Morgen staat er een flink aantal tests, samen met Jan Geel, met de pendel op het programma. De hefinrichting krijgt nog enkele verbeteringen waardoor deze nu zelfs zonder wielen stabiel staat. Zeker als je met twee man werkt is het handig als de beide wielen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwijderd en gemonteerd. Ymte stuurt nog de nodige binnenbanden op. Hij moet er zelfs nog enkele bij bestellen.
De binnenbanden waarmee we testen zijn allemaal van de categorie ' Schwalbe extra light'. Zeker gezien het gegeven dat binnenbanden extreem veel invloed hebben op de resultaten, worden de tests gehouden met de volgende binnenbanden.
406 banden van 23 tot 35 mm, SV6a
406 banden van 35 tot 53 mm, SV7c
559 banden van 23 tot 35 mm, SV12a
559 banden van 35 tot 53 mm, SV14
559 banden van 54 tot 60 mm, SF13F
Liefhebbers van de snelst mogelijke combinatie van buitenband en binnenband kunnen dit lijstje het beste goed bewaren. Vertrouw de opgaven van Schwalbe niet. Binnenbanden die volgens Schwalbe tot een bepaalde maat kunnen worden gebruikt, exploderen gegarandeerd.
Later zal ik er nog een extra lapje op lamineren en een neopreen profieltje op lijmen. 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'.
Wij experimenteren met een stabielere ophanging van het vizier. Dringend nodig is het niet, 100 km per uur blijkt geen probleem met het vizier op te leveren. Toch is het prettig dat het vizier zo stil mogelijk staat.
Jan rijdt nu deels met bedieningspootjes van carbon. Dat gaat prima, maar carbon is zo stug dat dit mogelijk bij een aanrijding tot verwondingen kan leiden. Nu alle randen van de kappen veilig zijn voorzien van beschermende neopreen omrandingen, is het niet OK dat we een scherp mes in de vorm van een strip carbon vlak bij het gezicht aanbrengen.
Een alternatief breng ik vandaag aan. Ik maak de standaard Lexan pootjes gewoon dubbel zo breed. Het ritje vanmiddag toont aan dat het vizier zichtbaar stiller staat. We houden jullie op de hoogte.
Morgen staat er een flink aantal tests, samen met Jan Geel, met de pendel op het programma. De hefinrichting krijgt nog enkele verbeteringen waardoor deze nu zelfs zonder wielen stabiel staat. Zeker als je met twee man werkt is het handig als de beide wielen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwijderd en gemonteerd. Ymte stuurt nog de nodige binnenbanden op. Hij moet er zelfs nog enkele bij bestellen.
De binnenbanden waarmee we testen zijn allemaal van de categorie ' Schwalbe extra light'. Zeker gezien het gegeven dat binnenbanden extreem veel invloed hebben op de resultaten, worden de tests gehouden met de volgende binnenbanden.
406 banden van 23 tot 35 mm, SV6a
406 banden van 35 tot 53 mm, SV7c
559 banden van 23 tot 35 mm, SV12a
559 banden van 35 tot 53 mm, SV14
559 banden van 54 tot 60 mm, SF13F
Liefhebbers van de snelst mogelijke combinatie van buitenband en binnenband kunnen dit lijstje het beste goed bewaren. Vertrouw de opgaven van Schwalbe niet. Binnenbanden die volgens Schwalbe tot een bepaalde maat kunnen worden gebruikt, exploderen gegarandeerd.
Labels:
bandentest
Bandentest Schwalbe Marathon Supreme 26"
Vanmiddag doe ik wat nieuwe tests met de pendel. Als ik het wiel met de Furious Fred eraf haal om de Marathon Supreme te monteren, valt de pendel om en stuitert met een stevige dreun op de vloer. Blijkbaar is de constructie die ik gisteren zo vreugdevol in gebruik nam onvoldoende stabiel. Nu blijkt dat als de wielen op de remmen staan, het geheel wel stevig staat. Als ik de remmen los zet om een wiel te vervangen, staat het geheel te wankel.
Ik maak een brede houten voet aan de voorzijde van de steun. Een stuk neopreen eronder voorkomt dat ie kan verschuiven. Wel moet ik de volledige 80 kg van de pendel nu optillen om het weer op de hefconstructie te krijgen.
Als dit tenslotte gelukt is lijkt de nieuwe constructie een flinke verbetering. Ik kan nu de remmen loszetten en blijft het geheel op één vrij draaiend wiel stevig staan. Je moet wat voor je hobby over hebben :).
Verder dan het testen van de Marathon Supreme kom ik niet. Voorheen was de Marathon Supreme een ronduit trage band. Voor de zoveelste keer kom ik tot de conclusie dat Schwalbe en Schwalbe niet alleen, zijn banden in sneltrein vaart verbetert. De vouwband legt heel makkelijk om en ziet er heel fraai uit.
Kijk in de tabel en zie dat deze nieuwe Marathon Supreme uitstekend loopt. Hij loopt duidelijk lichter dan de Marathon Plus. Opvallend is ook weer dat al bij 4.0 bar een opvallend lage rolweerstand aanwezig is. 5.0 bar, de officiële maximum druk, levert nauwelijks minder rolweerstand op. Om van 6.0 bar maar te zwijgen.
Dit alles brengt me tot de overpeinzing dat er nooit meer een eind zal kunnen komen aan het testen van banden. Ik ben heel benieuwd hoe de andere banden als Kojak, Super Moto en Perfect Moiree zich tot deze Supreme verhouden. De rollen zouden wel eens heel anders verdeeld kunnen worden dan verwacht.
Uiteraard is de Marathon Plus nog beter beschermd tegen lek rijden dan de Supreme. Wil je dat kleine extra risico op lek rijden nemen, dan hoef je de Supreme niet langer te mijden.
Ik maak een brede houten voet aan de voorzijde van de steun. Een stuk neopreen eronder voorkomt dat ie kan verschuiven. Wel moet ik de volledige 80 kg van de pendel nu optillen om het weer op de hefconstructie te krijgen.
Als dit tenslotte gelukt is lijkt de nieuwe constructie een flinke verbetering. Ik kan nu de remmen loszetten en blijft het geheel op één vrij draaiend wiel stevig staan. Je moet wat voor je hobby over hebben :).
Verder dan het testen van de Marathon Supreme kom ik niet. Voorheen was de Marathon Supreme een ronduit trage band. Voor de zoveelste keer kom ik tot de conclusie dat Schwalbe en Schwalbe niet alleen, zijn banden in sneltrein vaart verbetert. De vouwband legt heel makkelijk om en ziet er heel fraai uit.
Kijk in de tabel en zie dat deze nieuwe Marathon Supreme uitstekend loopt. Hij loopt duidelijk lichter dan de Marathon Plus. Opvallend is ook weer dat al bij 4.0 bar een opvallend lage rolweerstand aanwezig is. 5.0 bar, de officiële maximum druk, levert nauwelijks minder rolweerstand op. Om van 6.0 bar maar te zwijgen.
Dit alles brengt me tot de overpeinzing dat er nooit meer een eind zal kunnen komen aan het testen van banden. Ik ben heel benieuwd hoe de andere banden als Kojak, Super Moto en Perfect Moiree zich tot deze Supreme verhouden. De rollen zouden wel eens heel anders verdeeld kunnen worden dan verwacht.
Uiteraard is de Marathon Plus nog beter beschermd tegen lek rijden dan de Supreme. Wil je dat kleine extra risico op lek rijden nemen, dan hoef je de Supreme niet langer te mijden.
Labels:
bandentest
zondag 25 november 2012
Bandentest 26" banden
Vandaag tref ik de eerste voorbereidingen om de pendel ook voor het testen van 26" banden te gebruiken. Het verwisselen van 20" wielen is inmiddels routine geworden. Om 20" wielen veilig te vervangen door 26" wielen vereist enig denkwerk. De hele pendel moet 7,5 cm hoger worden opgetild. 80 kg staal is goed in staat om botten te breken. 80 kg tillen is ook geen hobby van me.
Mijn oog valt op de oude oprijplanken waarmee ik de Quest voorheen op de Foldy car zette. Ik fabriek er een houten steun aan en het hefwerktuig is voor elkaar.
Nu de pendel toch voor de grote wielen geschikt is, kan ik het niet laten om twee uitersten te testen. Ik kies voor de Marathon Plus en de Furious Fred. Als eerste de Marathon Plus. De 47 mm brede band is opvallend makkelijk om de velg te leggen. Wel is ie zwaar, 1035 gram. Schwalbe specificeert 995 gram.
Als ik de eerste serie testresultaten met de Marathon Plus heb, realiseer ik me dat de pendel door de grotere wielen onder een steilere hoek naar de vloer wordt geduwd. Oops, dat is niet OK. Het hoogteverschil tussen 20" en 26" wielen is 7,5 cm. Ik voorzie twee eiken blokken van neopreen strips om precies 7,5 cm hoogte te verkrijgen. Nu start de pendel vanaf dezelfde positie. Het verschil is niet heel groot, enkele procenten, maar wel meetbaar.
Net als de 20" Marathon Plus, is ook de 26" niet erg gevoelig voor hogere drukken. Tussen 3 en 4 bar is het verschil maar enkele procenten. Bij 5 bar heeft de band zijn lichtste loop bereikt. Harder oppompen naar 6 bar levert niks op. Per saldo is de beste druk rond 4 bar. Dan is er nog een behoorlijk comfort. En vast staat dat het beter is dat de banden onregelmatigheden in het wegdek opvangen dan dat dit met te harde banden door de vering wordt geabsorbeerd. De daardoor ontstane trillingen in de carrosserie kosten meer energie.
De Furious Fred loopt een stuk lichter. Met 335 gram en heel soepele wangen is dit ook te verwachten. Ook hier zijn de verschillen tussen 3 en 5 bar niet heel groot, al is de winst bij harder oppompen relatief iets groter.
Komende dinsdag komt Jan Geel naar De Woude om die dag zoveel mogelijk banden te testen.
Volgende week zondag komt een delegatie van het nieuwe Human Power Team van de TU Delft, zij zijn inmiddels bezig om de Velox3 te ontwerpen, op De Woude banden testen.
Mijn oog valt op de oude oprijplanken waarmee ik de Quest voorheen op de Foldy car zette. Ik fabriek er een houten steun aan en het hefwerktuig is voor elkaar.
Nu de pendel toch voor de grote wielen geschikt is, kan ik het niet laten om twee uitersten te testen. Ik kies voor de Marathon Plus en de Furious Fred. Als eerste de Marathon Plus. De 47 mm brede band is opvallend makkelijk om de velg te leggen. Wel is ie zwaar, 1035 gram. Schwalbe specificeert 995 gram.
Als ik de eerste serie testresultaten met de Marathon Plus heb, realiseer ik me dat de pendel door de grotere wielen onder een steilere hoek naar de vloer wordt geduwd. Oops, dat is niet OK. Het hoogteverschil tussen 20" en 26" wielen is 7,5 cm. Ik voorzie twee eiken blokken van neopreen strips om precies 7,5 cm hoogte te verkrijgen. Nu start de pendel vanaf dezelfde positie. Het verschil is niet heel groot, enkele procenten, maar wel meetbaar.
Net als de 20" Marathon Plus, is ook de 26" niet erg gevoelig voor hogere drukken. Tussen 3 en 4 bar is het verschil maar enkele procenten. Bij 5 bar heeft de band zijn lichtste loop bereikt. Harder oppompen naar 6 bar levert niks op. Per saldo is de beste druk rond 4 bar. Dan is er nog een behoorlijk comfort. En vast staat dat het beter is dat de banden onregelmatigheden in het wegdek opvangen dan dat dit met te harde banden door de vering wordt geabsorbeerd. De daardoor ontstane trillingen in de carrosserie kosten meer energie.
De Furious Fred loopt een stuk lichter. Met 335 gram en heel soepele wangen is dit ook te verwachten. Ook hier zijn de verschillen tussen 3 en 5 bar niet heel groot, al is de winst bij harder oppompen relatief iets groter.
Komende dinsdag komt Jan Geel naar De Woude om die dag zoveel mogelijk banden te testen.
Volgende week zondag komt een delegatie van het nieuwe Human Power Team van de TU Delft, zij zijn inmiddels bezig om de Velox3 te ontwerpen, op De Woude banden testen.
Labels:
bandentest
vrijdag 23 november 2012
Oliebollentocht 2012 in Zwolle
Oliebolle in Zwolle....De 17e editie van de Oliebollentocht rijdt door de Kop van Overijssel, 60 kilometer met heeul veeul andere velomobielen. De informatie over de tocht wordt nu in 4 talen via dit nieuwsbericht bijgehouden.
Op zaterdag 29 december wordt in Zwolle de beroemde Oliebollentocht verreden. De 17e editie en "Velomobiles only". Breken we het record van vorig jaar: 149 stuks?
Vanaf half tien inschrijven, en dan wat warms drinken bij De Vrolijkheid in Zwolle. We gaan dan deelnemers tellen voor de recordpoging. En dan om 11.00 in groepen van zo'n 50 velomobielen op pad. We volgen een mooie route van 60 km. waarbij het enige stoplicht dat van de veerpont te Genemuiden is. Verder volgen we de Vecht en het Zwarte Water, reden om deze tocht ook wel "een Dijk van een Tocht" te noemen. Door de dijken mooie vergezichten. Maar ook dwars door Hasselt, een oud hanzestadje, later tussen wuivende rietkragen in het kleinschalige landschap van de Kop van Overijssel.
We pauzeren in Belt-Schutsloot met een stuk appelgebak met warme drank naar keuze.
Bij terugkomst staat er een stevige bak door de waardin gemaakte snert met een plak roggebrood en katenspek klaar. Vegetarisch: Geen probleem, een goed alternatief staat er naast. Natuurlijk zijn ook de oliebollen niet vergeten....Ze worden letterlijk gebakken waar we bij staan.....
De track komt hier plm. 10 december als link naar de download te staan. In Zwolle ligt een stapeltje papieren routebeschrijvingen klaar.
Een overnachting voorafgaand/aansluitend aan de tocht is mogelijk. Wegens succes is het bij mij stampvol, maar ik bemiddel momenteel voor (groeps-)overnachtingen in de buurt. Een tweede lokatie voor 12 deelnemers, à 20 euro per nacht incl. ontbijt is gevonden.
Vrijdagavond gaat het cafe van ons CW-projekt, waar een deel ook overnacht, speciaal voor ons open.
En reserveer meteen die grote mok (300cc) met het logo van de tocht . De mok heeft een vrolijk gekleurd oor en rand, en is tot 14/12 bij te bestellen bij opgave voor de tocht. Met de "winst" verwennnen we onze vrijwilligers ;-)
Adres: De Vrolijkheid, Meppelerstraatweg 3, Zwolle.
Dit is aan de afrit 20 van de A28, Zwolle Noord.
Inschrijven, wel eerst even inloggen op ligfiets.net, voor dit fantastische evenement op Ligfiets.net.
Informatie van en door Quesjer
Op zaterdag 29 december wordt in Zwolle de beroemde Oliebollentocht verreden. De 17e editie en "Velomobiles only". Breken we het record van vorig jaar: 149 stuks?
Vanaf half tien inschrijven, en dan wat warms drinken bij De Vrolijkheid in Zwolle. We gaan dan deelnemers tellen voor de recordpoging. En dan om 11.00 in groepen van zo'n 50 velomobielen op pad. We volgen een mooie route van 60 km. waarbij het enige stoplicht dat van de veerpont te Genemuiden is. Verder volgen we de Vecht en het Zwarte Water, reden om deze tocht ook wel "een Dijk van een Tocht" te noemen. Door de dijken mooie vergezichten. Maar ook dwars door Hasselt, een oud hanzestadje, later tussen wuivende rietkragen in het kleinschalige landschap van de Kop van Overijssel.
We pauzeren in Belt-Schutsloot met een stuk appelgebak met warme drank naar keuze.
Bij terugkomst staat er een stevige bak door de waardin gemaakte snert met een plak roggebrood en katenspek klaar. Vegetarisch: Geen probleem, een goed alternatief staat er naast. Natuurlijk zijn ook de oliebollen niet vergeten....Ze worden letterlijk gebakken waar we bij staan.....
De track komt hier plm. 10 december als link naar de download te staan. In Zwolle ligt een stapeltje papieren routebeschrijvingen klaar.
Een overnachting voorafgaand/aansluitend aan de tocht is mogelijk. Wegens succes is het bij mij stampvol, maar ik bemiddel momenteel voor (groeps-)overnachtingen in de buurt. Een tweede lokatie voor 12 deelnemers, à 20 euro per nacht incl. ontbijt is gevonden.
Vrijdagavond gaat het cafe van ons CW-projekt, waar een deel ook overnacht, speciaal voor ons open.
En reserveer meteen die grote mok (300cc) met het logo van de tocht . De mok heeft een vrolijk gekleurd oor en rand, en is tot 14/12 bij te bestellen bij opgave voor de tocht. Met de "winst" verwennnen we onze vrijwilligers ;-)
Adres: De Vrolijkheid, Meppelerstraatweg 3, Zwolle.
Dit is aan de afrit 20 van de A28, Zwolle Noord.
Inschrijven, wel eerst even inloggen op ligfiets.net, voor dit fantastische evenement op Ligfiets.net.
Informatie van en door Quesjer
Labels:
Oliebollentocht
woensdag 21 november 2012
Velomobiel.nl sponsort banden en wielen voor test
Vanmorgen verwacht ik Ymte van Velomobiel.nl met de bus op De Woude. Ymte heeft een voorraad nieuwe banden en wielen mee om te testen met de pendel. Als ik bij de pont aankom zie ik geen bus, wel een afgeladen Fiat Panda met Ymte aan het stuur.
We laden de enorme dozen uit en bekijken dan wat er is aangekomen. In het kort staan er nu in de garage:
2x Marathon supreme 50-559 vouwband
2x Marathon winter 47-559
2x Marathon winter 42-406
2x Perfect moirree 47-559
2x Perfect moirree 35-559 vouwband
2x Durano plus 35-559
2x Durano 35-559
2x Marathon plus 47-559
2x Furious fred 50-559
2x Supermoto 60-559
2x Marathon racer 47-559 vouwband
2x Marathon plus 47-406
2x Kojak 50-559
2x Kojak 35-559 draad
2x Kojak 35-559 vouw
2x Marathon racer 47-406
2x Durano 28-406 draad en vouw
Naast de al aanwezige 19 mm en 25 mm 406 velgen zijn er door Ymte ook onderstaande wielen gespaakt. Voor het testen van dezelfde banden onder winterse condities buiten zijn er nu meer 406 wielen beschikbaar. Ook zijn er nu twee 559 wielen om 26" banden te testen.
2x wiel 70 mm trommel 25-559 velg
2x wiel 70 mm trommel 25-406 velg
2x wiel 70 mm trommel 19-406 velg
Kan Wim de komende winter niet fietsen, kan ie in elk geval wel met fietsbanden in de weer.
Dank aan Velomobiel.nl die volkomen belangeloos alle wielen en banden beschikbaar stelt.
We laden de enorme dozen uit en bekijken dan wat er is aangekomen. In het kort staan er nu in de garage:
2x Marathon supreme 50-559 vouwband
2x Marathon winter 47-559
2x Marathon winter 42-406
2x Perfect moirree 47-559
2x Perfect moirree 35-559 vouwband
2x Durano plus 35-559
2x Durano 35-559
2x Marathon plus 47-559
2x Furious fred 50-559
2x Supermoto 60-559
2x Marathon racer 47-559 vouwband
2x Marathon plus 47-406
2x Kojak 50-559
2x Kojak 35-559 draad
2x Kojak 35-559 vouw
2x Marathon racer 47-406
2x Durano 28-406 draad en vouw
Naast de al aanwezige 19 mm en 25 mm 406 velgen zijn er door Ymte ook onderstaande wielen gespaakt. Voor het testen van dezelfde banden onder winterse condities buiten zijn er nu meer 406 wielen beschikbaar. Ook zijn er nu twee 559 wielen om 26" banden te testen.
2x wiel 70 mm trommel 25-559 velg
2x wiel 70 mm trommel 25-406 velg
2x wiel 70 mm trommel 19-406 velg
Kan Wim de komende winter niet fietsen, kan ie in elk geval wel met fietsbanden in de weer.
Dank aan Velomobiel.nl die volkomen belangeloos alle wielen en banden beschikbaar stelt.
Labels:
bandentest
zaterdag 17 november 2012
UV bestendige storm- en voetenstrips
Tot nu toe gebruikte ik de algemeen verkrijgbare neopreen van Polyservice. Makkelijk te verwerken en het lukt vrijwel altijd. Nadeel van deze licht amberkleurige neopreen is dat de bijgemengde pigmentkleuren niet altijd mooi overeenkomen met de kleuren van de velomobielen. Witte en gele stormstrips verkleuren langzaam naar een donkerder tint. Die verkleurde strips kun je uitstekend weer op kleur brengen met een spuitbus met de goede kleur lak.
Lang heb ik gezocht naar een glasheldere neopreen die liefst goed UV bestendig is. Die heb ik nu gevonden. Lastiger te verwerken door een ingewikkelde en langdurige mengcyclus. Dit is duidelijk spul voor professioneel gebruik omdat het kant en klare mengsel gevacumeerd moet worden om luchtbellen te vermijden.
Na experimenteren met diverse harders lijkt het er nu op dat ik een goede combinatie heb gevonden. De tijd zal het leren, maar de kleuren zijn nu al veel mooier. Op de foto zie je in het midden de nieuwe gele strip. Rechts de nu twee maanden op mijn Quest geplakte en al verkleurde gele strip. Links zie je een transparante versie. Mogelijk is dat zinvol voor de voetenstrip, daar speelt kleur nauwelijks een rol. Twee nadelen zijn er wel, het nieuwe product is alleen in jerrycans van 10 kg te koop en het spul is 60% duurder.
Lang heb ik gezocht naar een glasheldere neopreen die liefst goed UV bestendig is. Die heb ik nu gevonden. Lastiger te verwerken door een ingewikkelde en langdurige mengcyclus. Dit is duidelijk spul voor professioneel gebruik omdat het kant en klare mengsel gevacumeerd moet worden om luchtbellen te vermijden.
Na experimenteren met diverse harders lijkt het er nu op dat ik een goede combinatie heb gevonden. De tijd zal het leren, maar de kleuren zijn nu al veel mooier. Op de foto zie je in het midden de nieuwe gele strip. Rechts de nu twee maanden op mijn Quest geplakte en al verkleurde gele strip. Links zie je een transparante versie. Mogelijk is dat zinvol voor de voetenstrip, daar speelt kleur nauwelijks een rol. Twee nadelen zijn er wel, het nieuwe product is alleen in jerrycans van 10 kg te koop en het spul is 60% duurder.
Labels:
Stormstrip,
Voetenstrip
woensdag 14 november 2012
Deflector effectiever
De kappen van velomobielonderdelen.nl worden geleverd met een deflector van 8,5 cm breed. Die grootte kan goed zijn als je vrij hoog in de fiets zit. Zit je lager in de fiets dan bestaat het risico dat de deflector in je gezichtsveld komt.
Dat is zeker niet de bedoeling. Je moet er te allen tijde overheen kijken. Is dat niet zo, zet dan de schaar erin.
Ik zit vrij diep in de Quest en mijn deflector is maar 5,5 breed. Daardoor is ie effectief 4 cm hoog boven de horizontale deksel. De werking blijft even goed omdat de luchtstroom naar boven, tegen de binnenkant van het vizier, is gericht. Op deze manier kan er geen warme vochtige lucht uit de fiets het vizier bereiken. Het vizier beslaat dan ook niet. Prettig is dat je een uitstekend overzicht houdt.
Om geen last te krijgen van reflecties van de deflector in het vizier, heb ik hem met een spuitbus matzwart gespoten. De opname vanuit de fiets is met de iPhone genomen met de zon linksvoor. Het vizier is tijdens de opname dicht en in het geheel niet te zien. Ook zie je de deflector niet in het vizier reflecteren.
Dat is zeker niet de bedoeling. Je moet er te allen tijde overheen kijken. Is dat niet zo, zet dan de schaar erin.
Ik zit vrij diep in de Quest en mijn deflector is maar 5,5 breed. Daardoor is ie effectief 4 cm hoog boven de horizontale deksel. De werking blijft even goed omdat de luchtstroom naar boven, tegen de binnenkant van het vizier, is gericht. Op deze manier kan er geen warme vochtige lucht uit de fiets het vizier bereiken. Het vizier beslaat dan ook niet. Prettig is dat je een uitstekend overzicht houdt.
Om geen last te krijgen van reflecties van de deflector in het vizier, heb ik hem met een spuitbus matzwart gespoten. De opname vanuit de fiets is met de iPhone genomen met de zon linksvoor. Het vizier is tijdens de opname dicht en in het geheel niet te zien. Ook zie je de deflector niet in het vizier reflecteren.
Labels:
Deflector
dinsdag 13 november 2012
Bandentest 10-11-2012
De directe aanleiding voor deze bandentest is een verzoek van Daniel Fenn van Beyss om de Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm met de pendel te testen. Volgens enkele vrienden van Daniel zou deze Vittorio fantastisch zijn. Daniel heeft ernstige twijfels, maar zoekt bevestiging in een nauwkeurige test met de pendel.
Wij hebben deze en enkele volgende banden ook getest op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer. We willen bekijken of banden lichter gaan lopen als de microslip door een gladde vloer wordt verminderd. De uitkomst is dat er totaal geen verschil in pendeltijd is tussen een droge vloer en een natte vloer is.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
In de tabel is te zien dat deze band buitengewoon slecht loopt. Zelfs een Schwalbe Marathon Plus is nog sneller. In de proef met de 8 mm boor is de band behoorlijk soepel, maar toch rolt ie beroerd.
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
De Schwalbe Ultremo ZX banden (geel in de tabel) hebben de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de ZX van de jaargang 2011 en die van 2012/2013. Dat scheelt maar lieft 25%. De band is wel een echte wedstrijdband. Op halfnat wegdek is het risico van lek rijden vrij groot.
De Ultremo kan beter niet op een brede velg worden gelegd. Wij hebben de band toch op een 25 mm brede velg getest. Dat levert een verhoging van de rolweerstand op van rond de 13% in vergelijking met een 19 mm velg.
Schwalbe Kojak 35 mm
Gewoon een goede standaard band die waarschijnlijk volgend jaar met de Shredda een opvolger krijgt. Jan van Steeg meldt dat de Shredda een pure wedstrijdband wordt.
Hopelijk gebruikt Schwalbe de compound van de experimentele 50 mm band voor de Kojak.
Schwalbe Durano
Was de Durano eerst de snellere opvolger van de Stelvio, inmiddels is de band meer door ontwikkeld om een lange levensduur te verkrijgen.
Schwalbe Marathon Plus
Deze band wordt door veel velomobielrijders verfoeid om zijn trage roleigenschappen. Dat is met de huidige versie wel verleden tijd. Een Kojak is maar 5% sneller. De eerdaags te testen 47 mm versie kon wel eens sneller zijn dan een Kojak. Ook de standaard versie met Green Guard, deze komt bij een volgende test aan bod, zal zeker sneller zijn.
Belangrijk is om de Marathon Plus niet te hard op te pompen. In de tabel zie je dat het weinig in rolweerstand uitmaakt of je nu 5, 6 of 7 bar in de band pompt. Dan kun je hem beter zachter houden. De band vervormt dan nog enigermate onder belasting. Pomp je hem spijkerhard op, dan worden alle bewegingen van de wielen doorgegeven aan de carrosserie. Dat levert meer weerstand op. Ook het comfort is dan slecht.
Van alle banden is de Marathon Plus er nog wel met de hand om te leggen. Van de velg afhalen zal niet makkelijk zonder bandenlichter lukken.
Michelin Nuna Blauw en Michelin radiaal 40 mm
Deze banden zijn het non plus ultra van de velomobielbanden. Niet of heel moeilijk te krijgen en als het al lukt extreem duur. De Nuna blauw is gebruikt om alle banden mee te vergelijken. De Crr waarde van de Nuna blauw is precies bekend.
Vredestein F-Lite
Nog steeds een snelle en comfortabele band. De lekbestendigheid is tot halverwege de levensduur goed. Wordt de band dunner dan raakt ie vaker lek.
Panaracer Minits Tough
Deze band is eerder nieuw niet getest als een van de snelste banden. Een versie van dit jaar en ook nog flink gebruikt, loopt wel licht. Dit bandje zou ook in de winter goed blijven lopen.
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Deze beide banden (groene achtergrond in de tabel) verschillen sterk. Hoewel op beide banden staat dat ie handgemaakt is in Duitsland, gaat dat maar voor één van de beide op. De verschillen zijn ook nu weer groot.
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Deze banden liggen nu 6000 km onder mijn Quest en is er slechts één keer een lek gegaan. Met deze banden bewijst Schwalbe dat zij op de goede weg zijn. Licht lopen doen ze als de beste en komen zelfs in de buurt van de speciale Nuna blauw. Schwalbe kent inmiddels deze test en zal daar hopelijk de goede conclusies uit trekken.
Plastic binnenband
Een plastic binnenband had ik nog nooit gezien. Deze is goed lekbestendig en blijft ook heel lang op druk. Toch is het nog geen goede vervanger voor de butyl banden die al eeuwen de standaard zijn. De ermee geteste banden lopen met de plastic binnenband zeker 10% trager.
Schwalbe binnenband SV6a en SV6
Wij hebben dezelfde banden, waaronder de Ultremo ZX, getest met zowel de dunnere SV6a binnenbanden als de SV6 biba's. De resultaten deden ons wel schrikken. De dikkere SV6 beïnvloedt de rolweerstand in extreme mate. Wij meten tot 15% meer rolweerstand.
Vervolg
In de nabije toekomst zal ik nog een flink aantal banden testen. Dit zal ik ook doen op verzoek van het nieuwe HPT Delft team t.b.v. de Velox3. De Marathon (green guard), de Marathon Supreme, eigenlijk alle banden die bij Velomobiel.nl in Dronten aanwezig zijn, komen naar De Woude. Tegelijk zullen ook de 26" wielen meekomen en zal ik dezelfde tests uitvoeren met een selectie 26" banden.
Ook Raptobike stelde enkele banden, waaronder de Marathon Plus, beschikbaar. Op deze wijze hoef ik alle banden niet zelf te kopen. Dank hierbij aan sponsors Velomobiel.nl en Raptobike.nl.
Tenslotte zal ik van drie verschillende banden gedurende de komende winter onderzoeken hoe zij zich gedragen bij toenemende koude. De banden die daarvoor in aanmerking komen zijn Marathon Plus, Kojak en F-lite.
Hebben jullie banden waarvan je denkt dat het belangrijk is dat ze hier getest worden, laat het via het reactieformulier weten. Alles testen wat er is kan natuurlijk niet.
Wij hebben deze en enkele volgende banden ook getest op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer. We willen bekijken of banden lichter gaan lopen als de microslip door een gladde vloer wordt verminderd. De uitkomst is dat er totaal geen verschil in pendeltijd is tussen een droge vloer en een natte vloer is.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
In de tabel is te zien dat deze band buitengewoon slecht loopt. Zelfs een Schwalbe Marathon Plus is nog sneller. In de proef met de 8 mm boor is de band behoorlijk soepel, maar toch rolt ie beroerd.
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
De Schwalbe Ultremo ZX banden (geel in de tabel) hebben de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de ZX van de jaargang 2011 en die van 2012/2013. Dat scheelt maar lieft 25%. De band is wel een echte wedstrijdband. Op halfnat wegdek is het risico van lek rijden vrij groot.
De Ultremo kan beter niet op een brede velg worden gelegd. Wij hebben de band toch op een 25 mm brede velg getest. Dat levert een verhoging van de rolweerstand op van rond de 13% in vergelijking met een 19 mm velg.
Schwalbe Kojak 35 mm
Gewoon een goede standaard band die waarschijnlijk volgend jaar met de Shredda een opvolger krijgt. Jan van Steeg meldt dat de Shredda een pure wedstrijdband wordt.
Hopelijk gebruikt Schwalbe de compound van de experimentele 50 mm band voor de Kojak.
Schwalbe Durano
Was de Durano eerst de snellere opvolger van de Stelvio, inmiddels is de band meer door ontwikkeld om een lange levensduur te verkrijgen.
Schwalbe Marathon Plus
Deze band wordt door veel velomobielrijders verfoeid om zijn trage roleigenschappen. Dat is met de huidige versie wel verleden tijd. Een Kojak is maar 5% sneller. De eerdaags te testen 47 mm versie kon wel eens sneller zijn dan een Kojak. Ook de standaard versie met Green Guard, deze komt bij een volgende test aan bod, zal zeker sneller zijn.
Belangrijk is om de Marathon Plus niet te hard op te pompen. In de tabel zie je dat het weinig in rolweerstand uitmaakt of je nu 5, 6 of 7 bar in de band pompt. Dan kun je hem beter zachter houden. De band vervormt dan nog enigermate onder belasting. Pomp je hem spijkerhard op, dan worden alle bewegingen van de wielen doorgegeven aan de carrosserie. Dat levert meer weerstand op. Ook het comfort is dan slecht.
Van alle banden is de Marathon Plus er nog wel met de hand om te leggen. Van de velg afhalen zal niet makkelijk zonder bandenlichter lukken.
Michelin Nuna Blauw en Michelin radiaal 40 mm
Deze banden zijn het non plus ultra van de velomobielbanden. Niet of heel moeilijk te krijgen en als het al lukt extreem duur. De Nuna blauw is gebruikt om alle banden mee te vergelijken. De Crr waarde van de Nuna blauw is precies bekend.
Vredestein F-Lite
Nog steeds een snelle en comfortabele band. De lekbestendigheid is tot halverwege de levensduur goed. Wordt de band dunner dan raakt ie vaker lek.
Panaracer Minits Tough
Deze band is eerder nieuw niet getest als een van de snelste banden. Een versie van dit jaar en ook nog flink gebruikt, loopt wel licht. Dit bandje zou ook in de winter goed blijven lopen.
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Deze beide banden (groene achtergrond in de tabel) verschillen sterk. Hoewel op beide banden staat dat ie handgemaakt is in Duitsland, gaat dat maar voor één van de beide op. De verschillen zijn ook nu weer groot.
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Deze banden liggen nu 6000 km onder mijn Quest en is er slechts één keer een lek gegaan. Met deze banden bewijst Schwalbe dat zij op de goede weg zijn. Licht lopen doen ze als de beste en komen zelfs in de buurt van de speciale Nuna blauw. Schwalbe kent inmiddels deze test en zal daar hopelijk de goede conclusies uit trekken.
Plastic binnenband
Een plastic binnenband had ik nog nooit gezien. Deze is goed lekbestendig en blijft ook heel lang op druk. Toch is het nog geen goede vervanger voor de butyl banden die al eeuwen de standaard zijn. De ermee geteste banden lopen met de plastic binnenband zeker 10% trager.
Schwalbe binnenband SV6a en SV6
Wij hebben dezelfde banden, waaronder de Ultremo ZX, getest met zowel de dunnere SV6a binnenbanden als de SV6 biba's. De resultaten deden ons wel schrikken. De dikkere SV6 beïnvloedt de rolweerstand in extreme mate. Wij meten tot 15% meer rolweerstand.
Vervolg
In de nabije toekomst zal ik nog een flink aantal banden testen. Dit zal ik ook doen op verzoek van het nieuwe HPT Delft team t.b.v. de Velox3. De Marathon (green guard), de Marathon Supreme, eigenlijk alle banden die bij Velomobiel.nl in Dronten aanwezig zijn, komen naar De Woude. Tegelijk zullen ook de 26" wielen meekomen en zal ik dezelfde tests uitvoeren met een selectie 26" banden.
Ook Raptobike stelde enkele banden, waaronder de Marathon Plus, beschikbaar. Op deze wijze hoef ik alle banden niet zelf te kopen. Dank hierbij aan sponsors Velomobiel.nl en Raptobike.nl.
Tenslotte zal ik van drie verschillende banden gedurende de komende winter onderzoeken hoe zij zich gedragen bij toenemende koude. De banden die daarvoor in aanmerking komen zijn Marathon Plus, Kojak en F-lite.
Hebben jullie banden waarvan je denkt dat het belangrijk is dat ze hier getest worden, laat het via het reactieformulier weten. Alles testen wat er is kan natuurlijk niet.
Labels:
bandentest
maandag 12 november 2012
Stijvere Quest
De glasvezel Quest is recentelijk een stuk stijver geworden. Op belangrijke plaatsen zijn versterkingen ingelamineerd. Oudere glasvezel Questen hebben die verstijvingen niet. Deze fietsen kun je herkennen aan het ritmisch heen en weer bewegen bij iedere omwenteling van de pedalen. Deels wordt dit veroorzaakt door het inveren van de veerpoten, maar ook door het vervormen van de carrosserie.
Het kan geen kwaad, maar kost wel wat energie die niet ten goede komt aan de voorstuwing.
Om deze zogenaamde 'flex' te bestrijden heeft Jan Geel in zijn Quest een tweetal carbon profielen gelamineerd. Deze profielen beginnen bij de onderkant van de wielkast en eindigen bovenaan bij de bevestiging van de vierkante ruggengraat. Het weegt maar heel weinig, maar de kenmerkende vervorming in zijn fiets is vrijwel verdwenen.
Het kan geen kwaad, maar kost wel wat energie die niet ten goede komt aan de voorstuwing.
Om deze zogenaamde 'flex' te bestrijden heeft Jan Geel in zijn Quest een tweetal carbon profielen gelamineerd. Deze profielen beginnen bij de onderkant van de wielkast en eindigen bovenaan bij de bevestiging van de vierkante ruggengraat. Het weegt maar heel weinig, maar de kenmerkende vervorming in zijn fiets is vrijwel verdwenen.
zondag 11 november 2012
Bandentest met Daniel Fenn
Gisteren en vandaag hebben Daniel Fenn, de maker van en snelle rijder in de Evo K en Evo S, en ik een serie banden getest.
Reputaties zijn keihard onderuit gegaan. Notoir langzaam gedachte banden als de Schwalbe Marathon Plus blijken in de recentste uitgave fantastisch te lopen.
Verschillen in binnenbanden beïnvloeden de resultaten schrikbarend.
We hebben de effecten van microslip onderzocht door enkele banden op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer te testen.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
Schwalbe Kojak 35 mm
Schwalbe Durano
Schwalbe Marathon Plus
Michelin Nuna Blauw
Michelin radiaal 40 mm
Vredestein F-Lite
Panaracer Minits Tough
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Plastic binnenband
Schwalbe binnenband SV6a en SV6.
Eerst hebben we de pendel nog verder geoptimaliseerd zodat er geen enkele speling tussen de steel en het gewicht meer aanwezig is. Een nieuwe laser met een kleinere projectie maakt aflezing nog nauwkeuriger. Tenslotte is de projectie afstand van pendel tot deur van de garage nu bijna 10 meter. Betekent dat alle in het verleden gedane metingen achterhaald zijn.
Het verwerken van de enorme hoeveelheid metingen zal nog wel even duren. Nu eerst even een stukje fietsen om bij te komen. Daniel Fenn heeft een werktempo dat een normaal mens niet kan bijbenen.
Reputaties zijn keihard onderuit gegaan. Notoir langzaam gedachte banden als de Schwalbe Marathon Plus blijken in de recentste uitgave fantastisch te lopen.
Verschillen in binnenbanden beïnvloeden de resultaten schrikbarend.
We hebben de effecten van microslip onderzocht door enkele banden op een met water en groene zeep kletsnat gemaakte vloer te testen.
Wij hebben de volgende 20" banden aan de tand gevoeld:
Vittoria Juniores Tubular Tire - 20x21mm Black
Schwalbe Ultremo ZX 2012/2013
Schwalbe Ultremo ZX 2011
Schwalbe Kojak 35 mm
Schwalbe Durano
Schwalbe Marathon Plus
Michelin Nuna Blauw
Michelin radiaal 40 mm
Vredestein F-Lite
Panaracer Minits Tough
Continental Grand Prix, handgemaakt
Continental Grand Prix standaard
Schwalbe experimentele compound 50 mm
Plastic binnenband
Schwalbe binnenband SV6a en SV6.
Eerst hebben we de pendel nog verder geoptimaliseerd zodat er geen enkele speling tussen de steel en het gewicht meer aanwezig is. Een nieuwe laser met een kleinere projectie maakt aflezing nog nauwkeuriger. Tenslotte is de projectie afstand van pendel tot deur van de garage nu bijna 10 meter. Betekent dat alle in het verleden gedane metingen achterhaald zijn.
Het verwerken van de enorme hoeveelheid metingen zal nog wel even duren. Nu eerst even een stukje fietsen om bij te komen. Daniel Fenn heeft een werktempo dat een normaal mens niet kan bijbenen.
Labels:
bandentest
woensdag 7 november 2012
tiltingvehicles.blogspot.nl
Veel fietsers blijken erg geïnteresseerd te zijn in de VeloTilt. De ontwikkeling gaat in rap tempo door. Op dit moment zijn de eerste schaalmodellen in aanbouw.
Tilting is geen nieuw fenomeen. Tientallen jaren al wordt er door ontwerpers aan tilting voertuigen gewerkt. Niet alleen mens aangedreven voertuigen, ook elektrische en anderszins gemotoriseerde concepten hebben het levenslicht gezien.
Een blog waar heel veel van deze ontwikkelingen te zien zijn is tiltingvehicles.blogspot.nl. Uiteraard staat de VeloTilt daar nu ook op.
Een heel leuke en informatieve site.
Tilting is geen nieuw fenomeen. Tientallen jaren al wordt er door ontwerpers aan tilting voertuigen gewerkt. Niet alleen mens aangedreven voertuigen, ook elektrische en anderszins gemotoriseerde concepten hebben het levenslicht gezien.
Een blog waar heel veel van deze ontwikkelingen te zien zijn is tiltingvehicles.blogspot.nl. Uiteraard staat de VeloTilt daar nu ook op.
Een heel leuke en informatieve site.
Labels:
tiltingvehicles.blogspot.nl,
Velotilt
dinsdag 6 november 2012
Stormstrip op racekap
De stormstrip heeft zijn effectiviteit ruimschoots bewezen. Tot nu toe had ik de racekap nog niet voorzien van een strip. Door de hoge positie van de racekap zal een strip daar sterk bijdragen aan de veiligheid bij harde wind. Mijn racekap is geel met een transparant carbon middenstuk. Daarom maak ik een zwarte strip en kleef een klein stuk op de liggende deksel voor het vizier en een langer stuk op de kap.
Vanmiddag waait het een kleine 6 Bft met uitschieters tot Bft 7. Bij deze windsterkte kunnen er rond gebouwen, op bruggen en dijken al windstoten van Bft 8 voorkomen. Een Quest met racekap maar zonder stormstrips zit dan al aan zijn grens.
Ik maak een boodschappenritje vlak voor een regengebied ons weer eens bereikt. Het gevoel onder de kap is uitstekend. De wind is goed voelbaar maar het onrustige sturen blijft beperkt. Een hellend koppel is niet te bespeuren. Wel moet je door de hoge winddruk soms tegensturen. Toch is de zeilwerking nog goed merkbaar. Op het fietspad tussen Uitgeest en Castricum rij ik in de beschutting van bomen en gebouwen 39 km/u met hartslag 112. Bij precies deze hartslag versnelt de Quest tot 43 km/u als de wind vol en dwars op de zijkant staat.
Vanmiddag waait het een kleine 6 Bft met uitschieters tot Bft 7. Bij deze windsterkte kunnen er rond gebouwen, op bruggen en dijken al windstoten van Bft 8 voorkomen. Een Quest met racekap maar zonder stormstrips zit dan al aan zijn grens.
Ik maak een boodschappenritje vlak voor een regengebied ons weer eens bereikt. Het gevoel onder de kap is uitstekend. De wind is goed voelbaar maar het onrustige sturen blijft beperkt. Een hellend koppel is niet te bespeuren. Wel moet je door de hoge winddruk soms tegensturen. Toch is de zeilwerking nog goed merkbaar. Op het fietspad tussen Uitgeest en Castricum rij ik in de beschutting van bomen en gebouwen 39 km/u met hartslag 112. Bij precies deze hartslag versnelt de Quest tot 43 km/u als de wind vol en dwars op de zijkant staat.
Labels:
Stormstrip
zaterdag 3 november 2012
Straks ook 26" (winter)banden met pendel testen
Tot nu toe zijn er alleen 20" banden getest met de pendel. De resultaten zijn zo betrouwbaar dat het ook nut heeft om 26" banden met deze pendel te testen. Daar zijn nu nog geen wielen voor. Ymte van Velomobiel.nl wil best een tweetal 26" wielen met 70 mm remtrommels spaken.
Tot op heden heb ik vrijwel uitsluitend gezocht naar de snelste banden. Veel bloglezers vroegen mij echter om ook echte winterbanden te testen. Interessant is het voor mij om de juiste strategie voor banden in winterse omstandigheden te formuleren. Hoe 'zwaar' loopt een Marathon Plus nu echt. Ik ga deze testen in vergelijking met onder meer de Marathon Greenguard. Ook zal ik een minder lekbestendige band testen met de Michelin Protek Max binnenband.
Vanmiddag rij ik naar Driehuizen om bij Sebastiaan een voetenstrip te bezorgen.
Na een hagelbui wakkert de wind tot heel hard aan. Op de dijk van de ringvaart wordt de Quest stevig heen en weer geslingerd. Goede reden om ook op de racekap een stuk stormstrip te maken. Dat moet in zwart op de carbon liggende deksel en donkere band van de kap. Na de bui rij ik huiswaarts en zie een fraai schouwspel van de ondergaande zon achter mooie wolkenpartijen.
Tot op heden heb ik vrijwel uitsluitend gezocht naar de snelste banden. Veel bloglezers vroegen mij echter om ook echte winterbanden te testen. Interessant is het voor mij om de juiste strategie voor banden in winterse omstandigheden te formuleren. Hoe 'zwaar' loopt een Marathon Plus nu echt. Ik ga deze testen in vergelijking met onder meer de Marathon Greenguard. Ook zal ik een minder lekbestendige band testen met de Michelin Protek Max binnenband.
Vanmiddag rij ik naar Driehuizen om bij Sebastiaan een voetenstrip te bezorgen.
Na een hagelbui wakkert de wind tot heel hard aan. Op de dijk van de ringvaart wordt de Quest stevig heen en weer geslingerd. Goede reden om ook op de racekap een stuk stormstrip te maken. Dat moet in zwart op de carbon liggende deksel en donkere band van de kap. Na de bui rij ik huiswaarts en zie een fraai schouwspel van de ondergaande zon achter mooie wolkenpartijen.
Abonneren op:
Posts (Atom)