Op een ligfiets forum wordt momenteel oeverloos gebazeld over kettingbuis verliezen. Tientallen berichten verder weet men nog steeds niets. En dat terwijl het allemaal al getest en uitgerekend is. Natuurlijk maakt Wim geen reclame meer voor zijn blog, maar de lezers hier weten vast wel dat de informatie over de kettingbuis verliezen hier al sinds augustus 2009, inclusief berekeningen van Hans Wessels, staat. Voor de nieuwe lezers, zoek op de blog naar kettingbuis en je vindt alles.
De berekening staat nog een keer hiernaast. Resumé: per meter lengte kettingbuis raak je ongeveer 1 Watt kwijt. In de praktijk van het ligfietsen is dit enkele tienden van een kilometer per uur. Geen enkele reden dus om kettingbuizen te verwijderen voor het dagelijkse ligfiets gebruik.
12 opmerkingen:
Welk forum is dat, en vindt daar naar jouw oordeel ook zinvolle discussie plaats? Ik ken eigenlijk geen ligfietsfora, alleen de LML.
Ik bedoel ook de Google LML. Ik heb daar kort geleden mijn bijdragen aan beëindigd omdat ik vond dat er onterecht kritiek kwam op het noemen van mijn blog.
Ik lees nog wel mee, maar stel vast dat veel discussies niet tot antwoorden leiden waar de vragenstellers om verlegen zitten.
Dit terwijl mijn blog inmiddels een enorme bron van nuttige informatie voor vooral beginners is.
De kettingbuis discussie is er daar één van. Ik heb hier simpelweg aan gemeten en gerekend.
Adviezen om bijv. de kettingbuizen maar deels te verwijderen omdat je anders te zwaar zou trappen, slaan nergens op.
Groeten,
Wim
De kettingbuizeninfo op jouw blog vond ik niet toen ik a/h googlen was voordat ik de oorspronkelijke vraag op de ligfietsmailinglijst stelde :-)
1 watt valt mee. Maar da's niet wat ik voor m'n gevoel in m'n aandrijflijn her en der kwijt raak. In 1 buis zit ook een aardige bocht, dat kan eigenlijk niet zo goed zijn, zou ik zeggen. Of zou zo'n bocht ook heel erg meevallen qua verlies?
't Is wel een bocht die ik misschien door een wieltje kan vervangen: m'n broek komt er niet in de buurt. Eens heeeeeel goed naar kijken.
En überhaubt de aandrijflijn doornemen. De derailleur heeft volgens mij weinig veerspanning, bijvoorbeeld.
Als je in bijv. FireFox zoekt op het woord 'kettingbuis' kom je bij de 3e en 4e vermelding op mijn blog uit.
Als ik nog op de LML zou reageren, dan had ik kunnen verwijzen naar mijn metingen van de weerstand in kettingbuizen. Het verwijzen naar mijn blog wordt daar niet gewaardeerd en dus ontberen mensen nu een directe verwijzing naar mijn metingen.
Flauwe bochten in kettingbuizen verhogen de weerstand nauwelijks, al helemaal niet in de retour gaande ketting. Kettingwielen verlagen de weerstand nauwelijks, maar maken wel veel herrie. Kettingwielen die de ketting in een grotere hoek dan 90 graden dwingen, kunnen beter door een kettingrol worden vervangen.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Wat betreft het zoeken in jouw blog gebruik ik altijd het zoekbalkje linksboven. Regelmatig typ ik bandentest in en zie ik alle testen die je gedaan hebt. Werkt prima en maakt zelfs labelen overbodig.
Groet,
Paul Dijs
Hi Paul,
Ik denk dat je gelijk hebt m.b.t. het zoeken. Toch laten veel lezers me weten dat ze via labels de gewenste teksten makkelijker kunnen vinden.
Mijn lijkt dat niet, want de zoekers zijn dan afhankelijk van het feit of ik wel het goede of er überhaupt een label aanhang.
Groeten,
Wim
De LML is idd niet het meest gezellige hoekje in ligfietsland.
Komt ook weinig zinvolle informatie.
Jouw blog en je persoonlijke informatie heb ik veel meer aan.
Gr
Rob
Toch is het best knap dat ze op zo'n forum 99 berichten lang kunnen betwisten of een 559 band een 26 inch maat is en zo ja of dan alle 26 inch banden weer 559 zijn... ;-)
Gelukkig kan ik al die berichten met één handeling verwijderen :).
Beste Wim,
Inderdaad staat er op jouw blog erg veel zinvolle informatie en je staat dan ook niet voor niets onder mijn Bladwijzers (zoals je ziet maak ook ik gebruik van Firefox).
Nou vind ik jouw volgende opmerking toch een beetje beneden jouw waardigheid: "Op een ligfiets forum wordt momenteel oeverloos gebazeld over kettingbuis verliezen."
Er staan nu 20 berichten van 11 auteurs (daar ben ik er één van) en dat zou ik toch niet afdoen als oeverloos.
Ook geef je aan dat veel discussies niet tot antwoorden leiden. Ik probeer op mijn manier wel zinvolle bijdragen te leveren en volgens mij is daar de LML ook voor bedoeld. Helaas ben ik niet alwetend en probeer ik net als vele anderen mijn gedachten of ideeën op te schrijven, zodat ik daar misschien iemand anders mee kan helpen.
Ik betreur het dat je besloten hebt om niet meer deel te nemen aan deze lijst, want jouw bijdragen heb ik meestal als zinvol ervaren. Je hebt toen misschien van één of twee mensen kritiek gehad, maar er waren toch ook mensen die het voor je opnamen (waaronder ikzelf). Maar goed wat gebeurd is, is gebeurd. Ik hoop je nog eens op de LML tegen te komen en anders toch zeker hier op je eigen blog.
Groeten van één van de andere Wimmen, Wim Huisman
Hi Wim,
Dankzij de negatieve reacties, dit is niet de eerste keer, heb ik geen zin meer in de LML. Helemaal niet omdat ik er letterlijk geen cent mee verdien. Ik denk voor de ligfiets gemeenschap soms nuttige dingen te doen en dan is het naar dit soort reacties te lezen.
Mijn narrige uitspraak op mijn blog is misschien wat te zwaar aangezet. De LML managers hebben mij laten weten dat ze het jammer vinden dat ik geen rol meer speel en nodigen mij uit dit - op mijn manier - weer wel te doen.
Groeten,
Wim
"Als je in bijv. FireFox zoekt op het woord 'kettingbuis' kom je bij de 3e en 4e vermelding op mijn blog uit."
Ik was met "kettinglijn" begonnen met zoeken en dan wat extra termen. En daarmee kwam ik net niet bij het 1-watt-verlies artikel ;-)
Een reactie posten