donderdag 28 oktober 2010

SKS Air X-press .... met drukmeter

Het zal de meeste lezers van deze blog vermoedelijk niet interesseren dat ik een fietspomp heb gekocht. Toch is deze posting weloverwogen. Bij elke Quest of Strada wordt een pomp meegeleverd. Deze pomp doet wat ie doen moet, pompen. Helaas weet je niet hoeveel druk er in de banden komt, er zit geen drukmeter op. Om gewicht te besparen had ik deze standaard pomp meegenomen naar Giessen. Beide voorbanden gingen lek en de pomp werd ingezet.
Op het gevoel, één keer van mij, één keer van Allert, hebben wij de banden op druk gezet.
Op de terugweg van Giessen ging ik niet meer zo hard van de heuvels omlaag als op de heenweg. Kees van de Wetering, hij constateerde het zelf, ging net zo hard als ik. Ook dweilde de Quest op rotondes naar de buitenzijde van de bocht. Thuisgekomen de SKS Rennkompressor aangesloten en wat blijkt? Er zit minder dan 3 bar druk in beide voorbanden. Dit toont aan dat je op het gevoel niet kunt bepalen hoeveel bar druk er in je banden zit. Het resultaat is vrijwel altijd - veel - te weinig druk in de banden. Dit vergroot het risico op snakebites en een slechtere wegligging.
Daarom is deze posting naar mijn mening nuttig. Ik kocht online een SKS Air X-press, een mooi uitgevoerde kunststof pomp met drukmeter en een goede ventielkop voor alle ventielen. De laagste prijs is 21 euro, al is er een online winkel die er 58,95 euro voor vraagt. Die laatste zal er niet veel verkopen. De pomp weegt 780 gram, 120 gram zwaarder dan de bekende maar veel minder fraaie Halfords pomp.

12 opmerkingen:

jan zei

http://www.bike-components.de/products/info/p12528_Turbo-Morph-Rahmen--Standpumpe.html

280 gram en ideaal om mee te nemen. Er is zelfs een reparatieketje voor te krijgen met alle rubbers die kunnen slijten

Wim Schermer zei

Hi Jan,
Mooi pompje. Echter.... veel te kort slangetje, een voetje dat in het gras niet werkt en toch wel erg klein waardoor je heel wat keren moet pompen.
Ik heb eerder een Sigma Lambdajet gehad die er veel op lijkt. Toch maar liever wat groter en zwaarder.
Groeten,
Wim

Maarten zei

Ik heb onlangs bij de Lidl een pomp gekocht: ongeveer 7 euro, met drukmeter (nog geen idee van de afwijking), lange slang, en slechts 517 gram volgens mijn keukenweegschaal.

http://blogger.xs4all.nl/msneep/gallery/image/179889.aspx

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
Als er maar een drukmeter op zit. De afwijking is makkelijk vast te stellen. Pomp een band met de Lidl pomp op tot bijv. 6 bar. Daarna met een erkend goede pomp bijv. een SKS Rennkompressor de druk nameten. Je weet dan de afwijking.
De Halfords pompen, doen het trouwens ook redelijk goed, pompen een halve bar te weinig in de band.
Groeten,
Wim

Mick zei

Dag Wim,
Soms post je zo snel dat ik al weer 'achter lig'.
Ik heb voor 't eerst een voetpomp met manometer. Deze was afgeprijst bij de Halfords; van 18 voor 15 euro!
Deze is 't dus geworden maar bij de Action zag ik er zelfs een voor nog geen 8 Euro! Best nieuwschierig naar die pomp maar zo te voelen iets zwaarder en ik neem 'm graag mee in de Alleweder...
Mvg Mick

Quesjer zei

Hoi Wim,

Ook ik heb ooit een Lambda Jet gehad, en nu deze Topeak Turbo Morph. Die laatste is toch wel een kwalitatief veel betere pomp, en ook in het gras heb ik met pompen geen probleem. Tuurlijk zal zo'n grote pomp makkelijker werken, maar hij neemt ook navenant ruimte in. Als je een kleinere pomp wilt, dan is dit een prima keuze m.i.

Verder is met jouw ervaring toch wel het verschil te voelen tussen drie en vijf bar? Wat hints: Bij vijf bar is de band nauwelijks meer in te drukken, bij drie gaat dat nog gemakkelijk. Vier voelt dan als stevig, en zes als knetterhard. Zeker als je fiets dweilt in de bocht is dat een duidelijk signaal, of de spaken staan te los of de banddruk is te laag. Even flink knijpen in de spaken en de band, en je weet voldoende.....

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
Bij een brede soepele band is het toch echt moeilijk om met de hand een enigszins goede druk te beoordelen. Ook Allert, hij vroeg me nog expliciet hoeveel bar ik erin wilde hebben, kwam niet verder dan 3 bar. De rotondes kwamen pas in Nederland op onze route. Toen had ik het wel door.
Voor lange trips met bagage en in de bergen denk ik dat de aanschaf van een kleinere pomp als de Topeak Morph nog wel eens aan de orde komt.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Tja, dat kan misschien zijn. Ondergraaft wel mijn reclame voor de Topeak Turbo Morph. Want juist dan is een klein pompje weer wat minder geschikt. Hoe groter de luchtkamer, hoe meer lucht er nodig is, hoe prettiger het is een grote pomp te hebben..... En qua gewicht schelen die niet veel meer geloof ik.

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
De SKS Air X-Press ligt mooi vast in de fiets, maar neemt wel veel ruimte in. Ook weegt deze wel 780 gram en dat is precies 500 gram meer dan de Topeak Morph. Voor lange trips met bagage is die kleine dus wel nuttig.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hoi Wim,
De één heeft handen als een dokwerker en drukt met gemak 15 kilo tussen duim en wijsvinger en de ander gebruikt ze alleen om de muis en toetsenbord te beroeren dus inderdaad; meten=weten ik gebruik al jaren dezelfde pomp van Zefal, metaal met opvouwbare voetjes voordeel;groot pompvolume, 1.5 meter slang en een bronzen nippel waar alleen eens per 5 jaar een ander leertje in moet (werkt ook goed bij koude handen) perfect voor racefietsen dus ook voor de ligfiets ideaal

Anoniem zei

De pomp die ik bij velomobiel.nl heb gekocht, weegt 430 g. Toch een aardig verschil met 780 g. Inmiddels weet ik: gewoon doorpompen tot ik echt kracht moet gaan zetten. Dan zit er 6 bar in. Nu nog eens die van de Lidls te pakken zien te krijgen. In elk geval hoef ik dank zij jullie info volgend jaar niet met mijn keukenweegschaal naar BikeMotion. Dank daarvoor!
Jan Laverman-Quest112

Chistian zei

Hoi,
nadeel van de Turbo-Morph is dat het slangetje net te kort is om goed bij het achterwiel te komen. De Lidl-pomp is met lijm in elkaar gezet die loslaat zodra hij warm wordt. En als je je banden een beetje op druk wilt hebben, wordt de lucht erg warm. Ik heb uiteindelijk de lange slang van de Lidl-pomp op de Turbo-Morph gemonteerd en de rest van die troep weggegooid. Ben je altijd nog goedkoper uit als met het verlengslangetje van Toppeak of de reparatiespullen van Morph.

Christian