Tijdens de rit naar en van Borkum, heb ik zeer intensief gebruik gemaakt van de Garmin Oregon 400T GPS. Op de heenweg is het apparaat de hele dag bezig geweest om de route naar Eemshaven te routeren. Zou de groep hem gesmeerd zijn, geen nood, de Oregon berekent continue de optimale route naar de Eemshaven. Let er wel op dat je een routeerbare kaart in de Oregon hebt. Topo Nederland doet dit bijv. niet. Ook de meegeleverde Europakaart doet het niet. De gratis OSM kaart doet dit wel. 'Enable' niet alleen de OSM kaart, maar ook Topo Nederland. Met alleen OSM enabled ziet het kaartbeeld er heel matig uit. Met Topo Nederland erbij is letterlijk iedere sloot, huis of boomgaard te zien. Tijdens het rijden kijk ik altijd in 'Automotive' beeld. De weg en afslagen voor in beeld zijn dan groot, terwijl je achter in beeld nog tamelijk veel details waarneemt.
Ik had maar 4 AA NiMH accu's mee, 2x GP 2700 en 2x Sanyo 2700. De GP 2700 zijn van mindere kwaliteit dan de Sanyo's. Deze laatste beschouw ik als de beste accu's die te koop zijn. Een lader, gauw te zwaar en te groot, had ik niet mee. De GP's zijn op de heenweg al aan hun eind en vervang ik door de Sanyo cellen. Op het eiland Borkum is er weinig gebruik gemaakt van de GPS. Op de terugreis van het eiland naar Groningen heeft de Oregon wel dienst gedaan. Naar Onstwedde hebben we de kaart gebruikt.
Vanaf Onstwedde tot aan Bolsward, het eerste stuk beschreef ik al, maakten we gebruik van de kaart. Al snel zijn we overgeschakeld naar het routeren met de Oregon, een verademing. In tegenstelling tot veel andere TomTom-achtigen kun je instellingen maken voor fietsroutes. Je kunt allerlei voorwaarden stellen aan je route. Het uitsluiten van snelwegen, tolwegen en onverharde wegen zijn een paar voorbeelden.
Vlak na vertrek zijn de Sanyo's aan hun eind. Kees heeft nog twee geladen GP 2300 accu's die het een viertal uren weten vol te houden. Kees heeft ook nog twee Gamma Alkaline batterijen. Die geven al na twee uur de geest. Bij een Texaco station kopen we een viertal alkaline batterijen, althans dat denken wij. Het blijken, ondanks de hoge prijs van 5 euro zink-carbon batterijen. Een set van twee gaat nog geen uur mee in de GPS. Rommel dus, of eerlijker, ongeschikt voor gebruik in de GPS.
Ik raak op de een of andere manier nogal eens accu's kwijt. Ik leen ze soms uit en vergeet onmiddellijk aan wie. Ook stop ik ze wel eens in huishoudelijke apparaten waar ze vrij snel in leeglopen. Kan dat niet beter?
Allereerst zal ik een paar setjes Sanyo 2700 Mah accu's aanschaffen. Daarnaast een aantal Sanyo Eneloop accu's. Nog nooit van gehoord?
Eneloops worden gemaakt door Sanyo en hebben de volgende kenmerken:
# geladen voor gebruik direct uit de verpakking
# opslag met een minimaal verlies aan vermogen (85% van de lading is na één jaar opslag nog aanwezig)
# universele toepassing, geschikt voor alle apparatuur die normaal op 1,5 volt werkt
# ultra krachtig (4 maal krachtiger dan alkalinebatterij )
# 1000 x herlaadbaar
# zonder verlies aan vermogen bij koud weer
# te verwaarlozen geheugeneffect
# 100% recycleerbaar
Ze zijn weliswaar maar 2000 Mah, maar blijken in de praktijk taaier dan menig 2700 Mah celletje.
Uiteraard gaan deze accu's ook leeg, maar een klein reisladertje, Sanyo levert deze voor 2 accu's met een gewicht van maar 78 gram, moet de ideale compagnon zijn. Bekend is dat normale NiMH accu's een flinke zelfontlading hebben. Fabrikanten beweren dat het 15 tot 20% per maand is, de praktijk wijst uit dat het zeker 2% per dag is. Een maand na opladen is er dus minder dan de helft van de energie beschikbaar. Wil je een beeld hebben van de netto capaciteit van de verschillende merken NiMH accu,s, kijk dan even op:
http://batterylab.net/
Je ziet dat de Sanyo's de beste zijn. Mijn GP 2700, ze halen nieuw maar ruim 2300 Mah, zijn na ongeveer een jaar gebruik al in capaciteit gezakt naar rond 2150 Mah. Alkaline batterijen zijn vooral goed in het lang leveren van weinig stroom, het snel leegtrekken voor een lamp of GPS vinden ze niet prettig. Ze storten dan 4x zo snel in als goede NiMH accu's, terwijl ze voor gebruik in een klok zelfs 50% langer meegaan dan NiMH accu's.
Even rondkijken op het internet levert prijsverschillen op tot een factor 2. Zoek niet verder, bestel ze bij www.nkon.nl. Deze leverancier hanteert een bijzonder laag prijsniveau van onder de 10 euro voor een viertal 2700 Mah Sanyo accu's. Ook de Eneloops hebben een vergelijkbaar laag prijsniveau. Veel webwinkels rekenen tot het dubbele voor dezelfde spullen, wees gewaarschuwd.
3 opmerkingen:
Hallo Wim,
guck bei www.amazon.de, dort sind die Eneloops noch günstiger ...
Reinhard
van: www.velomobilforum.de
Ik kwam er achter dat ik nieuwe oplaadbare batterijen moest hebben.
'Had Wim daar niet eens wat over geschreven?' Vroeg ik me af.
Blog gelezen, link geklikt, eneloops besteld bij nkon. Simpel, snel en goedkoop.
Hi Peter,
Zo doen steeds meer fietsers het. Wim heeft over de meeste fiets gerelateerde zaken wel een verhaaltje gemaakt.
Groeten,
Wim
Een reactie posten