vrijdag 15 november 2013

Geluidmeting in de Quest


Quezzzt heeft enige tijd geleden een serie geluidmetingen in zijn Quest gedaan. Daar kwamen alarmerende waarden uit. Zou ik echt al meer dan 100.000 kilometer aan deze waarden zijn blootgesteld, dan zou ik in beide oren al hoorapparaten moeten hebben met een fikse versterking. Toch heb ik, de normale achteruitgang bij een 66-jarige meegerekend, geen gehoorproblemen. Ik ben wel een neuroot waar het op geluid aankomt. Zeker waar het vermijdbaar geluid betreft. In velomobielen met een enkel laminaat, 'door de bocht wringende kunststof kliko', zo noemde Bram Moens mijn Quest eens, zijn trillingen onvermijdelijk. Om zoveel mogelijk herrie te vermijden heb ik een serie maatregelen getroffen. Daarover straks.

Vanmiddag is het mooi zonnig en droog weer en er staat Bft 3 wind uit het noorden. In de iPhone5 draait de nieuwste versie van Decibel Ultra. Volgens geluidstechnici een app die heel nauwkeurig is. Testrapporten laten zien dat Decibel Ultra in het belangrijkste geluidsspectrum maar één tot twee dBa afwijkt van een professionele geijkte decibelmeter.
Ik heb de standaard racekap erop en de wind komt steeds dwars in.

Ik kijk eerst eens wat er op de dBa meter komt stilstaand met de kap op. Vervolgens ga ik steeds 40 tot 42 km/u rijden, voor mij een comfortabele toersnelheid. Ook kijk ik wat er gebeurt als ik een stevige sprint aantrek. Ik doe metingen op de wielkast waar de iPhone normaal in zijn houder is geschoven. Ook doe ik onder gelijke wegcondities metingen met de iPhone voor mijn hoofd. Onderstaand de resultaten.

Stilstaand
45 dBa - met kap en vizier gesloten, geen verkeer in de buurt
72 dBa - met passerende vrachtwagen op 7 meter afstand
73 dBa - met rakelings passerende kleine personenauto

iPhone in de hand bij hoofd
73 dBa - 30 km/u op nieuw glad asfalt
76 dBa - 35 km/u op nieuw glad asfalt
78 dBa - 40 km/u op nieuw glad asfalt
81 dBa - 40 km/u op oud asfalt

iPhone in houder op rechter wielkast
81 dBa - 40 km op nieuw glad asfalt
84 dBa - 40 km/u op oud asfalt
90 dBa - 62 km/u op goed asfalt
94 dBa - 15 km/u op zeer slecht klinker wegdek

iPhone in hand buiten in vrije wind, microfoon van de wind af
96 - 100 dBa  - 40 km/u op glad nieuw asfalt.

Hoger dan 100 dBa meet Decibel Ultra en de iPhone zonder externe microfoon niet.

Ik heb steeds de gemiddelde geluidsdruk in dBa gemeten. Pieken zijn uiteraard veel hoger, maar duren zeer kort. De felle indexklik van het schakelen is zomaar 6 dBa harder. Ook de een fractie later optredende klik van het wisselen van tandkrans door de derailleur is 6 dBa harder.

Deze waarden zijn gemiddeld veel lager dan de waarden die Quezzzt heeft gemeten in zijn Quest. Die metingen trek ik zeker niet in twijfel. Wel vraag ik me af waarom de verschillen zo groot zijn. In ieder geval heb ik een serie maatregelen genomen om onnodige geluidhinder te vermijden. De maatregelen zijn, in volgorde van effectiviteit.

-Carbon hoeklijn boven trekkende ketting ter vervanging van kettingbuis
-Schuivend SKF E2 kettingtandwiel met 3 mm rubber O-ringen en kunststof tanden
-61-tands voorblad waardoor kettingsnelheid laag blijft
-Standaard racekap met rubber strips in de koepel, nauwkeurig passend in instapgat
-In racekap geen Nacaduct maar wel een deflector
-Nauwkeurig gebogen kettingbuis retourketting vanaf voorblad
-Kettingbuis in de tunnel met klittenband vrij van de bodem gebracht
-Risse Astro5 demper met zachte demping
-Meerdere carbon/schuim versterkingen in rechter zijkant van de body
-Carbon/schuim strips links en rechts om achterste wielkast om resoneren te voorkomen
-Vóór F-lite banden, wieldoekjes ook aan binnenzijde wielen
-Achter Schwalbe Super Moto
-Voetenstrips, o.m. ter vermijding turbulentie rond voetengaten
-Ventisit vloermat

Tijdens het rijden met 40 km/u hoor ik iedere auto duidelijk van achter aankomen en passeren. Dat betekent dat het geluidsniveau in de Quest lager moet zijn. Een stille fiets is naar mijn mening niet alleen veel prettiger maar ook een belangrijk veiligheidsaspect. Bij een lawaaiige fiets hoor je een auto van achter niet of veel later aankomen.

Ik denk dat de huidige Quest, Strada en Quest XS al veel stiller zullen zijn dan versies van jaren geleden. Alle verstijvingen die nu aangebracht worden leveren niet alleen een snellere fiets op, maar zeker ook een stillere fiets. Een sandwichconstructie is ook zeer veel stiller. Wat niet meer in trilling kan komen blijft ook stil.