maandag 27 mei 2013

Wim niet in goede doen

Wim ziek
Ik krijg steeds meer mailtjes van fietsvrienden die vragen of het wel goed met me gaat. 2,5 week geen blogbericht doet bij veel lezers de alarmbel rinkelen. De afgelopen weken zijn niet prettig geweest. Eerst stevig de griep gehad. Tegelijkertijd kwam de draaiduizeligheid weer terug. Toen zowel de griep als de draaiduizeligheid wat minder werden, kreeg ik voor de tweede keer jicht in mijn rechtervoet. Op dit moment wordt ook dat weer wat dragelijker. Betekent al 2 weken niet fietsen en veel zin in andere dingen had ik ook niet. Helaas ligt ook de training voor de éénuursrace op de RDW baan op 29 juni al ruim twee weken stil.

VeloTilt

Is er dan helemaal niks te melden? Natuurlijk wel. De zwarte VeloTilt plug is nu volledig glad gepolijst en worden er voorbereidingen getroffen om er mallen van te maken. Risse is, volgens eigen zeggen, nu echt bezig met de lock voor de VeloTilt. De speciale schokdemper is al wel klaar. Tegelijkertijd zijn we in gesprek met een bedrijf dat custom built hydraulische dempers maakt. Ook het schijfremprincipe is nog niet uit beeld. We hebben allemaal voorkeur voor een hydraulische lock omdat je die ook deels kan dichtzetten. Hiermee zijn bijv. bij harde zijwind de bewegingen van de romp te dempen. Zelfs het meenemen van 15 tot 20 liter waterballast is een serieuze overweging. Deze past uitstekend in het midden onderin de VeloTilt.
David is bezig de wielkasten te maken. Deze worden nu eens niet door de frees gemaakt, maar volledig handmatig. Vindt David leuk om te doen. Bram is vrijwel klaar met de wielpoten. Alleen de schijfremtangen moeten er nog op.
Piet Kunis heeft een ingenieuze ondersteuning ontworpen voor de enkelzijdige voorvork. Deze enkelzijdig opgehangen vork gaat nu onderin ondersteund worden door een halfrond segment dat tussen drie lagers loopt. Hiermee wordt effectief de buiging van de voorvork verhinderd. Ook kan de constructie van het geheel merkbaar lichter worden uitgevoerd.


Quest in Amerikaanse documentaire

Het Human Power Team van de TU Delft heeft contact met David Poque van de New York Times. Poque, ook correspondent van CBS, wil graag een snelle velomobiel gebruiken in een te maken documentaire. De witte Quest van Jan Reus zal eind deze week enkele dagen worden gebruikt voor opnamen.