maandag 31 juli 2023

Eerste rit Different


Na een enorme zoektocht ..en verschillende keren een nee, hebben we uiteindelijk toch een adres gevonden die een speciaal ovaal tandwiel met 78 tanden, digitaal kon tekenen en maken. We zijn terecht gekomen bij "the Mechanic part" in Drunen. Dit bedrijf heeft de 2 tandwielen vorige week in Enkhuizen afgeleverd. In de tussentijd heeft Jan een nieuwe trapboom gemaakt en heb ik deze in mijn Different ingebouwd. Zodat ik gisteren mijn maidentrip naar Enkhuizen ..en terug heb kunnen maken. Weliswaar nog zonder de bovenkant er op .. en uiteraard had ik allerlei klein ongemak, maar toch. 


Hij rijdt (hoe kan het ook anders) heel vergelijkbaar met het houten prototype, dus makkelijk en goed. Echter, bij het prototype had je in een bocht al snel het gevoel dat je jezelf vast moest houden. Dat is nu helemaal verdwenen. De fiets is duidelijk veel stijver. Wel moet er nog veel lucht uit de dempers, want hij is nu nog veel te hard geveerd en daardoor spartaans en springerig.  Ook kwam er onderweg allerlei ongemak tevoorschijn; het stoeltje zit niet fijn, in een krappe bocht loop er iets aan en ging mijn rechter tankstuur los zitten.  Dus is er nog genoeg te doen.






vrijdag 28 juli 2023

16" Continental Contact Urban getest


Tot nu toe heb ik vrijwel uitsluitend 406 en 559 banden getest. Ymte van InterCityBike vraagt me om 349 banden te testen. Dit zijn de 16" voorbanden van de nieuwe Tuna velomobiel. Veel velomobielrijders vinden de Tuna een mooie velomobiel met veel voordelen. De kleinere wielen zijn sterker, maken een kleine draaicirkel mogelijk met dichte wielen en leveren meer ruimte in de fiets op.

Dat mag allemaal waar zijn, maar men vindt de kleine wielen een bezwaar. Deze zouden een hogere rolweerstand hebben en dus een lagere snelheid opleveren. Tijd voor een test van die banden.


Ymte stuurt me twee complete wielen en banden op in een verrassend kleine doos. Uitgepakt en voor een 406 blijkt inderdaad hoeveel kleiner de combinatie wiel en band is. Ook een heel stuk lichter, en dat is weer goed voor het onafgeveerde gewicht. Het profiel van het bandje is gelijk aan zijn grotere broers. Het gewicht is met 260 gram 20 gram lichter dan zijn grotere 406 broer. De binnenband is een Continental Compact 16 die 100 gram weegt.


Dan komt de uitdaging of het kleinere wiel wel op de combinatie pendel en goten past. Dat blijkt niet zonder meer te gaan. Als ik de wielen via de 406 wielen op de pendel heb gemonteerd blijkt de pendel gelukkig vrij te lopen van de vloer. Maar wil ik weer terug naar 406 wielen dan krijg ik mijn liftbalk niet meer onder de pendel. Eerst moet de pendel op twee houten balkjes worden gereden die op de goot worden gelegd. Dat gaat niet zonder slag of stoot en de 85 kg zware pendel belandt naast de goten. Daar moet ik maar iets slimmers voor bedenken.


Dan de test. De banden mogen tot 8.0 bar opgepompt worden, 1 bar harder dan de 406 versie. De eerste pendelbewegingen maken duidelijk dat dit een heel snel bandje is. Op 8 bar pendelt de band maar liefst 63 seconden en is daarmee zelfs duidelijk sneller dan de 406 Contact Speed. Ook op 5 bar is de 16" sneller dan de 406 Contact Speed. In vergelijking met de Contact Urban 20 is de 16 maar 6,5% trager. Vrijwel verwaarloosbare verschillen. Als je die 6,5% wil omrekenen naar rijsnelheid bedenk dan dat de rolweerstand bij normale rijsnelheden ongeveer 1/3 van de totale weerstand uitmaakt. Ik schat in dat de verschillen tussen een 20 Contact Urban en een 16 Contact Urban in uiteindelijke rijsnelheid niet zijn vast te stellen.


Al met al ben ik behoorlijk verrast door de hoge snelheid van deze 16" Contact Urban. Alle voordelen van rijden met dichte wielkasten en toch een kleine draaicirkel. Het verwijderen van het wieldeksel is in een seconde gedaan en door de kleine maat neem je makkelijk een compleet wiel en opgepompte band mee. Een lekke band is zo in een minuut opgelost.