dinsdag 27 juli 2021

500 nieuwe GoCycle banden

 

Vandaag levert Vredestein 500 nieuwe GoCycle banden af bij Velomobielonderdelen.nl in De Woude. 500 stuks is wel heel veel, maar voor minder gaat Vredestein niet aan de gang. De vorige zending bestond uit 250 stuks waarbij ook Flevobike er 250 afnam.

De banden worden in drie grote stalen kratten geleverd. Die wil ik liever niet in de garage hebben en dus is het een kwestie van snel uitladen en tijdelijk op de garagevloer neergooien. Met een geïmproviseerde haak en een stuk touw haakt Marian de 50 pakken banden van ieder 10 stuks aan en hijs ik de banden omhoog. Daar krijgen ze op de zolder van de garage een donker plekje.

Waarom zou je GoCycle banden willen hebben? Heel simpel, er is geen beter alternatief.
Het zijn de lichtst lopende banden met een Kevlar anti-lek laag. Ze kunnen wel lek maar met een Foss binnenband blijkt dat  vrijwel onmogelijk. De banden zijn in enkele minuten zonder bandenlichters te verwisselen en lopen altijd prachtig rond. Druk tussen 3,5 en 5 bar.

Daarnaast hebben ze de beste antislip eigenschappen bij natte en bevroren wegdekken. In de winter lopen alle bekende banden tussen 15 en 25% zwaarder dan in de zomer. De GoCycles lopen in de winter maar 4% trager dan in de zomer.

En tenslotte het comfort. Dat is met 50 mm breedte ongekend hoog.

Kortom, heb je een fiets met wielen in 20" of 406 maat die met GoCycles kan worden uitgerust, dan is er geen betere band te koop.
Ik heb besloten de banden voorlopig op de prijs van € 29,95 te houden. 

zaterdag 3 juli 2021

Foss binnenband test na 3.458 km succesvol beëindigd


De test met de Foss binnenband is na 3.458 km beëindigd. Ik laat Piet Kunis aan het woord.

Ik heb de test met de Foss biba vandaag beëindigd. Niet omdat deze lek is gegaan, maar omdat de "versleten"  F-lite aan het eind van zijn leven is gekomen. Ik verwachte al een heel tijdje een lekke Foss biba, omdat op een aantal plaatsen het rubber van de F-lite was verdwenen en het canvas zichtbaar werd. Die lekke band is tot op heden niet gekomen, maar toen ik vanmorgen een ritje wilde maken, bleek er een bobbel op de band te zitten. Duidelijk een canvas breuk. Dus de Foss biba heeft het gewonnen van de buitenband. Hij wil gewoon niet lek.


Voor mij heeft hij zich wel bewezen. Het is een prima binnenband, die bij mij slechts 2 keer lek is gegaan. De eerste keer, ben ik keer gewoon rijdend thuis gekomen en stond hij de volgende dag pas leeg.  De 2e keer stond hij ook thuis leeg en bleek er een lek op de lasnaad te zitten. Volgens mij een fabricagefout.


De Foss binnenband heeft wel wat bijzonderheden:

-hij verliest wat sneller als een reguliere band zijn druk, dus moet je wat vaker bijpompen.

-waarschijnlijk door het warme weer, vormt het thermoplastische materiaal zich naar het velgbed (zie foto) -

-ook verlijmt hij zich (bij warm weer) enigszins met de buitenband. Ik kon ze pas scheiden, nadat ik ze gezamenlijk van de velg had gehaald. Gelukkig is dat, met een F-lite/GoCycle geen enkel probleem.

Eindoordeel

Met de Foss binnenband in het achterwiel van de (op stapel staande) Different, is de kans op een plotselinge "platte" heel erg klein ... en dat stelt me gerust. Bovendien (maar dat vind Wim misschien niet leuk) als je deze biba monteert kun je je Go Cycle banden tot op de draad afrijden, zonder lek.