vrijdag 14 januari 2011

Prijzen toer- en racekappen bekend

Na enkele maanden hard werken aan mallen, pluggen en hulpgereedschap, is het nu zover dat de prijzen van de verschillende toer/ racekappen bekend zijn.
Een racekap wordt gebruikt om de snelheid te verhogen maar blijkt ook bijzonder comfortabel bij wind, regen en kou. Bij een goede racekap mag je erop rekenen dat deze boven 40 km/u drie kilometer per uur snelheidswinst oplevert. Bij 50 km/u zonder racekap zal de snelheid met racekap 54 km/u worden, een winst van 4 km/u.
De kappen zijn uitsluitend leverbaar in carbon/kevlarvezel. Carbon/kevlar is licht en stijf. Carbon/kevlar is taaier dan carbon alleen en levert een kap op die bij een ongeval geen scherpe randen veroorzaakt. Glasvezel blijkt minder geschikt voor een racekap. Bij gelijke stijfheid in vergelijking met carbon zou de kap erg zwaar worden en per saldo niet voordeliger.
De racekappen worden voorzien van een verstelbaar Lexan vizier met deflector. Dit vizier kan al rijdend deels worden opengezet om frisse lucht toe te laten. Racekappen zonder verstelbaar vizier veroorzaken vaak oververhitting van de rijder. De prestaties nemen dan drastisch af. Bijzonder is dat de rijder dit pas heel laat merkt en de racekap pas eraf gooit als de snelheid al meer dan 10% is gedaald. Met een verstelbaar vizier kun je net zoveel verse lucht toelaten dat oververhitting wordt voorkomen. Ook al staat het vizier op een kier, de snelheid lijdt daar nauwelijks onder. De kap wordt gespoten in een blanke lak of kleurlak naar keuze.
Een complete racekap uit carbonvezel, voorzien van verstelbaar racevizier en deflector kost € 549,- incl. btw.

De gedeelde toer/race kap is een variant op de racekap zoals deze bekend is. De toer/race kap wordt ook geheel uit carbon/kevlarvezel vervaardigd en heeft dezelfde vorm als de gewone racekap. De kap wordt in een carbon flens op de bestaande schuimkap geschoven. Het belangrijkste van deze kap is dat ie uit twee delen bestaat en makkelijk achter in Quest, Strada of Mango kan worden meegenomen.
De snelheid zal bij 35 km/u zonder kap toenemen tot 37 km/u, maar dit is niet de belangrijkste reden. Bescherming tegen regen, harde wind en kou is de hoofdreden om deze kap te introduceren. De kap wordt gespoten in een blanke lak of kleurlak naar keuze.
Wil je de kap niet gebruiken, dan is het mogelijk om een vizier te plaatsen op het liggende carbon gedeelte.
Een complete deelbare toer/racekap uit carbonvezel, voorzien van verstelbaar racevizier en deflector weegt 500 gram en kost € 399,- incl. btw.

De kappen worden in volgorde van bestelling vervaardigd en afgeleverd. De eerste kappen zullen over ongeveer een maand worden geleverd. Proefrijden is uiteraard mogelijk. Er zullen enkele kappen voor dit doel beschikbaar komen.
Bestellen is mogelijk in de webwinkel Velomobielonderdelen.nl.

9 opmerkingen:

beekie zei

bij de tpour versie woord geen verzier mee geleverd zoals bij de racekap? dan krijg je alsnog regen en kou in het gezicht tog?

beekie zei

sorry had er over heen gelezen, woord wel een vesier mee geleverd

Robbedoes zei

Hoi Wim,

In je webwinkel staat een verkeerde foto bij de racekap.
Ik neem niet aan dat bij de racekap de eigen kap van de Quest gebruikt wordt :-).

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Lees de laatste alinea eens goed. Daar staat:'Let op! De foto toont geen complete racekap. Bij de complete racekap is ook het schuimdeksel vervangen door een super gladde en nauwkeurig passende afdekking van het instapgat'.
Groeten Wim

Maarten zei

Neem je ook een extra dode-hoek spiegeltje op in het programma van velomobielonderdelen.nl?

Voor wedstrijden misschien niet zo relevant, maar voor gebruik van een kap op de openbare weg echt essentieel.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
Dat spiegeltje komt er, zelfs in een mooi gestroomlijnd carbon stroomlijntje.
Totdat wij ze gaan leveren kan eenieder natuurlijk zelf even langs Halfords rijden een een rond plakspiegeltje halen.
Groeten,
Wim

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Ik lees dus gewoon te snel.
Sorry

BTW ga je nog mee een rondje naar Waterland?

Gr
Rob

Budi zei

Is het met die racekap eigenlijk te doen om van binnen de fiets uit het knopje van een verkeerslicht in te drukken? Ik begrijp natuurlijk dat ie vooral ontworpen is voor wedstrijden, maar vroeg me toch af of het mogelijk is?

Wim Schermer zei

De racekap zit met dezelfde klittenbanden vast als de gewone schuimkap. Als je de rechter drie klittenbanden los maakt kun je je onderarm onder de kap door doen en de knop bedienen.
Zo maak ik ook alle foto's want ik rij de hele winter al met de racekap op.
Groeten,
Wim