Velomobiel.nl leest mijn blog regelmatig. Al was het maar om te zien waarnaar nu weer vraag ontstaat :).
Ymte vertelt mij vanmorgen dat een lichte Quest nu wel degelijk in de pijplijn zit. Mijn wishful thinking is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Bij één van de eerstkomende reizen naar Tsjechië gaat er een harde plug van een Quest mee. De fabrikant in Tsjechië maakt daar dan mallen van en kan de productie een aanvang nemen. Dat betekent niet dat dat allemaal snel gebeurt. De Strada light kon ook pas gemaakt worden nadat de eerste set mallen afgekeurd moest worden.
De Strada van Monique Renssen is niet duur afgemonteerd en dus kan het nog lichter.
Een Quest kan ook 28 kg worden, bij een - kostbare - afmontage zelfs nog iets lichter. Van de gewichtsreductie neemt de body 4 tot 5 kg voor zijn rekening. Wordt de verstelbaarheid van het crankstel opgegeven en wordt ook de voor- en achterbrug van koolstof gemaakt, dan is een Quest van 25 tot 26 kg haalbaar.
De lichte Strada van Monique kost zo'n 1200 euro meer dan een standaard Strada. Een vergelijkbaar uitgevoerde lichte Quest zal dezelfde of een iets hogere meerprijs kennen.
Wordt het onderste uit de kan gehaald, met carbon voorbrug, geen crankstel verstelling en een carbon achterbrug, dan zal de meerprijs wel verdubbelen.
Wij moeten alleen nog wel een klein jaartje geduld hebben.
Ik wacht voor mijn volgende Quest in elk geval op een carbon versie.
Bij de foto's:
Carbon panelen in mijn Audi S6.
5 opmerkingen:
Interesting news, just as I am finally accepting the 35kg weight of my Quest #281.
Ah well, I can start saving now, and perhaps be ready to order a lightweight carbon Quest in 2-3 years.
Tjonge, carbon Quest. Leveren ze die ook zonder gekleurde gelcoat? Als je dan een carbon Quest neemt, wil je natuurlijk wel laten zien dat hij ook van carbon is ;-)
Ik denk dat ze gaan produceren met Prepreg. Dat leent zich wat minder voor heel mooie carbon look. Anderzijds wil ik geen camouflage Quest en dat is een carbon Quest per definitie.
Gelukkig kan er op een donkere ondergrond met weinig gewicht in lichte kleuren worden gespoten.
Groeten,
Wim
Kan ik concluderen dat de gewichtbesparing in een Quest meer de moeite waard is dan een S6 met carbon panelen ?
Hi Mark-Jan,
In een S6 doet gewicht er nauwelijks toe. Met 340 PK is een paar kilo meer of minder echt niet van belang. Als je zelf moet trappen, en ik maak inmiddels meer kilometers in de Quest dan in de Audi, dan is iedere kilo meer merkbaar en hinderlijk.
Groeten,
Wim
Een reactie posten