Meerdere Quest rijders, waaronder ikzelf, hebben last van een 'doorslaande' achterderailleur. Dit levert een goed hoorbare tik achteruit de fiets op als je door een gat of over een steen of tak rijdt. Het geluid dat je hoort is het tikken van de derailleur arm tegen zijn aanslag op het huis van de derailleur. Dit wordt in de hand gewerkt door de lange ketting die weinig demping ondervindt. Ook ligt de derailleur verder van het zwaartepunt verwijderd dan bij een gewone fiets. Tenslotte zal een kleiner wiel relatief meer hinder ondervinden van oneffenheden in het wegdek. De veer die de derailleur arm in bedwang moet houden is niet sterk genoeg.
Of dit nu specifiek een probleem is voor Shimano of dat dit ook voor SRAM derailleurs opgaat is de vraag. Een aardig filmpje op YouTube laat dit verschil goed zien. De SRAM derailleur, beide zijn de topmodellen resp. 0X en XTR, is wel heel veel minder beweeglijk. De beelden spreken voor zich.
Ik denk dat het daarom goed is dat Velomobiel.nl over gaat schakelen naar SRAM derailleurs. Ook vanwege de 1:1 schakeling die zich beter leent voor aansturing met gripshifts. Als laatste voordeel kan de kortere derailleur kabel worden genoemd. Bij SRAM gaat de kabel direct de derailleur in, de Shimano maakt een grote bocht.