Maarten Sneep schrijft als reactie op mijn blogbericht van vandaag:
'Over de hekjes heb ik goed nieuws. Vanaf eind deze week zal het mogelijk zijn om de hindernissen in de fietsrouteplanner te plaatsen. Ze komen hiermee in de achterliggende database – stap 1 zogezegd.
Stap 2 volgt nog voor de zomer. De software van de planner wordt zo aangepast dat je kunt aangeven wat je limitatie is, en de routeplanner stuurt je vervolgens niet meer langs de punten waar je niet tussendoor kunt.
Eind van de week volgt een uitgebreider bericht op ligfiets.net, niet iedereen leest dit blog ;-)'
Dit is zeer goed nieuws voor velomobielrijders. Maarten bedankt voor je lobbywerk om dit voor elkaar te krijgen.
dinsdag 13 april 2010
NoTubes en nieuwe raceschoenen
Vanmorgen is het weer al vroeg prachtig weer, volle zon, 11 gr. C. maar wel staat er een vrij stevige noordoostelijke wind. Ik heb een afspraak in Medemblik om te kijken naar Sidi schoenen en NoTubes. NoTubes is een latex vloeistof die lekken in binnen en buitenbanden snel kan dichten.
De wind is precies op de kop en dat reduceert de snelheid tot rond 32 km/u. Via Avenhorn, Zuidermeer en Opperdoes neem ik de kortste route naar Medemblik, op de kop af 45 km. De Fietsersbond maakt een mooie route, al kom ik vlak voor Medemblik weer voor een velomobiel vijandig hekje waar alleen met de grootste omzichtigheid door te komen is. Na anderhalf uur ben ik in het historische Zuiderzee stadje.
Salomo Bikes is gevestigd aan de Nijverheidsweg in Medemblik. Uiteraard geheel en al gericht op tweewielers. De vervanging van mijn race schoenen, ze zijn er alleen in glimmend wit, gaat niet door. Ze zijn me te opzichtig. Wel hebben ze nog een paar Sidi Eagle 5 schoenen die in de zomer, ze ventileren heel goed, goed dienst kunnen doen. Eagle 6 schoenen worden door de Nederlandse importeur van Sidi niet geïmporteerd. Die hebben de door mij gewenste SRS, vervangbare hakken en zolen. Daarvoor zou ik dan de Dragon moeten nemen, maar die heeft geen dubbele rij klittenbanden waar mijn accu's van de voetverwarming in de winter onder moeten.
Als ik Joe's Sealant ter sprake breng, melden de heren van Salomo dat dat namaak spul is. 'Je moet NoTubes gebruiken'. Het liefst zonder binnenband. Maar hoe hou je dan de buitenband op spanning. Dat wordt me uitgelegd. 'Neem een krappe binnenband, leg die om de velg en knip de band in de lengte open. Vouw de randen van de binnenband over de velgrand heen en monteer de buitenband. Vul de buitenband met voldoende NoTubes en pomp het geheel op. De zaak zal gegarandeerd dicht zijn omdat alle spaakgaatjes worden afgedekt door de 'halve' binnenband. De enige kans op lekken is goed afgedicht door de druk van de draad van de band tegen de velg. Is de band op spanning, dan snij je de uitstekende randen van de open gesneden binnenband af.'
Het klinkt allemaal heel plausibel en de mannen van Salomo hebben hier ruime ervaring mee. Ik neem voldoende spullen mee om lekker te experimenteren.
De terugweg gaat een stuk makkelijker, al zitten er heel veel krappe bochten in de route. Op de rechte stukken is het makkelijk ruim in de 40 km/u te rijden, maar lang duurt dat nooit.
Continental komt met goed nieuws. Zij hebben 3 stuks 47 mm 26 inch banden opgestuurd. De 406 exemplaren, die worden nu geproduceerd, komen ook mijn kant op. Mooi vooral is dat de 406 wordt gemaakt op basis van de GP4000S technologie.
90 km
De wind is precies op de kop en dat reduceert de snelheid tot rond 32 km/u. Via Avenhorn, Zuidermeer en Opperdoes neem ik de kortste route naar Medemblik, op de kop af 45 km. De Fietsersbond maakt een mooie route, al kom ik vlak voor Medemblik weer voor een velomobiel vijandig hekje waar alleen met de grootste omzichtigheid door te komen is. Na anderhalf uur ben ik in het historische Zuiderzee stadje.
Salomo Bikes is gevestigd aan de Nijverheidsweg in Medemblik. Uiteraard geheel en al gericht op tweewielers. De vervanging van mijn race schoenen, ze zijn er alleen in glimmend wit, gaat niet door. Ze zijn me te opzichtig. Wel hebben ze nog een paar Sidi Eagle 5 schoenen die in de zomer, ze ventileren heel goed, goed dienst kunnen doen. Eagle 6 schoenen worden door de Nederlandse importeur van Sidi niet geïmporteerd. Die hebben de door mij gewenste SRS, vervangbare hakken en zolen. Daarvoor zou ik dan de Dragon moeten nemen, maar die heeft geen dubbele rij klittenbanden waar mijn accu's van de voetverwarming in de winter onder moeten.
Als ik Joe's Sealant ter sprake breng, melden de heren van Salomo dat dat namaak spul is. 'Je moet NoTubes gebruiken'. Het liefst zonder binnenband. Maar hoe hou je dan de buitenband op spanning. Dat wordt me uitgelegd. 'Neem een krappe binnenband, leg die om de velg en knip de band in de lengte open. Vouw de randen van de binnenband over de velgrand heen en monteer de buitenband. Vul de buitenband met voldoende NoTubes en pomp het geheel op. De zaak zal gegarandeerd dicht zijn omdat alle spaakgaatjes worden afgedekt door de 'halve' binnenband. De enige kans op lekken is goed afgedicht door de druk van de draad van de band tegen de velg. Is de band op spanning, dan snij je de uitstekende randen van de open gesneden binnenband af.'
Het klinkt allemaal heel plausibel en de mannen van Salomo hebben hier ruime ervaring mee. Ik neem voldoende spullen mee om lekker te experimenteren.
De terugweg gaat een stuk makkelijker, al zitten er heel veel krappe bochten in de route. Op de rechte stukken is het makkelijk ruim in de 40 km/u te rijden, maar lang duurt dat nooit.
Continental komt met goed nieuws. Zij hebben 3 stuks 47 mm 26 inch banden opgestuurd. De 406 exemplaren, die worden nu geproduceerd, komen ook mijn kant op. Mooi vooral is dat de 406 wordt gemaakt op basis van de GP4000S technologie.
90 km
Labels:
Joe Sealant,
NoTubes,
Salomo bikes
Abonneren op:
Posts (Atom)