In de komende tijd zullen we weer een serie banden én wielentests uitvoeren. Zowel via deze blog als direct wordt er regelmatig gevraagd of bredere velgen ook minder rolweerstand opleveren. In principe ja, de band wordt met minder kromming opgepompt. Vooral een vlakkere wang kan makkelijker inveren en zal minder rolweerstand opleveren.
Aan de andere kant, vouwbanden zouden ook minder rolweerstand hebben dan draadbanden. Het tegendeel bleek waar in onze recente testen.
Het is dus tijd voor een meting in de praktijk. Onze nieuwste bandensponsor, de Ligfietsgarage Groningen, heb ik gevraagd een drietal wielen te leveren met velgen van 19 mm breed. We kunnen dan dezelfde banden testen met zowel 19 als 25 mm velgen.
Continental stuurde mij 9 banden, 6 x 26" banden en 3x 20" banden. 6 banden, een 20 en 26" versie zijn Grand Prix banden die nieuw ontwikkeld en vers van de vulcaniseerpers afkomen. Op de banden staat trots afgedrukt 'handmade in germany'. De andere 26" band is een 'Contact'. 47 mm breed en voorzien van een 1,5 mm diep visgraatachtig profiel. Volgens Continental zou deze band heel licht lopen.
Als de Ligfietsgarage mij de toegezegde Schwalbe Furious Fred met anti-lek opstuurt, kunnen we deze banden testen tegen de versie zonder anti-lek. Tevens zullen we daarna één van de zonder anti-lek voorziene banden met 120 gram NoTubes antilek vloeistof vullen en die band opnieuw testen.
Björn Frank van M5 maakte mij attent op de volgens hem heel licht lopende Michelin RC 26" 1.4 band. Ik hoor nog van Björn of hij ze te pakken kan krijgen voor een test.
Als laatste moet de test van de 26" Durano 35 mm overgedaan worden. Die is door een fout, ik memoreerde dat eerder, te hard opgepompt getest.
Al met al weer een complete dag testwerk in het verschiet.
8 opmerkingen:
Hoe ver staat het eigenlijk met de ontwikkeling van de radiaal velomobielband ?
HI Björn,
De eerste serie testbanden is gemaakt. Die zijn door Schwalbe getest. Ze waren nog niet goed genoeg om ze al 'in het veld' uit te zetten.
De planning is dat deze zomer en najaar de banden vervolmaakt worden en in het vroege voorjaar van 2011 zullen worden geïntroduceerd. Voor die tijd zal er door een beperkt aantal testrijders al wel mee gereden worden.
Uiteraard ben ik er daar één van en zal op deze blog daarover berichten.
Groeten,
Wim
De continental grand prix...
Oude tijden herleven, daar reed ik in de vorige eeuw mee rond. In 1990was dat dé tourband voor je racefiets, met een rolls zadel natuurlijk. Mooi hoor. Ga je als referentie de PM 406-47 nog testen? Dan weet ik echt of ik kan wisselen van voorband.
Groet,
Paul.
Hi Paul,
Ik wil best de PM 47 nog een keer meenemen. Kijken of ik er drie te pakken kan krijgen.
Groeten,
Wim
Wat bedoel je met een meting in de praktijk? Zet je de uitrolkar ook op een 'echt' wegdek? Enkele uitkomsten van de tests op de tegelvloer zijn op z'n minst verrassend te noemen (vooral de score van de HPV band). Ik denk dat de reactie van banden op een 'echt' wegdek wel eens anders kan blijken te zijn, en de relatieve volgorde flink anders.
Bij 'echt denk ik dan aan asfalt, asfalt met grit, tegels, en klinkers: een doorsnede wat je op straat tegenkomt.
Hi Theo,
De verhoudingen zouden inderdaad wel eens anders kunnen gaan liggen. We gaan t.z.t. ook op asfalt testen.
Alleen waar vind je binnen voldoende lengte asfalt. Mogelijk moeten we toch naar buiten.
Groeten,
Wim
Hi Maarten,
Zoals je in mijn antwoord aan Theo kunt lezen zullen we t.z.t. ook op bijv. asfalt testen.
Groeten,
Wim
De wielerbaan in Apeldoorn heeft een mogelijk antwoord. De indoor atletiekbaan en de warmloop baan onder de wielerbaan is voorzien van matten. Dit is wel vlak, maar niet glad. Als ik het me goed herinner is de warmloopbaan ook horizontaal.
Maar echt buiten asfalt (volgens mij ook niet helemaal nieuw), is waarschijnlijk realistischer.
Een reactie posten